08 June 2013

Yang Mana Satu?

Bhai... Yang mana satu diantara dua set gambar nih aderlah beam untuk jambatan pada pandangan lu orang aderlah lebih selamat dan kukuh pembinaannya... 

Yang gambar yang pertama nih aderlah gambar "stressed beam" dimana besi tetulangnya di tarik terlebih dahulu sebelum konkrit dituang dan dibiarkan "setting"...

Dan yang gambar kedua dan ketiga  pulak aderlah jenis beam jambatan yang dibuat secara berperingkat-peringkat dengan mengkonkrit sebahagian kecil sekitar 10 ~ 15 kaki secara terapung "levitate"... Biler konkrit dah "setting" diorang akan anjak kedepan dan buat konkrit baru...

Aper pandangan lu orang aaaa??? Yang mana satu lagi selamat dan kukuh???




6 comments:

  1. manusia jarang nak berfikir secara mendalam bahaya dikemudian hari walau pun Allah bagi kesedaran awal ke arah itu tapi manusia tetap manusia suka ambil jalan mudah sepatutnya kaedah yang paling selamat mengikut kemampuan manusia digunapakai dan diselia kalau tidak dalam proses binaan tu ada yang curi mutu maka hilang lah mutu

    ReplyDelete
  2. Banyak yg terlibat dalam pembinaan jambatan ni. Dari designer, arkitek, konsultan (C&S)&(M&E), kontraktor (main & sub) & pihak berwajib. Yg selalunya disalahkan apabila ada failure adalah kontraktor. Sebenarnya semua yg terlibat kena bertanggungjawab.

    ReplyDelete
  3. Memang BN suka pilih kontraktor bodoh. Apa boleh buat?

    ReplyDelete
  4. aku tinggal di kemaman dan melihat bagaimana cara pekerja cergas murni berkerja.tokey cergas murni ni datok Paul namanya orangnya memang kedekut dan banyak menganiya pekerjanya,pekerja ramai indonesia gaji budak budak indonesia terlalu murah disini,bagaikan terpaksa mereka terus bekerja kerana permit bawah cergas murni.kerna itulah mutu pembinaan disini agak teruk .aku tak hairan kalau jambatan bukit kuang jadi macam tu..banyak kematian sepanjang pembinaan jambatan ini tapi tak pernah diambil tindakan oleh pihak berkuasa.keselamatan pekerja dan orang ramai tidak di indahkan oleh cergas murni...entah ...berapa banyak mat said bedal sampai tak ada apa apa tindakkan pun...

    ReplyDelete
  5. yang penting doa lah semoga jambatan ni selamat untuk di gunakan nanti.

    sama-sama menjaga lidah dan jari tu jangan celupar sangat cakap dan menaip ye.

    jangan disebabkan kebencian pada kerajaan menyusahkan kita semua di kemudian hari. nauzubillah

    ReplyDelete
  6. Bhai/DeeDee Anonymous...

    Biler plak gua citer pasai kerajaan dalam artikel nih.... lu nih faham Bahasa Melayu ker idak nih....

    Aper daaa... orang citer tentang isu teknologi pembinaan struktur lar.... aper la jumud sangat mindset lu nih...

    Lain kali pi la belajar ilmu kejuruteraan pembinaan la wei... hahaha

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???