Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

13 August 2012

Pengalaman Gua Dengan Gereja Episod 5

Sambungan terlewat... hahaha... sori ek...

Solosai jer sarapan pagi nasik lemak dengan kopi O tue.. gua ader mintak izin nak blah... nak keluar dari Gereja tue cari bas...Paderi Cina tue kata... okay ..dier kata.. stesen bas tue paling awal bukak pukul 6.30 pagi... gua cakap dalam hati... chanteq... kalu ader bas awal pagi... lagi sonang..

Then.. gua baru terperasan... sunyi jer Gereja tue pagi tue... gua tanya la pada Paderi tue.. pukul berapa "morning sermon" biasa gereja tue buat... dier kata...biasanyer "Morning Sermon" diorang buat pukul 9 pagi... sebab nak kasi kalu boleh ramai ahli kariah dapat hadir dan datang dengan keluarga untuk dengar "morning sermon"

Oooo... gua bagitau paderi tue... setahu gua ader sesetengah gereja tue diorang buat "morning sermon" seawal pukul 7.... dier kata betul... memang ader... malah ader sesetengah gereja tue dier buat "morning sermon" dalam beberapa sesi... pergh... banyak sesi tue... gua tanya kenaper banyak sesi... ramai sangat orang ker... dier kata takder la... semunya sebab ader sermon untuk newcomers (penganut yang baru) .. ader sermon untuk ahli kariah... ooooo

Gua sempat gak tanya paderi tue... dier bermazhab aper... dier kata dier Katholik... tapi.. gereja tue aderlah gereja bermazhab Angelican ..... oooo... jadi untuk tidak menyusahkan ahli kariah... dier akan "preech" ikut mazhab Angelican ..... Gua tanya dier... kat Malaysia nih ader berapa banyak mazhab yang orang Kristian ikut...

Dier kata.. paling ramai ikut Roman Katholik...second ikut Methodist.. tapi ramai gak Protestant, Angelican, Seventh Day Adventist dan ader beberapa mazhab serpihan...

So... gua ucapkan salam berpisah ngan Paderi tue... tapi sebelum gua nak blah.. Paderio tue tanya gua... ader cukup duit ker nak balik nih... hahaha... gua gelak jer.. dalam poket sebenarnya dah nak kering... tapi pasai takmo nampak sangat gua sengkek dan terdesak... gua cakap... ader la cukup ... cukup untuk makan dan tambang... hahaha...

Paderi tue kata tunggu kejap... dier hilang masuk dalam bangunan pentadbiran Gereja....selang seminit dua... dier datang... dier bagi satu sampul surat kat gua... gua tanya amender nih... dier kata... nih ha... sikit duit untuk gua... duit untuk perjalanan gua... gua kata takperlah... gua tak perlu pon...

Dier insist... dier kata takper... dier hadiah.. bukan sedekah... gua tanya dier... duit nih dari mana sumber datangnyer.. dier kata ini duit tabung kutipan gereja... ala macam kiter la.. ader tabung masjid... duit sedekah semua orang... hahaha... gua cakap kat dier... takper la.. takperlu pon.. dier insist gak... dier kata...duit ini memang untuk kegunaan musafir.... untuk kemudahan tetamu.... takper amik... bukan duit haram pon dier kata... hahaha...

Dalam hati gua kata... pergh... duit gereja nih.. gua takmo la... tak best la gua amik duit gereja... ini dah kira berat.... Tetiba jer dier kata... kalu gua takmo amik duit tue... anggap la gua pinjam dengan gereja.... hahaha... gua gelak... kalu duit pinjam memang dalam hati gua takder hal... tapi kalu duit sedekah... takmo la gua... hahaha... bukan gua nih tak mampu nak cari duit;... hahaha... gua pon ader kerja tetap.... hahaha

Lastly.. pasai takmo nak kecoh-kecoh... gua amik gak duit tue... gua cakap dalam hati... esok lusa gua poskan balik duit nih pada Gereja tue... hahaha... Gua pon bersalam dengan Paderi tue... gua cakap kat dier.. terima kasih atas layanan baik dier selama gua menginap di Gereja tue... dah terima kasih atas makanan yang dier belanja... hahaha... dier gelak jer... siap dier peluk gua lagie.. dier kata.. jarang dapat jumpa orang Islam yang takder berfikiran songsang tentang Gereja macam gua...

Hahaha... gua gelak besar... gua cakap kat dier... Lu ahli kitab... gua ahli kitab... lu akan diadili kat Yaumul Masyar dengan kitab lu... syariat lu... gua akan diadili di Yaumul Masyar dengan kitab gua ... dengan syariat gua.... so.. tak hal lar...

Sempat gua amik partikular dier.. nombor tepon dan alamat gereja tue.... dan lepas dier peluk gua sebagai ucap selamat tinggal.. gua pon gerak... cari bas.... dapat bas paling awal pukul 10 pagi... hampeh tul lar... tapi sempat gak gua sebat mee goreng mamak kat kedai mamak depan gereja tue.... hahaha...

2 minggu lepas tue.. gua poskan duit yang dier bagi kat gua tue.. bersama dengan kad ucapan terima kasih dari gua kepada dier.... dan untuk pengetahuan lu orang... sampai la nih gua berkawan lagie ngan mamat paderi tue...

Dan kalu lu nak tau... sampai hari nih dier takder preech aper-aper tentang agama dier kat gua... hahaha.. pelik.... pelik....

(Sudah TAMMAT la wei... hahaha)

Kesimpulannyer ... cara terbaek untuk dakwah kepada orang lain bukanlah dengan cara memaksa atau menceritakan bagooshnya agama kiter berbanding agama dier... siap kata hanya agama kiter jer yang diterima Tuhan... walaupun betul tapi tabley la buat camtue.. itu cara nak kasi orang marah sama agama kiter... Sebaiknyer.. kiter gunakan pendekatan.. tunjukkan kat dier... cara hidup dan perangai kiter yang terbaek dan mulia macam yang dituntut dalam agama kiter... Kiter tunjukkan bahawa Islam aderlah satu cara hidup yang syumul lagi mulia........

Ini tidak... kebanyakan orang kiter yang berilmu agama memandang serong kat orang lain.. malah memperkecilkan dan menghina agama lain... tapi diri sendiri tak mengikut jalan yang ditunjukkan oleh Islam itu sendiri... diri berilmu.. tapi tak beramal.... macam hampeh..

Sedangkan.... kalu lu nak tau...  Rasulullah melarang kita menghina agama lain... kerana pastinya penganut agama lain itu akan menghina agama Islam... kerana mereka tidak tahu...

Bacaan:

Pengalaman Gua Dengan Gereja Episod 1
Pengalaman Gua Dengan Gereja Episod 2
Pengalaman Gua Dengan Gereja Episod 3
Pengalaman Gua Dengan Gereja Episod 4

24 comments:

  1. 1st of all, gua nak tanya lu (episod 1-4 gua tak baca tu pasai la) .. APAsal lu leh ada dalam gereja tu... Lu murtad ker, sesat jalan ker terkandas flight ker, apa? Cer citer sikit!

    Lu jangan bhai tak terima duit orang bagi bhai.. Lu tak baik rezeki ditolak. Rembat aje tak salah apa pun pasai kalu lu pinjam lu kena kasi balik.

    Orang kita kalu susah gua sokong kalu dia nak ambik pertolongan pihak gereja, tokong, kuil & non-Muslim lain yg nak bagi derma, hadiah... tapi dia kena tahu la 'batas'nya. Know the game. Sebat aje la, dah sesak. Sebab nak harap orang atas@ besar kita yg ngaku Islam jangan harap sangat la... habih-2 pun dia taja bubur lambuk makan berbuka kat surau, mesejid... macam haram ajer, ingat orang susah kebulur ke bubur ajer ker? Poorah. Kot ada hulur duit ringgit pun atau barang keperluan dapur pun kena tunggu la kameraman "Bersamamu" atau press ambik VC atau gambar. Kalu tak ada tu, tunggu kucing bertanduk la orang susah tu makin susah la.

    Duit zakat, orang 'agama' di Majlis tu? lagi celaka punya olang, siot. Depa tahu kutip duit saja la.

    F*** the system!




    ReplyDelete
  2. Betul Bro,dengan menjelik-jelikkan Agama orang lain akan buat orang lagi bertambah benci dan dendam pada kita.

    Aku pernah baca komplen soal ni,Aku ada masuk satu forum debat Agama islam dan kristen indonesia punya..dan rata2nya penganut kristian indonesia tak suka dgn cara umat islam sana yg suka memperlekehkan agama mereka dan menghina mereka sebagai kafir.

    Dan pengajaran dalam cerita ni,Aku lihat Paderi tu pula yang mengamalkan pesan2 Rasullah semasa berdakwah..Malu Bro..Orang kafir pula yang mengamalkan Nilai2 islam yang dianjurkan Nabi..sedangkan kita pung pang pung pang duk berkelahi sesama sendiri,Dakwah sesama sendiri pun failed apatah nak berdakwah dekat non-muslim.

    p/s : Bila nak tibai isu hormat keterlaluan Melayu umno?

    ReplyDelete
  3. pergh... berapa RM bro? kalu gua dapat terus beli kaset, LP rock kapak.. hehe

    ReplyDelete
  4. pergh... berapa RM bro? kalu gua dapat terus beli kaset, LP rock kapak.. hehe

    ReplyDelete
  5. Bhai Hanz Newman...

    Hahaha... apersal lu tak baca... kan sudah ketinggalan keretapi... hahaha.... takper.. ader masa lu baca balik... semua akan terjawab...

    Bhai Zack...

    Tue la pasai bhai... para mubaligh Kristian nih diorang sedaya upaya cuba nak tunjukkan contoh yang baik... diorang sanggup duduk samer ngan orang asli kat dalam hutan tanpa kemudahan... dan diorang tak preach pon kat Orang Asli tue... diorang tunjukkan perangai baik diorang jer... lelama Orang Asli pon sedikit demi sedikit akan terpengaruh dengan diorang.... last skali.. masuk agama Kristian...

    Pendakwah kiter... hahaha... mana ader yang nak bersusah payah bhai.. kalu nak bagi ceramah ker tazkiran ker... semua kena ader sampul tunjuk lepas abis majlis... kalu takder sori la diorang nak buat kerja tue...

    Geng Tabligh pon susah nak ajak orang yang kononnya kuat Islam untuk dengar tazkirah... inikan pulak orang yang bukan beragama Islam... hahaha

    DeeDee Cromirama...

    Kalu lu nak tau... berapa dalam sampul yang gua dapat tue... hahaha... RM500 tue... awal tahun 90'an.... lu bayangkan la value RM500 masa tue... banyak tue....

    ReplyDelete
  6. Esok gua raya lagi beb... anak bulan tengah nampak lagi nih...

    Alhamdulillah...

    ReplyDelete
  7. hmm abeh jugak aku baca semua siri
    memang terkesan dengan pendekatan paderi tu

    aku sendiri pon belom tentu mampu buat macam dia kalau terjumpa org kristian dalam kesusahan

    masyaallah mudah-mudahan paderi tu nanti akan menerima Islam

    ReplyDelete
  8. semua yang ditunjukkan paderi tu adalah adab melayan tetamu yang dianjurkan Islam.

    sebenarnya dalam mana2 agama ada je yg ekstremis. fanatik tak tentu pasal.

    Allah berfirman "Dan janganlah kamu menghina sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, kerana mereka nanti akan menghina Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan. Demikianlah Kami jadikan setiap umat menganggap baik pekerjaan mereka. Kemudian kepada Rabb mereka kembali mereka, lalu Dia memberitakan kepada mereka apa yang dahulu mereka kerjakan." (surah al-an'am : 108)

    ReplyDelete
  9. Kenapa Masjid tak sediakan tempat tinggal untuk orang musafir dan orang yang memerlukan menumpang semalam dua. kebanyakan orang masjid memandang serong kepada sesiapa yang datang menumpang.

    ReplyDelete
  10. Sebelum Islam, kene beriman dulu. Kita dok kejar syariat tapi asas iman xmo lak diceritakan.

    Rasullah pn dok ngajar iman, 13 tahun masa kt mekah. 10 tahun kemudian di madinah bru dok ajar syariat.

    Moralnya, paderi tu tunjuk asas iman die. berbuat baik sesama manusia, menjaga hati org lain. Kite, jgn kata masjid/surau kt kg, masjid negara pn xbgi org tumpang tido (aku tau sbb aku pn pernah gak satu ketika dulu cube nk bermalam kt masjid negara, kene halau, tapi cara baik la). asas kite lemah. nk jaga masjid lebih dri jaga hati. iman adalah hati, kalau hati lemah, lemahlah iman.

    ReplyDelete
  11. Eh, aku habes baca pulak.
    :)

    Aku setuju bab ko cakap tak perlu holy water tak perlu Bible segala. Kalau iman lemah, boleh murtad jugak.

    Gereja mana nih?
    Aku nak tumpang sekali sekala time pokai. Dapat nasi lemak free.
    hahah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha lau iman sederhana jangan le cecuba.

      Delete
    2. orang masjid ajk la biasa nya yang menyombong sakan.

      Delete
  12. 1st of all thanks for your story bro.
    Really touching and helpful.
    After gua baca lu punye cite,otak kiri gua tangkap kot.Sedih pun ade,nyesal pun ade.Kire secara xlansung lu dah berdakwah kat gua,sblom ni gua mmg liat nk smbahyang subuh dan lain2 fardhu.tp after gua take positif lu punye cite dan gua dah blajar sembang ngan gua punye bantal...tiap2 pagi gua dah bleh dengar azan subuh dan bgun mcm ada org gerak.

    2nd plak bab paderi tu bagi duit.
    cara lu mmg betol bro.memberi lebih baik dari menerima.sedekah untuk org kurang upaya untuk mencari rezeki dan untuk org tambah pahala lepas mati(for muslims)tp paderi tu consider gift.Aku ade sembang ngan ustaz ustaz bab dia bg gift ni,ustaz gua cakap asal kan duit tu dia xcakap dari mana datang dan dia kata halal so duit tu so kira halal.unless dia bgtau duit tu dia menang loteri so mmg haram.

    Last but not least thx again bro.

    ReplyDelete
  13. Bhai Waris...
    Hahaha.... dunia.. dunia... hahaha

    Bhai Taufik...
    Betul tue... kiter nih Masjid pon susah nak kasi guna... pelik..

    Bhai Haryz...
    Betul.. stuju...

    Bhai/DeeDee Anonymous...
    Yup... betul dan stuju...

    DeeDee Len...
    Gereja tue kat area Utara Semenanjung... hahaha

    Bhai TAM...
    Thanks kerana beramal dengannya... dan thanks kerana baca...

    ReplyDelete
  14. Gereja masuk cara halus dan bersopan tak macam sesetengah orang Islam berdakwah

    ReplyDelete
  15. N i am crying unstoppable now...thanks ok for sharing and taking the time to share. Those brothers who gain from u, pray they enjoy being muslims and achieve their full potential. ameen<3

    ReplyDelete
  16. Salam Bro;

    Terima kasih atas perkongsian...Cuma ada satu ayat yang saya nampak sangat tidak kena

    “Hahaha... gua gelak besar... gua cakap kat dier... Lu ahli kitab... gua ahli kitab... lu akan diadili kat Yaumul Masyar dengan kitab lu... syariat lu... gua akan diadili di Yaumul Masyar dengan kitab gua ... dengan syariat gua.... so.. tak hal lar...

    Ini bukan soal tak hal lar.....Pendapat ini salah sama sekali. Hanya agama islam sahaja yang Allah terima selepas dari Nubuwahnya Nabi Muhammad SAW. Tidak ada keselamatan melainkan dalam islam. Semua syariat dahulu telah pun terbatal dengan turunnya syariat peyempurna segala syariat yang terdahulu, iaitu dengan mengikut Nabi Muhammad SAW.

    Dari Jabir r.a., dari Nabi s.a.w. (mengenai peristiwa) ketika Umar datang mengadap Baginda s.a.w., lalu berkata "(Ya Rasulullah) kami ada mendengar cerita-cerita dan nasihat pengajaran yang menarik hati dari orang-orang Yahudi, maka bagaimana fikiran - tuan, bolehkah kami menulis sebahagian daripadanya?"(mendengar yang demikian) Baginda s.a.w., bersabda "Adakah kamu merasa ragu dan serba salah ( dalam ajaran agama kamu) sebagaimana kaum Yahudi dan Nasrani yang telah ragu-ragu dan meraba-raba (dalam ajaran agama mereka)? Demi sesungguhnya! Aku telah membawa kepada kamu agama Islam - dengan keadaannya yang jelas nyata dan bersih suci (dari sebarang perkara syirik dan penyelewengan) dan kalaulah Nabi Musa masih hidup lagi, (sudah tentu) tidak ada jalan lain baginya selain daripada menurutku."

    (Imam Ahmad dan al-Baihaqi)

    Wallahu a’lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pendapat awak tu yg salah. belajar lagi......

      Delete
  17. Cara dia layan kita adalah dakwah dia kpd kita. Cukup berkesan.

    Puak masjid kita pula menjauhkan manusia dpd Islam. Laknat Allah!

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum, blob ni aktifkan lagi ke, sebab tengok laml tak updupd

    ReplyDelete
  19. Bro, gereja mana lu pergi? Skrg ni wa pun tgh perlukan tpt utk berpaut. Wa ada masaalah jantung. Nak kerja guard pun dah x mampu nak wat clocking. Ni pun dah dkt 3 bulan x kerja. Bilik sewa pun nak byr. Lg berhutang dgn org utk mkn. Mintak bantuan Dari baitulmal, was x ada cable dlm. Dah Kali ke-2 was Cuba mohon.

    ReplyDelete
  20. Bro, gereja mana lu pergi? Skrg ni wa pun tgh perlukan tpt utk berpaut. Wa ada masaalah jantung. Nak kerja guard pun dah x mampu nak wat clocking. Ni pun dah dkt 3 bulan x kerja. Bilik sewa pun nak byr. Lg berhutang dgn org utk mkn. Mintak bantuan Dari baitulmal, was x ada cable dlm. Dah Kali ke-2 was Cuba mohon.

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1