Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

13 August 2012

Melayu

Bhai.... gua nak story lu satu mender....  Gua tetap berpegang kepada tiada manusia yang lebih awal dari Nabi Adam... takder manusia zaman batu ker... manusia zaman besi.. atau aper-aper sahaja... Semua spesis manusia berasal dari Nabi Adam A.S..... Nabi Adam A.S datang kedunia nih lengkap dengan segala macam ilmu.. lengkap berpakaian... dan cukup segala sifat ketamadunan...  dan gua menolak sama sekali teori keujudan manusia zaman batu... zaman neolitik... zaman logam dan sebagainya.... sebab ianya bercanggah dengan sifat Allah yang menurunkan Nabi Adam A.S dengan selengkapnya... Mustahil untuk Allah menciptakan Nabi Adam tanpa berpakaian... tidak berilmu bertukang.. tidak berilmu membuat kasut.. tidak berilmu membaca dan menulis.... so... orang zaman batu dan sebagainya memang satu benda yang tak logik.. sebab bercanggah .....

Selepas anak-anak Nabi Adam beranak pinak... mulalah datang Azazil dengan serunainya... dengan serunai ini Azazil menjinakkan anak-anak Nabi Adam kepada kekufuran... dan yang mana dah kufur tue.. makin berpindah jauh dari Nabi Adam...dengan itu masyarakat berkembang dan bergerak jauh daripada ketamadunan...

Yang mana dah jauh dari Nabi Adam... maka berkuranglah ketamadunan mereka... mereka menjadi seperti orang yang tidak berilmu... menjadi orang gasar ... tools dan peralatan tidak ada... jadi mereka menggunakan batu, kayu dan sebagainya dan diolah sebaik mungkin... itulah yang kita jumpa skrang nih dan kita kenali sebagai orang zaman batu...

Lagi jauh mereka berada dari Nabi Adam... makin kurang mereka tunduk kepada Allah Taala... sebab itulah Allah Taala menurunkan Rasul-Rasul dan Nabi-Nabi kepada kaum-kaum itu.... malah kalu diikutkan daripada apa yang kita tau... bilangan Nabi ader 24 ribu orang... pergh.. banyak tue... dan semuanya tersebar diseluruh pelusuk dunia...

Orang Melayu asalnya terbahagi kepada dua... Melayu Proto dan Melayu Deutero ..... Melayu Proto boleh dikenali sebagai Melayu Asli (Semang, Jakun, Semelai dan sebagainya)... mereka ini sebenarnya aderlah penduduk asal yang dibentuk daripada penghijrahan manusia awal yang berpisah jauh dari Nabi Adam... Mostly mengamalkan Paganisma dan Animisme ... walaupun ader kemungkinan sebilangan kecil daripada mereka ini masih mengamalkan ajaran Nabi Adam... Contoh terbaik penempatan orang-orang yang mengamalkan Paganism di Tanah Melayu ini aderlah di kawasan Terachi, Negeri Sembilan

Melayu Proto ini kemudiannya tertinggal kebelakang bilamana penghijrahan besar Melayu Deutero dari Yunnan, Asia Tengah dan Khmer (Kembayat Nagara)... Datangnya mereka ini membawa bersama ketamadunan yang telah dikembangkan... walaupun begitu.. mereka membawa ajaran Animisme yang berpaksikan kepada Hinduism dan Buddhism ... namun... mengikut sejarah... ada sahabat Rasulullah telah sampai ke kawasan sebelah sini membawa risalah Islam....

Jadi.... Orang Melayu asalnya memang beragama paganisma, animisme, Hinduism dan Buddhism... cuma setelah datangnya pengaruh Islam dari pendakwah yang datang dari Kerajaan Islam di India, Kerajaan Islam di China dan Kerajaan Islam di Acheh/Pasai... barulah Islam berkembang di sini....

Kesimpulannya... janganlah terkejut jika mana masih ramai lagi orang Melayu yang mengaku diri mereka Islam tetapi masih mengamal Paganisma, Animisme, Hindusm dan Buddhism. Susah nak ubah mereka-mereka nih...  aper yang pasti.... sikap dan perangai orang Melayu hari ini telah dibentuk lebih 1000 tahun dahulu... dan perangai inilah yang terbawa-bawa sehingga ke hari ini....

Yang pasti... kalu semua umat Melayu kembali kepada roh Islamiah yang diasaskan oleh Nabi Adam A.S dan dilengkapkan serta diperkemaskan oleh Nabi Muhammad S.A.W ... maka sudah pasti umat Melayu akan menjadi yang terbaek... tapi.... masalahnyer.... hahaha... lu sendiri pon tau... Orang Melayu cukup bangga dan bongkak dengan ilmu agama yang mereka ada... sampaikan susah nak dibentuk dengan acuan Idealisma Islamiah... pada mereka ... merekalah yang paling berilmu (sebab baca dan hafaz banyak kitab)... tapi setakat berilmu jer la... beramal... yilleks... hahahaha

6 comments:

  1. Kritikan kau pada Melayu yang bila belajar ilmu Agama tinggi skit mesti bongkak..Pandang orang lain masih jumud dan jahil,dia je sorang suci..harktuih! kalau berdebat soal Agama tu dia lah paling jaguh dan nak menang je..sebab tu aku jarang nak berdebat melibatkan Agama sangat coz aku benci dgn pengikut Pas yg mulalah melalut keluar hadis dan jatuhkan hukum..ini kritikan aku pada orang pas bro.

    Tapi aku belum dapat tangkap isi artikel ni coz Bro bercakap soal sejarah ketamadunan Manusia..dan subjek ni memang feveret aku hehehe..tak sangka powe juga kau bro hehehe..Btw sebab Melayu proto dan Melayu deutro tu lah yang menghasilkan Melayu moden sekarang ni.(mamak tidak termasuk) :DD

    ReplyDelete
  2. Bhai Zack...

    Kalu lu baca berkali-kali sure lu boleh tangkap punya... hahaha... gua guna metafora la bhai... hahaha... ader benda terselindung disebalik artikel tue... hahaha....

    Tapi gua rasa lu memang boleh tangkap punya... hahaha

    Err... Mamak tue bukan Melayu dan mereka aderlah puak yang keliru identiti..... hahaha

    ReplyDelete
  3. Aku rasa aku boleh tangkap,tapi tak reti nak luahkannya pulak..hehehe

    Kalau Orang indonesia baca artikel kau ni bro,kalau dia leh tangkap madsud kau kan,dia akan tuduh kau ni semua arabisasi,islam adalah islam bukan arabisasi..budaya Nusantara tetap harus dilestarikan disamping nilai2 Islam.

    ReplyDelete
  4. sebenarnya aku ni pon bukan melayu pure hehe
    ada darah mamak penang + banjar

    hari ni aku rasakan Melayu moden itu sendiri ada fusion
    fusion dari segala macam kaum nusantara, bukan malaysia saja

    aku setuju jugak dengan sifat superiority melayu itu
    lebih2 lagi bab Islamik
    bila diri terasa lebih Islamnya dari orang lain

    ReplyDelete
  5. lu mmg patut keje cari gali nih...hahaha...pada gua Islam nih telah di sesuaikan dgn budaya masyarakat atau adat. Tidak saje bangsa melayu tapi di mana-mana saje. Kalau di Malaysia, Islam berpaksi kepada malay superiority. Adat dan budaya telah mengolahkan Islam di malaysia sebegini rupa. Melayu itu islam, dan islam itu melayu. Melayu adalah tuan di bumi Malaysia dan dgn itu maka ramai yg ngaku melayu walaupun hakikatnya mereka bukan melayu tapi mereka cuma Islam. Dan perkataan cuma Islam ni la jugak yg menyebabkan Islam menjadi perkara kedua penting selepas melayu. Nak tau sbb apa kerajaan negeri yg mana PAS memerintah tidak menggunakan tema yg sama dgn negeri2 PR memerintah utk hari mederka....sbb adanya perkataan SEBANGSA....sbb mereka bkn bangsa Malaysia tapi mereka bangsa melayu...hahaha..see...betapa melayunya mereka2 yg bergelar pejuang Islam nih. gua dah melalut bro...

    ReplyDelete
  6. Bhai Zack...

    Hahaha... boleh pon tangkap... hahaha

    Bhai Taufik...

    Lu tue keturunan Mamjaw (Mamak + Jawa)... hahaha ... Melayu fusion tue... terma baru tue... hahaha

    Bhai BunBinBan...

    Hahaha... gua ingat lu tabley tangkap aper citer gua... rupanyer lu lagi advance.... hahaha

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja