Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

20 October 2019

Maahad Tahfiz Bermasalah?

Bhai/DeeDee semua..

Semua kita (mak bapak) nih memang nak sangat anak-anak kiter jadi orang yang terbaek... orang yang hebat... orang yang membawa syiar Islam.... orang yang akan memperjuang Islam...

Sebab itu ramai dikalangan kita cuba antar anak-anak kita masuk sekolah agama... masuk sekolah pondok... masuk maahad tahfiz... sama ader dari kecil atau pun masuk secara akademik (sekolah-sekolah agama swasta integrasi)

Betul.....

Tapi ader jugak banyak mak bapak yang terpaksa antar anak-anak diorang masuk sekolah agama, sekolah pondok malah masuk maahad tahfiz sebab kerana masalah disiplin anak-anak yang kronik sampaikan tak layak berada disekolah biasa.... sama ader terlibat dengan buli, samseng mahupun ader 1001 jenis masalah disiplin...

Anak-anak jenis ini sebenarnya "terpaksa" masuk sekolah agama, sekolah pondok atau maahad tahfiz dengan dipujuk melalui satu option paksaan iaitu sama ada mahu dihantar ke sekolah Henry Gurney (tahanan juvana) ataupun ke sekolah agama / pondok / maahad tahfiz.

Oleh itu....

Maka terjadilah kes-kes disiplin tahap dewa jalan duta sama ader buli, samseng, gaduh malah ada kes liwat dan cabul berlaku sama ada di sekolah agama / sekolah pondok / maahad tahfiz nih.... banyak kes yang didiamkan sahaja demi menjaga aib peribadi atau sekolah..... dan ini membuatkan si pelaku sama ada menjadi lebih celaka ... ataupun si mangsa pula lebih trauma sehingga ada yang mengambil nyawa mereka sendiri...

Jadi...

Kalulah bebudak yang samseng, kaki buli, kaki gaduh serta kaki maksiat ini akhirnya berjaya menamatkan persekolahan.... mereka sama ada terus menyambung pelajaran sehingga peringkat tinggi namun sikap dan akhlak keji mereka tetap kekal dalam diri.... Itu yang menjadikan jika mereka pula akhirnya menjadi tenaga pengajar di mana-mana sekolah agama, sekolah pondok atau maahad tahfiz maka mereka akan tetap melakukan tindakan keji dan jahat mereka itu ....

Ini realiti yang berlaku sekarang ini dimana kita boleh mendengar guru sekolah agama / sekolah pondok / maahad tahfiz yang terlibat dengan kerja jahat dan maksiat termasuk liwat dan rogol...

Tambah lagi banyak sekolah agama / sekolah pondok / maahad tahfiz yang tidak berdaftar dan tidak ada pemantauan serta standard untuk tenaga pekerja / guru / mudir / pentadbir. Dan ini masalah yang semakin hari semakin besar sehinggakan merosak sistem yang ada....

Macam celaka kan....

Bayangkan.... orang macam Mokhtar Senik yang sekadar lulus cukup makan dalam Bahasa Arab dan dikatakan terlibat dengan maksiat (dengan Fikah) boleh mengendalikan sekolah pondok / maahad tahfiz serta dilantik menjadi Ketua Ulama dalam sebuah parti politik..... Huhuhuhu.... bayangkan lah betapa rosaknya sistem yang ada sekarang nih.....

Itu baru satu nama..... huhuhu.... gua ader banyak lagi nama..... hahahaha... macam contoh Ostad Golf GTI .... hehehe

Ader paham ka???

3 comments:

  1. Analisis lu memang jitu bro.Aku dulu kecik2 bila dengar cerita Tok aku tentang budak2 pondok kat Kg Tualang Sekah(zaman sebelum merdeka) ni yang jahat suka kacau anak dara orang aku jadi heran.Tak kan la budak pondok yang belajar agama jahat macam tu...Analisis lu menjawab keheranan aku.

    ReplyDelete
  2. Jgn terlalu taksub dgn ustaz atau lebai. Lu fikir lah sendiri juga. Jgn serah semuanya bulat2 kpd ustaz

    ReplyDelete
  3. Melayu2 memang bodoh! Disebabkan bodoh, melayu anggap semua, SEMUA lulusan agama yang balik dari timur tengah sebagai ulamak dan ustaz! Tak ke gila tu! Semua? Yang kaki ponteng, kaki tiru, kaki lepak, kaki maksiat yang balik dari Timur tengah semuanya ustaz dan semuanya taraf ulamak? Ustaz2 yang balik dari Timur tengah tak reti berbahasa arab? Tak pandai baca Quran? Tak faham pasal hadis? Ada logik ka? Melayu ni mesti faham bahawa tanah Arab tu penuh dengan penyangak, penyamun, pemabuk, penzina macam kat nusantara gak!

    So buat anggapan bahawa semua yang balik dari tanah arab tu serta merta jadi ulamak suci dan wali2 adalah dungu! Macam gak walaun2 yang angkat pemimpin2 mereka yang kaki ponteng, kaki carut, kaki fitnah dan kaki buat maksiat sebagai ulamak yang "HARAM" di bantah dan di sanggah! Gila! Hadi yang dah terbukti berkali2 putar belit dan tipu serta fitnah, bertaraf ulamak? PLEASEEE!

    Nick.
    Cape Tiger.

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja