Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

24 February 2013

RM41.60 Sebulan ... Mari Kita Kira

Bhai... Gua nak tanya lu aaa.... boleh tak lu idup sebulan laki bini dengan dua orang anak...... dengan kos sara hidup sebanyak RM41.60 sebulan... Hahaha..... Mari kita kira sama-sama aaa...

Beras Nasional Sekampit 10kg (15% hancur) : RM17
Ubi Keledek (tanam sendiri) : RM0
Ubi Kayu (tanam sendiri) : RM0
Kelapa (tanam sendiri @ curi) : RM0
Minyak Masak (Recycle) 3kg : RM6
Tepung Gandum 3kg : RM5.40
Ikan Bilis (serdak hancur bahagian kepala) 1kg  : RM0.50
Cili padi (tanam sendiri) : RM0
Sayur (tanam sendiri) : RM0
Kayu Api (buat memasak guna dapur kayu) : RM0
Kicap (Cap Budak Terbang Keluaran Syarikat Cina) : RM1.60
Ikan (pancing sendiri) : RM0
Ayam (bela sendiri tapi anak ayam kena beli seekor) : RM2.50
Itik (bela sendiri tapi anak itik kena beli seekor) : RM2.50
Minyak kerosene @ minyak gas buat pelita segelen (anggaran) : RM5.00

Jumlah Keseluruhan : RM40.50  ........ hehehe... waah.... maknanya dengan peruntukan RM41.60 sebulan yang diberikan oleh Kerajaan Malaysia melalui BR1M ..... maknanya ader lebihan sebanyak RM1.10 setiap bulan.... wah... hebat.... boleh la menyimpan kat Tabung Haji kalu camnie....  Cukup tahun boleh pi tunaikan haji ke Mekah.... hahaha

Aiyark... gua lupa nak masukkan harga gula la.... hahaha... takper la.. minum air suam ajer la yer... jaga kesihatan... kalu nak pi ke Klinik 1Malaysia ... terpaksa la korbankan duit simpan RM1 untuk kos rawatan.... jadi... boleh simpan kalu cuma sepuluh sen jer.... hahaha... seposen.... mampuih....

Gilo ko apo.... Hahaha.... biler Najib Razak kata nilai sebanyak RM41.60 nih cukup untuk sebulan.... hahaha .... Bangsat betul la ader PM yang menghina rakyat dier sendiri.... bangang ker aper nih.... cilakak tul lar...

Berkaitan : Warganegara Lagi Hina Dari Banduan Warga Asing

KUALA TERENGGANU - Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan rakyat perlu sedar dan menolak parti pembangkang yang jelas menghina rakyat yang menerima pelbagai bantuan daripada kerajaan Barisan Nasional (BN).

Perdana Menteri berkata apa yang sedang dan telah dilakukan kerajaan adalah satu tanggungjawab dan amanah bagi membela nasib rakyat.

"Kalau (pembangkang) tak buat (membantu rakyat), tak apa, (tapi) jangan hina rakyat, ini nak kata rakyat dapat BR1M (Bantuan Rakyat 1Malaysia) macam ayam makan dedak, kalau tak tolong, tak apa, tak bela, tak apa, tapi jangan hina rakyat," katanya.

Najib berkata demikian ketika berucap merasmikan program Jelajah Janji Ditepati peringkat negeri Terengganu di sini, hari ini yang dihadiri lebih 20,000 rakyat pelbagai lapisan dan kaum. Turut hadir isteri Najib, Datin Seri Rosmah Mansor dan Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said.

Perdana Menteri berkata sebagai sebuah kerajaan yang beramanah dan bertanggungjawab, kerajaan BN sedar bahawa pembelaan perlu diberikan kepada rakyat selaras dengan keperluan mereka.

"Menerusi BR1M sebanyak RM500 (setiap isirumah) itu, kita telah kira dalam sebulan (purata sebanyak) RM41.60, dapat beli sekampit beras 10kg, minyak masak 5kg dan lain-lain.

"Maknanya nak beli makanan untuk sekeluarga, cukup untuk 12 bulan," katanya.

Katanya kerajaan bukan sahaja memberikan BR1M yang telah memberi manfaat kepada 4.3 juta termasuk golongan muda, malahan bantuan awal persekolahan RM100 untuk setiap pelajar sekolah rendah dan menengah, baucar buku RM250 untuk setiap penuntut institusi pengajian tinggi dan pelbagai lagi jenis bantuan, tidak termasuk subsidi minyak, beras dan sebagainya.

Beliau berkata kerajaan juga telah melaksanakan pelbagai program selaras dengan slogan Janji Ditepati bagi membawa kesejahteraan dan kemakmuran kepada rakyat.

Najib berkata berdasarkan maklumat balas yang diterimanya, rakyat mendambakan masa depan yang cerah di bawah kepimpinan kerajaan BN.

"Kesimpulannya (kini), satu undi kepada PKR, adalah satu undi yang membawa kerosakan akidah kepada negara.

"Satu undi Pas, membawa kepada perpecahan umat Islam dan satu undi DAP adalah satu undi yang membawa kepada penindasan umat Islam," katanya.

Perdana menteri berkata, sebaliknya satu undi untuk BN adalah bagi mempertahankan umat Islam, keselamatan akidah Islam, perpaduan umat Islam, pembelaan bangsa Malaysia dan untuk mencapai sebuah negara maju menjelang tahun 2020.

"Kerajaan yang ada hari ini mampu nak terus meningkatkan syiar Islam, bangunkan Islam. Bangunkan Islam ini tak boleh bercakap sahaja, tak boleh sekadar bersyarah sahaja tapi mesti mampu buat sesuatu, ambil tindakan, mampu lancar dan laksanakan seperti BN, " katanya.

Sebaliknya, Najib berkata, Pas yang kononnya memperjuangkan Islam, sanggup berlutut kepada DAP yang jelas memperlekehkan Islam.

"Kenapa (Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat) pergi rumah dia (Pengerusi DAP Karpal Singh semasa sambutan hari jadi), mana letak prinsip, pergi ke rumah orang yang paling tidak bersetuju (menentang Islam)," katanya.- SUMBER

17 comments:

  1. Pencuri,Penyamun nak tunjuk baik dengan harta rakyat.Curi,samun berbilion bilion duit rakyat kemudian duit yang tak disamun bagi rakyat.Nanti kerajaan dah habis duit membantu rakyat.Kena kan cukai yang tinggi,Tol,gula naik,minyak naik dan anak yang belum kawin pun sekiranya akan kawin dan ada anak rakyat, rakyat malaysia sudah berhutang berjuta juta ringgit.Ini lah yang direka oleh puak umno ini.Semua menteri Pencuri,Penyamun dan penyanyak.

    ReplyDelete
  2. Salam C++

    Ada soklan:

    1. Ubi etc. tanam sendiri benih dapat kat mana?
    2. Pancing ikan, cacing free, tapi mata kail dapat kat mana? Nak korek cacing guna jari ke?
    3. Benih sayor dapat kat mana?
    4. Ayam tak payah bagi makan ke? Selalunya makan bijirin, dedak, etc. Makan cacing je? Ayam kalau sekor mana nak biak?
    5. Itik tak payah bagi makan ke? Itik selalunya makan nasi, dedak etc. Itik lepas kat kolam je ke? Kolam buat sendiri ke? Itik kalau sekor pun tak boleh biak.
    6. Kalau duduk rumah flet tingkat atas nak buat camne?

    Kihkihkih

    Satuuuuuuuuu Malaysia kena tipu!!!!

    ReplyDelete
  3. aku tak paham la kenapa ada org macam kau ni.org dah buat berbuat baik sepatutnya kau berterima kasih ini kau kutuk pulak.memang bagi kau yg kaya raya ni tak ada apa tp bagi yg susah macammana pulak.kau kalu bagus sgt kenapa bila solat jumaat kau sedekah singgit je kat tabung masjid tak pun kau buat bodoh je bila tabung masjid lalu depan kau...

    ReplyDelete
  4. sial betul le punya razak dengan raha lahir anak anak tak berjenis ni.tu le makan duit haramjadah lebih sangat tutuh bini pun keluar anak semua nya jahat hahat belaka macamharam jadah jadi pencuri penyamun

    ReplyDelete
  5. PM paling bangang kat duni ni ngalahkan PM kat Sudan nuuuu
    Sudan tu pun dalam ranking dunia pesat membangun & masih terus meningkat
    ini bagi 500 macam bagi 5 billion bunyinya.....

    ReplyDelete
  6. hello ahawk....
    tu duit rakyat bukan duit PM
    klau tak pembangkang berbunyi
    klau tak rakyat turun kejalan raya
    ko ingat dia nak bagi duit rakyat tu ke???
    klau dia perabihkan anak beranak penyangak tu????

    ReplyDelete
  7. cilakak btoi ! halam jadah punya kelija ! ABU saja boleh ajar penyangak-penyangak ni semua !

    ReplyDelete
  8. ahawk...beri kat najib laki bini rm41.60. lu tengok tu laki bini meraban x tentu hala... Najib laki bini punya belanja dapur je beratus sehari...hahaha...jadi2 la menipu diri sendiri wehhhh...

    ReplyDelete
  9. ngkorang nak cakap guna otak lak sikit wei.memang lah kerajaan guna duit rakyat untuk bantu rakyat,duit rakyat kembali kpd rakyat takde apa salahnya pun.sbb itu kerajaan kutip cukai supaya pembangunan dpt dilakukan.apa kau ingat ada ke kerajaan didunia ini yg tak kutip cukai dr rakyatnya?kerajaan PR yg kau agungkan itu pun kutip juga tp apa yg pr buat utk bantu rakyatnya. air free dan mcm2 lagi last last kena saman dimahkamah.cuba kita fikir kenapa pr gagal keputrajaya,sbbnya perjuangan mereka berdasarkan nafsu semata-mata.maki hamun cerca,umpat keji bahasa kesat semua ada.terimalah kebenaran walaupun pahit.

    ReplyDelete
  10. Salam bhai,

    Klakar la lu org ni... Kalo sorang rm500, dua juta dh sebillion bhai... Agak2 la, xkn nk kerajaan bg tiap2 bln lemak la lu org kalo bleh semua nk free... Ni yg bising2 ni gua guarantee income tax pn x byr nk ckp bnyk poorah! Usaha la wei, gua dulu asal susah jugak... Semut pn cari gula la...

    ReplyDelete
  11. Salam bhai,

    Klakar la lu org ni... Kalo sorang rm500, dua juta dh sebillion bhai... Agak2 la, xkn nk kerajaan bg tiap2 bln lemak la lu org kalo bleh semua nk free... Ni yg bising2 ni gua guarantee income tax pn x byr nk ckp bnyk poorah! Usaha la wei, gua dulu asal susah jugak... Semut pn cari gula la...

    ReplyDelete
  12. 2 juta 1 billion...hahaha...wehhhh pemimpin lu sorang satu billion la mangkuk...lu kira income tax ekkk...lain2 tax lu x kira ke mangkuk...hahaha....lu bayo ke income tax?. Lu ingat org lain cikai mcm lu ke bro...hahaha...lu makan lu kena tax. lu guna jalan lu kena tax, lu cari duit bagai nak rak lu kena income tax tapi pemimpin...tol pun free, beli kereta dpt AP. Belum lgi bab songlap duit...hahaha gerenti x kena income tax...jadi2 la menipu diri sendiri...

    ReplyDelete
  13. Bhai dan DeeDee semua...

    Hahahaha.... bagi sesapa yang tak terasa dihina dengan nilaian RM41.60 tue untuk rakyat Malaysia... hahahaha.... sila baca pendedahan gua tentang kos sarahidup seorang banduan warga asing di Malaysia yang perlukan belanja RM154 sebulan.... hahaha

    Mana lagi untung... warganegara yang dapat RM41.60 sebulan atau banduan warga asing yang dapat RM154 sebulan....

    Hahahaha.... sembang lebih tarak guna la bhai.... hahaha... kalu lu tak terasa terhina... gua rasa lu mesti sudah jadi mayat nih... hahaha... hanya mayat jer yang tak terasa dihina.... hahahaha

    ReplyDelete
  14. Bhai bumbinban,

    Apa pemimpin lu x songlap ke? Politician sumer sama je korup jgn la naif sgt bhai.. PAS sampai skrg x jelaskn mana pegi duit tabung memali. Lu x puas hati jd la politician ke.. Bizmen yg payung politician ke, tgk Zuraidah Kassim indon pn sejak jd YB setahun sebijik kereta, pe cer? xkn elaun ADUN setakat 6k mampu? Apa pn gua rasa lu x merempat pn.. Bantuan bnyk xnk amik peluang, asyik peluk tubuh ngomel sana sini.. lu bising2 tol bape bnyk lu travel per day? Gua nk jimat masa n minyak gua sanggup byr tol
    rm7/day min tp gua pakai TnG dpt rebate 20%, tu br sikit bhai... Lgpn masa yg gua jimat bnyk duit lg gua bleh buat.. Bnyk lg peluang ramai x amik pot lg2 pembangkang cm lu n kwn2 gua lain... Cuba semak bape bnyk item bleh refund kalo byr income tax, peluang2 sponsor machine untuk iks etc.. Sendiri x maju salahkn kerajaan, apa kalo tukar lu jd jutawan ke? Usaha la bhai, semua nk suap apa x cukup lg ke? Tu yg cina mrh, bg tongkat mcm2 kt melayu x maju2 x kira la BN ke PR sama je cina xde tongkat kaya je???


    ReplyDelete
  15. Bhai bumbinban,

    Apa pemimpin lu x songlap ke? Politician sumer sama je korup jgn la naif sgt bhai.. PAS sampai skrg x jelaskn mana pegi duit tabung memali. Lu x puas hati jd la politician ke.. Bizmen yg payung politician ke, tgk Zuraidah Kassim indon pn sejak jd YB setahun sebijik kereta, pe cer? xkn elaun ADUN setakat 6k mampu? Apa pn gua rasa lu x merempat pn.. Bantuan bnyk xnk amik peluang, asyik peluk tubuh ngomel sana sini.. lu bising2 tol bape bnyk lu travel per day? Gua nk jimat masa n minyak gua sanggup byr tol
    rm7/day min tp gua pakai TnG dpt rebate 20%, tu br sikit bhai... Lgpn masa yg gua jimat bnyk duit lg gua bleh buat.. Bnyk lg peluang ramai x amik pot lg2 pembangkang cm lu n kwn2 gua lain... Cuba semak bape bnyk item bleh refund kalo byr income tax, peluang2 sponsor machine untuk iks etc.. Sendiri x maju salahkn kerajaan, apa kalo tukar lu jd jutawan ke? Usaha la bhai, semua nk suap apa x cukup lg ke? Tu yg cina mrh, bg tongkat mcm2 kt melayu x maju2 x kira la BN ke PR sama je cina xde tongkat kaya je???


    ReplyDelete
  16. Bhai FAS2...

    Itu tentang Tabung Memali... hahaha... cuba tanya Cikgu Non la... bukan ker dier AJK Tabung tue.... hahaha....

    Lagi satu... kalu betul lar Tabung Memali tue ader masalah... kenaper BNM, PDRM, SPRM tak pernah siasat sampai ker hari nih... wei dah lebih 30 tahun bhai... diorang sumer tak reti buat kerja ker.... Tolong aaa... BNM, SPRM, PDRM .... tolong aaa siasat.... jangan tak siasat.... kalu tak siasat... sampai kiamat la puak pencacai dok main isu nih.... tolong aaa siasat.... hehehe

    Hahaha..... aper cer isu duit zakat yang disonglap pegawai MAIWP dan Yusuf Noor tue... hehehe

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja