Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

20 August 2013

Mengambil Keuntungan Dari Kenaifan Orang Ramai

Bhai/DeeDee sekalian...

Aper yang gua nak citerkan nih berkemungkinan besar akan menyebabkan ader puak yang akan marah... ader puak yang akan menyuruh gua pi mengaji balik... ader puak yang akan mengatakan gua sesat dan sebagainyer... Hahaha... tapi takper... gua tetap gak nak membangkitkan isu nih... lagipon gua bukan ostad ker mender.... gua dulu blajar kat skolah Missionary jer.... St Micheal Institution jer... perkara yang gua nak storykan nih aderlah berkaitan dengan mengambil keuntungan dari kenaifan orang ramai....

Okeh.... lu orang sumer tau kan tentang rukun Islam.... err... ader 5 perkara.... rukun bermaksud perkara wajib yang perlu dilakukan oleh seseorang yang mengaku dirinya seorang yang Islam....

Rukun Islam yang pertama aderlah mengucap dua kalimah syahadah...... okeh.... tentang rukun nih.... aderkah dibolehkan orang lain mengucapkan dua kalimah syahadah bagi pihak lu???.... hahahaha.... tentu tabley kan... sebab hukumnya jelas... untuk menjadi seorang Muslim.... orang itu sendiri perlu mengucapkan dua kalimah syahadah... dan semestinya orang itu jelas dan faham maksud dan implikasi serta hakikat syahadah itu sendiri.

Rukun Islam yang kedua pula aderlah mendirikan solat..... solat itu aderlah tiang agama.... jadi... boleh tak orang lain tolong mendirikan solat buat lu..... hahahaha.... tentu tabley kan.... sebab kalu orang lain solat... pahalanya akan dapat kepada orang yang mengerjakan solat tue.... . hukumnya jelas...  sebagai seorang Muslim .... orang itu sendiri perlu menunaikan solatnya sendiri... sebagai memenuhi syarat rukunnya... supaya dia tahu dan faham hakikat dan maksud solat...

Rukun Islam yang ketiga pula aderlah menunaikan puasa di bulan Ramadhan....  puasa itu aderlah hak Allah... dan Allah Taala akan membalas dan mengira setiap puasa yang dikerjakan kerana Allah Taala.... jadi puasa itu perlu dilakukan oleh setiap insan yang mengaku dirinya Muslim... Tiada dolak dalihnya.... tiada alasan..... dan hukumnya aderlah jelas.....  tabley nak mintak orang lain berpuasa bagi pihak dirinya.....  walau aper pon alasannya....

Rukun Islam yang keempat.... aderlah mengeluarkan zakat..... yang ini gua nak bagitau...zakat dan fitrah tue aderlah dua perkara yang berbeza.... zakat perlu dilangsaikan dan ditunaikan oleh seseorang muslim itu sendiri.... dan ianya tidak boleh dibuat oleh orang lain bagi pihaknya.... sebab zakat aderlah penyucian harta setiap insan yang Muslim.....  walhal... fitrah pula aderlah sesuatu yang ditunaikan oleh ketua keluarga (atau juga anak-anak yang menjaga kedua ibubapanya yang tidak berkemampuan serta uzur) sebagai pelengkap kepada puasa di bulan Ramadhan....  fitrah itu bukanlah zakat.... tapi di Malaysia nih... orang ramai anggap ianya aderlah sama..... hahaha ....

Rukun Islam yang kelima.... menunaikan haji ker Baitullah..... hukumnya jelas wajib kepada semua orang Islam yang mengaku beriman....  iaitu mereka sendiri yang kena buat.....  sebab ibadah nih akan dinilai atas kerjabuat yang dilakukan oleh orang itu sendiri..... yang mampu keatas 3 perkara ini.... yang pertama... mampu dari segi kewangan..... yang kedua... mampu dari segi kesihatan.... dan yang ketiga... mampu dari segi masa...  ...... tapi.... bagi perkara yang ketiga tue.... dalam keadaan sekarang nih.... dan sampai bila-bila... tak logik kalu seseorang Islam itu tidak punyai masa untuk menunaikan haji ke Baitullah.... takder alasan masa tak ada... sebab alasan nih paling tak relevan (samer macam alasan macam cilaka yang kata "tak sampai seru lagi" ... kepala hotak berjambul lar bagi alasan tak sampai seru) ....

Jadi kalu alasan masa tidak ader untuk menunaikan rukun Islam ke lima iaitu ibadah haji sudah tak relevan.... makanyer cuma tinggal alasan kewangan dan kesihatan jer la..... so.... dua nih jer la yang masih relevam..... kan.. kan ... kan...

So.... macam mana plak boleh ader idea sesetengah orang yang mengambil keuntungan atas kenaifan orang ramai sampaikan ader yang buat bisnes atas dasar agama mengambil upah menunaikan Haji.... walhal semua ibadah dinilai keatas para pembuat ibadah... macam mana plak boleh suruh orang lain melakukan ibadah bagi pihaknya...

Kalu dah boleh upah orang lain buatkan ibadah untuk dirinya.... aper masalah plak kalu "mereka-mereka nih yang berduit banyak" boleh aaa mengupah orang lain melaksanakan ibadah dan rukun-rukun Islam yang lain bagi pihaknya....

Macam contoh nih aaaa.. RM1 juta kepada Ostad Ayam supaya melakukan syahadah buat Mokhtar BauKaki... RM1 bilion lagi kepada Ostad Ayam supaya membuat solat fardhu dan sunat buat Mokhtar BauKaki.... RM1 bilion lagi kepada Ostad Ayam supaya melakukan puasa fardu dalam bulan Ramadhan buat Mokhtar BauKaki .... Bab zakat.... Mokhtar BauKaki boleh buat sendiri... sebab tak susah mana... boleh panggil media buat sidang media.... hahaha... boleh glamer....  dan RM10 juta lagi kepada Ostad Jean's supaya membuat haji dan umrah buat Mokhtar BauKaki

Hahaha.... semua sebab Mokhtar BauKaki memang kaya... banyak duit... so dier boleh la bayar semuanya.... sebab kalu Haji yang rukun pon boleh diupah disewa.... aper ader hal plak rukun yang lain tabley diupah disewa.... Hahaha.... duniakan sekarang nih komersial.... nanti kalu haji dan umrah boleh dapat sijil (selepas bayar upah).... makanyer nanti untuk syahadah.... solat... puasa..... dan zakat ... boleh la dapat sijil selepas bayar upah....

Nanti senang nak tunjukkan kat Malaikat Raqib dan Atid sijil tue.... hahaha.... boleh la dimasukkan dalam senarai catitan buku amalan,...... Hahahaha....

Inilah bahananyer biler ader yang mengambil keuntungan dari kenaifan orang ramai.....  Sungguh... mudah betul la kalu jadi kaya cam Mokhtar BauKaki... boleh la bayar semua tue...  semua boleh disewa diupah.... hahahaha ..... Ostad Ayam dan Ostad Jean's boleh la daftarkan perniagaan agama nih ngan SSM.... hahaha....

Semuanya sebab mengambil mudah atas tafsiran dan pemahaman hadith  yang dibawah nih...

1. Abdullah bin Abbas meriwayatkan bahawa seorang wanita dari Khas`am datang menemui Nabi s.a.w. dan berkata: "Wahai Rasulullah! Di antara amalan-amalan yang difardukan oleh Allah ke atas hamba-Nya ialah haji yang dikenakan ke atas bapa saya yang sudah tua dan tidak mampu menaiki kenderaan untuk melakukannya, bolehkah saya berhaji untuknya?'' Jawab Rasulullah s.a.w.: ''Ya!'' (Riwayat Bukhari dan Muslim).

2. Ibnu Abbas juga meriwayatkan bahawa wanita dari Juhainah datang menemui Rasulullah s.a.w. lalu berkata: "Ibu saya bernazar untuk mengerjakan haji dan dia tidak mengerjakaannya sehingga meninggal dunia, bolehkah saya berhaji untuknya?'' Jawab Baginda: ''Ya! Tunaikanlah haji untuknya. Pada pendapat kamu andainya ibu kamu mempunyai hutang, bukankah kamu yang melangsaikannya? Tunaikanlah hak Allah yang wajib atas kamu kerana hutang kepada Allah itu lebih wajar ditunaikan." (Riwayat Bukhari).

3. Imam Ahmad dan Nasai telah meriwayatkan daripada Abdullah bin Zubair katanya: "Telah datang seorang lelaki dari Khas`am kepada Nabi s.a.w. dan berkata: "Bapa saya telah memeluk Islam, sedangkan usianya sudah lanjut dan tidak berupaya menaiki kenderaan sedangkan haji wajib ke atasnya, adakah boleh saya menunaikan haji untuknya?'' Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud: "Apakah kamu anaknya yang paling tua?'' Jawabnya: ''Ya!'' Rasulullah s.a.w. bersabda: ''Tunaikanlah haji untuknya.'' (Riwayat Ahmad dan Nasai).

Walhal mereka terlupa bahawa.... Rasulullah s.a.w juga ader berkata....

Sesiapa yang memiliki bekalan dan kemudahan pengangkutan yang menyampaikannya ke Baitullah tetapi ia tidak berhaji, maka tiada halangan baginya untuk mati sebagai Yahudi atau Nasrani.(Riwayat Tirmizi dan Baihaqi).

Maksudnya kewajipan menunaikan haji itu tetap terletak atas bahu setiap Muslim itu sendiri.... dan kalu anaknya mahu menunaikan haji bagi pihak ayah atau ibunya yang uzur atau sudah meninggal dunia... maka kewajipan itu jatuh pula keatas dirinya atas sebab doa anak yang soleh itu memang sampai kepada kedua ibubapanya........ dan tiada pulak diberitahu bahawa anaknya boleh mewakilkan kepada orang lain untuk melaksanakan urusan ibadah itu....

Setelah matinya anak Adam.... tiga perkara sajer yang tinggal bersamanya.... amal ibadahnya... sedekah jariahnya... dan doa dari anaknya yang soleh....  jadi.... takder plak gua dengar ader tambahan iaitu doa dari orang yang diupahkan berdoa kepada arwah anak Adam tue.......

Hahaha.... memang lawak dan karut la bisnes jual agama nih.... hahaha.... berapa sekilo aaa.... hahaha.... mudah sangat nak amik untung dari kenaifan orang ramai..... Ostad dan Mufti pon samer karut... hahaha.... Kalu tidak takder la ujud Hari Hol (puja kubur dewa dan kerabat dewa macam Chap Goh Mei) di negeri-negeri yang kononnyer kuat agama Islamnyer.... Hahahaha.....  karut.... karut.....

Hahaha..... errr... ini tak sesat ker wei.... dok sibuk citer Arqam sesat lar... Syiah sesat lar... sendiri buat bisnes agama tak sesat.... sendiri buat spesial hari puja kubur tak sesat la plak.... hahahahaha .... Sunni Wal Rasuah betul lar.... hahahaha ...

20 comments:

  1. Salam C++

    Bagi Yong, pandangan ini bernas.

    Yong pernah berkata dan terus kena marah. Yong kata kalau semua orang yang mati di Mekah tu masuk Syurga, maka raja Arab Saudi dan kerabatnya yang muntah kedarah tu semua masuk Syurgalah...? Sedangkan Syurga dan Neraka itu rahsia Allah.

    ReplyDelete
  2. Siapa yang pertikai rukun Islam ini dia tak mengaji dengan tok guru yang berilmu tu lah sebabnya dia bertanya kenapa empat rukun tidak boleh diupah atau dengan bantuan orang lain untuk mengerjakannya ,dia nie nampaknya macam Islam keturunan saja langsung tak mengaji bab hukum dalam Islam.

    ReplyDelete
  3. DeeDee Yong...
    Masalahnyer ramai Ostad yang tabley nak jawab dengan jelas isu nih... Sungguh... kalo tanya Ostad yang handle haji badal nih... laju jer dier cakap yang ianya dibenarkan... tapi hujahnya lemah..

    Bhai/DeeDee Anonymous...
    Hahaha... gua dah agak mesti akan ader komen camnie... hahaha.. takper... sajer gua biarkan satu benda tak gua kupas.... hahaha... dan ini dier benda tue.... baca betul betul dan jawab dengan fakta dan bukti..

    "Sila nyatakan nama sahabat Nabi yang mengambil upah (dibayar) untuk mengerjakan haji bagi pihak lain (yakni bukan ibu bapanya)"

    Selagi Nabi dan para sahabat tak pernah buat.... aper kejadahnyer kiter memandai-mandai jer buat benda macam nih....

    P/S: Sahabat Nabi adalah orang-orang yang rapat, berguru dan pernah berjumpa dengan Nabi dan hidup sezaman dengannya...

    ReplyDelete
  4. gua setuju dgn C++..hahaha..mcm mana dapat pahala kalau tak buat? itulah bahana ditakut-takutkan dgn api neraka tanpa pendekatan kasih sayang seperti yg almarhum sultan perak sebelum ini pernah minta mufti dan jabatan agama pertingkatkan ke atas rakyat perak..sikit2 api neraka..sikit2 api neraka..sikit2 hukum..sikit2 hukum...sedangkan islam itu penuh keindahan...eh..apa aku merepek nih..

    aymy8888

    ReplyDelete
  5. Ddlm Quran ada diFIRMAN kan bnyk kali..carilah ayat2NYA itu dgn teliti/faham/tafakkur BUKAN dgn dengong & TAJWID..bhw nabi2 yg diutus NYA itu TAKpernah samaskali minta upah/ganjaran ddlm mmbawa sbnr2 sbnr2 sbnr2 misi KBNARAN!!!

    Sume nabi2 yg diutus mmbawa misi PERCUMA/freedom ddlm mnyampaikan KBNRAN!!!

    Sbb itulah sbnr2 KBNARAN itu trsgt2 INDAH!
    sbb itulah sbnr2 KBNARAN itu sgt2 "miracle"!!

    Sbb itu jugalah ahlul2Kitab sgt MARAH kpd nabi SAW!!!

    Soalnya adakah ahlul2Kitab itu hanya dr kalangan Yahudi & nsrani jer???
    Bukankah umat kata nabi SAW akan ikut jejak mrk(yahudi & nasrani) setapak demi setapak..?
    Bhai..lu pikir laa sendiri?

    ReplyDelete
  6. Salam Cipan,

    Lu dah lama tak menulis. Sekali lu tulis, lu blasah puak2 ni. Mari tu...

    Wa stuju dgn tajuk lu nih.

    Lorisimen

    ReplyDelete
  7. Seronok pulak baca blog lu...dari kisah kat gereja tu.

    eh apsal aku berbahasa rockers ni.

    hurm..ntah ler, dulu aku belaja PSI, syariah islamiah pun ada sentuh pasal niabah haji/upah haji ni..yg aku ingat mazhab Syafie kata harus upah haji ni.

    Tapi sampai dah buat bisnes taktau la pulak camne..

    Wallahualam.

    ReplyDelete
  8. Baca,tgok,renung,dan apa sajer sangkut dgn quran dpt pahala mengikut tingkatan darjat yg hanya allah swt tahu.ilmu tajwed blajar fardhu kifayah,baca quran wajib bertajwed,bgitu juga merenung ayat atau betadabbur sgt2 dituntut dan merupakan antara keutamaan,meninggalkannya sgt dikeji,apa pun semuanya bergantung kpd keikhlasan diri.tinggal mana2 tuntutan tersebut dgn sengaja tetap berdosa.boleh menjadi haram.so pakat pakat rebut n blajar lah tampung mana2 yg kurang pada diri.waa stuju sgt komen lu bhai pasal upah2 neh.perlu pencerahan dgn jelas berlandaskan hukum dr pembisnes2 neh.

    ReplyDelete
  9. Rukun Islam bukan ke 6 (ENAM) perkara ? Well, ere in M'sia, perkara ke-6 tu

    =

    Selain mengucap 2 kalimah syahadah, dirikan solat, dsb'nya, orang tu juga WAJIB jadi "orang Melayu, bertutur bahasa Melayu, berbudaya Melayu & sokong perjuangan Melayu oleh UmNo (kerajaan)" , kan, kan?

    hoho

    Rukun iman pun tamnbah 1 gak ler... kena "Beriman (baca: beri undi) kepada Barisan kepimpinan Melayu UmNo" ?

    hohoho

    ReplyDelete
  10. gua agak kabur dgn upah haji nih. Kenapa sampai ribuan ringgit?. Kemana upah haji ni di salurkan?. Adakah had atau lilit bagi seseorang yg amik upah haji ni hanya utk seorang atau boleh belasah sampai xde limit utk satu2 musim haji?. Sekadar bertanya sbb gua kabur ttg hal ni..jgn lak kata gua mempertikaikan hukum Allah. hahaha...

    ReplyDelete
  11. setuju dgn c++, hanya anak yg boleh menyampai pahala haji untuk ibu bapa yang dah meninggal atau uzur. org luar takda maknanya.selama ini memang kebanyakan melayu tertipu oleh melayu yg konon2 pandai agama.

    ReplyDelete
  12. Bhai,

    Mengikut kefahaman hamba Hadis yang kuat dibenarkan menuniakan haji untuk simati hanya bagi keluarga terdekat saja.. bukannya untuk orang lain apalagi mengambil upah.

    Jadi tak tau la hamba pasal orang ambil upah haji untuk simati ni..

    Kalau yang hidup boleh upah hajimudah je bhai.. lagi murah rm1.5k dah boleh upah haji.. :) tak payah belanja sampai 10k :)

    Tapi Bab menunaikan haji ni pun dah jadi komersil Bhai, Arab Saudi untung banyak hasil orang pergi haji ni tu sampai kena ada quota..

    lepas tu tabung haji pun buat bisnes gak ada quota kelas VVIP punya ada VIP ada biasa punya hehehe..

    Ntah la Bhai nanti kita sama-sama menjawab la kat sana.. Wa pun tak pergi haji/umrah lagi.. Kalau ikut sunnah kena pergi haji dulu.. baru umrah.. tapi ada juga pertikai kata umrah dulu nak bersedia pergi haji ke apa.. tapi kalau ikut logik kita kena selesiakan benda wajib baru yang sunat..

    Dan ada juga hadis kalau dah pergi haji tu baik la sedekah kat orang yang tak mampu pergi ke haji kita akan dapat pahala orang pergi haji sama macam orang jamu orang buka puasa dapat pahala orang berpuasa.. hehehe.. Islam ni menarik.. Tapi Dosa Pahala tu Allah aje yang tahu dan terpulang kepada Allah nak beri macamana..

    Kita hanya berusaha saja.. dengan ilmu yang ada..

    wallahualam.

    selamat hari raya maaf zahir batin.

    ReplyDelete
  13. puakm yh meraikan hari hol...boleh kawan dgn puak lee siong sex...cap mgoh meh.kesian umat islam mazhab melayu. Memanjang kena kelentong dgn ussstart.

    ReplyDelete
  14. rukun Islam 5 rukun Iman 6 jagalah jangan tergelincir nanti jadi kapir
    11-1 = 0

    ReplyDelete
  15. Salam. Cuma nak menjelaskan dari aku yg cetek ilmu ni. Mmg betul umrah sunat haji pulak wajib bila cukup syarat. Tapi sementara nak tunggu kuota hj dpt bolehlah buat umrah jika ada duit lebih. Syarat kemampuan buat hj bukan setakat mampu kewangan dan kesihatan tetapi juga berupaya utk pergi tanpa halangan.

    Upah hj pula boleh dilakukan oleh org yg sudah buat hj. Jika anak2 belum buat maka dia tidak boleh buat. Jadi bila dia dpt buat hj utk org tua jika dia sendiri belum buat atau sudah buat tapi takde peluang kuota lagi (lainlah jika dia kerja di makkah curik2 dari kerajaan arab buat hj).Mungkin upah hj adalah penyelesaian isu ni. Saya tidak arif. Tanyalah pakar jika ada fatwa.

    Kuota hj mmglah menyusahkan tetapi ianya satu keperluan bagi mengelakkan bencana.

    ReplyDelete
  16. Kena buat haji dulu baru buat untuk orang lain?

    Ada khilaf di kalangan ulama untuk buat haji orang dulu dari buat untuk diri sendiri maknanya anak-anak boleh buat haji untuk saudara sendiri dulu dan menanguhkan untuk diri sendiri.. Tapi memang pendapat kuat kena selesaikan haji sendiri dulu baru buat haji untuk orang lain.

    Berpegang kepada pendapat dan hadis juga, Aku berpegang harus untuk anak-anak boleh buat haji untuk mak/pak atau saudara terdekat.. sama juga pasal ini ada Khilaf buat upah haji (orang lain) tetapi amat lemah sandarannya..

    Sebagai seorang Islam aku rasa kita musti berhati-hati memilih dan aku pilih yang terbaik pendapat yang ramai.. macam ramai ulama kata rokok tu Haram maka pada aku rokok tu haram.

    Kalau nak pakai atau pegang pendapat lemah tu terpulang la mungkin tak salah atau dibenarkan.. Khilaf tu hikmah dalam Islam.

    Apapun niat kita ambil upah untuk keuntungan dunia atau membantu tu Allah saja yang tahu..

    ReplyDelete
  17. Bhai/DeeDee sekalian...

    Hahaha... gua ader baca satu tulisan blogger yang tabrani berhujah direct ngan gua... dier cuma berani kat blog dier jer... Hahaha...

    Dier pukul rata bagi hujah mengatakan tak semestinya apa yang Nabi dan sahabat Nabi tak buat kiter takbley buat...

    Tapi nih gua nak kasitau dier.... kalu ini macam la ilmu yang dier ader.... memang lawak aaa.... sampaikan dier tak tau membezakan urusan harian dengan ibadah...

    Ibadah... (kalu Nabi dan sahabat Nabi tak buat dan amalkan) ... maka kalu dibuat jugak ianya jadi bidaah.... dan setiap biadaah itu adalah sesat...

    Manakala yang bukan ibadah... takder masalah kalu nak buat.... selagi mana masih dalam lingkungan hukum yang sudah ada....

    Ibadah mana boleh memandai-mandai jer bhai.... err... kalu ikut kapla blogger nih... ibadah boleh la main upah jer... hahahaha...

    Lawak siot...

    ReplyDelete
  18. Jawapannya senang sahaja. Sebarang hadis yang maksudnya bercanggah dengan saranan alQuran harus ditolak. Tak kiralah sanadnya dan siapa yang meriwayatnya.

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja