Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

28 August 2024

Keris Melayu Bukanlah Kosong

Bhai/DeeDee semua...

Keris Melayu, walau dilihat besar dan berat di hulu, tapi bila dibaling, tetap yang tajam pergi dahulu.

Tidak terbontang banting.


Malqh “Aring” yang ada dipangkal keris biasanya digunakan untuk menarik usus dan tali perut atau sekadar melukakan urat darah di pergelangan tangan musuh.


Bisa yang ada pada Keris Melayu bukan calang-calang racunnya. Ada banyak jenis racun yang digunakan. Racun pokok Ipoh tu kira masih racun biasa jer. Ada yang lagi bahaya. Besi (logam) yang digunakan bagi pembuatan keris orang Melayu dahulu kala bukanlah besi rel keretapi atau besi rantai motorsikal… Tapi ader banyak resepi besi yang digunakan.

Malah penggunaan logam-logam “rare earth” juga ada digunaka. Dikhabarkan bahawa logan yang digunakan untuk membuat Keris Hang Tuah yang asalnya milik seorang Pahlawan dari Majapahit adalah dibuat dari kandungan besi yang ada pada Meteorite..

Begitu juga dengan keris panjang “Cura Si Manjakini” yang dikatakan berasal dari logam di dasar gunung berapi.

Logam-logam besi dan sebagainya dicampur aduk. di sulam di tempa serta dibakar dengan api yang cukup panas akan memberikan satu bentuk “pamor” yang menjadi “signature” kepada keris ini. Ianya bukan saja-saja bercorak cantik sebegini tapi ada maksud dan kegunaannya.

Dan paling menarik sekali, hampir semua keris lama yang berbisa tidak melekat pada magnet dan tidak patah dua kalu di tetak dengan senjata lain yang berat.

Keris Melayu lama ada ber”pamor”, tidak licin kosong macam keris yang “Made In China” yang ada di pasaran.

Semua keris Melayu lama dibentuk dan ditempa dengan cukup seimbang (balance) dimana ianya boleh ditegak berdiri dengan menggunakan hujung mata keris. Tak macam keris “Made in China”.

Dan kenapa keris melayu amat runcing di bahagian hujung depannya serta berlingkar lingkur “lok”nya.

Sebab ianya boleh digunakan untuk menembusi sistem baju “Kevlar Melayu” Type I dan Type II yang dipakai oleh hulubalang dan pahlawan Melayu… sama ada yang berpakaian Baju Layang, ber Kain Limar, Bengkung dan lain-lainnya.

Sekadar mencatatkan sejarah dan ilmu Bangsa Melayu yang ramai orang terpengaruh dengan naratif penjajah mengatakan Bangsa Melayu tinggal diatas pokok dan tak maju (tidak bertamaddun).

Cerita bab penjajahan… Waima Siam yang dikatakan tak pernah dijajah itu pun pennah dijajah oleh Bangsa Burma satu masa dahulu (menariknya Siam @ Thailand tak manu nak mengaku mereka dijajah oleh dua orang Puteri Raja Melayu Burma)… Siap Thailamd tutup cerita sejarah ini. Hahahaha.

“Pantang anak Melayu tak reti bersilat” - PAKAR

No comments:

Post a Comment

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1