Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

12 August 2012

Bila Ulama Terkhilaf

Bhai... gua ader satu mender nak kongsi ngan lu orang... citer pasai menjatuhkan hukum atas sesuatu yang dibuat oleh golongan yang berilmu agama... golongan yang orang gelarkan ulama...  Okeh... sebelum gua nak citer lanjut... gua nak bagitau lu orang... walaupun gua berpendidikan sekular... berpendidikan sekolah Missionary (Gereja)... pandangan gua harapnyer tidak berpaksikan kepada sekular...

Kita berbalik kepada perkara asas ... Umat dunia nih terbahagi kepada dua... Umat Islam dan Kafir ... Dan Allah mentakdirkan bahawa golongan kafir/kufar ini lebih ramai bilangannya daripada Umat Islam....  Kafir nih kiter bahagikan kepada dua bahagian... satu orang kafir yang pernah tahu/dengar pasai Islam.... lagi satu kafir yang tak pernah tahu/dengar pasai Islam...

Dalam konteks Malaysia... mostly orang kafir yang ader pernah tahu/dengar tentang Islam... menipu la kalu diorang kata diorang tak tau pasai Islam.... okeh... jadi kafir ini kita bahagikan pulak kepada beberapa bahagian... Kafir Harbi, Kafir Zimmi, Kafir Mua'ahid dan Kafir Musta'min...

Kafir harbi adalah setiap orang kafir yang tidak terikat dalam perjanjian (dzimmah) dengan kaum muslimin, baik ia seorang mua’hid ataukah musta’min, ataupun bukan pula keduanya. Mua’hid pula adalah orang kafir yang mempunyai perjanjian (mu’ahidah) dengan daulah islam. Manakala musta’min adalah orang yang masuk ke negara orang lain dengan izin masuk (al-aman), samaada mereka itu muslim mahupun non muslim, maka mereka itu disebut sebagai musta’min, dan jika orang kafir maka kita sebutnya sebagai kafir musta’min.

Kafir harbi yang juga disebut sebagai ahl-harb dikategorikan menjadi dua bahagian iaitu: (1) (kafir harbi secara hukum), dan (2) kafir harbi haqiqatan/kafir harbi fi’lan (kafir harbi secara nyata). Kategori ini didasarkan pada kewarganegaraan orang kafir dengan tempat permastautinan yang tetap. Jika khilafah (daulah islam) mengadakan perjanjian dengan sebuah negara kafir (negara yang tidak diterapkan syariat islam), maka warganegaranya disebut sebagai kaum mu’ahidin, manakala negaranya disebut sebagai ad-daulah mu’ahidah (negara yang mempunyai perjanjian dengan khilafah).

Istilah lain bagi kafir mu'ahid, seperti yang disebutkan oleh Ibnul Qayyim di dalam kitabnya, Ahkam Adz-Zimmah adalah al-hudnah atau ahs-shulh, ianya juga disebut oleh ulama’ lain sebagai kaum al-muwadi’in. Orang yang terkategori sebagai kafir mu’ahid ini tergolong sebagai kafir harbi hukman, karena setelah berakhirnya perjanjian dengan khilafah, ia akan kembali terkategori sebagai kafir harbi sebagaimana kafir harbi yang lain (kafir harbi fi’lan), yang negaranya tidak terikat sebarang perjanjian dengan khilafah.

Masalahnyer skarang nih.... Malaysia bukanlah terlingkung dalam Daulah Islamiah... Malaysia adalah bukan negara Islam... walaupun berbuih mulut Mahathir Mohammed bagitau kononnya Malaysia nih Negara Islam... tapi realitinya... Malaysia aderlah Negara Sekular...

Jadi isunya sekarang ini aderlah macam mana nak klasifikasikan orang-orang kafir dalam Malaysia dibawah kategori aper... diorang tak bayar jizyah... diorang takder menandatangani perjanjian dengan Khalifah Islamiah... Malah Malaysia tidak terlingkung dalam Daulah Khilafiah Islamiah.... so.... macam mana boleh ulama kiter klasifikasikan orang kafir ikut caturan politik... ngarut jer nih.... nak kata ulama terkhilaf... boleh kot... atau ulama nih sebenarnya aderlah ularmak... karut jer...

Macam mana boleh Majlis Fatwa Kebangsaan (National Fatwa Council) senyap jer takder langsung keluarkan ketetapan ker aper ker... senyap membisu tanpa berita... atau ulama dan mufti yang duduk dalam Majlis Fatwa Kebangsaan nih takut tembolok diorang dikerat... takut hilang mata pencarian... takut takder jawatan, pangkat dan wang ringgit...

Inilah jadinyer biler Majlis Fatwa Kebangsaan lebih banyak menghukum berasaskan matawang .... lupa kepada keperluan untuk berjihad kepada Allah... malah lebih berjahat kepada Allah.... siot jer la... diorang nih tak takut ker nak jadi bahan bakar api neraka??? Tambah pulak yang jadi ketua agama di Malaysia nih lagi banyak yang mengarut daripada yang zuhud... Lagi banyak yang kaki maksiat daripada kaki ibadat... susah... susah... diorang perasan yang dioranglah ketua agama... tapi agama diorang sendirik pon tak tentu hala.... macam siot jer kan...

6 comments:

  1. terbaik! pasai apa lu tak tulis skema? aduss! Kalau dak wa dah copy! hehe.. Canerpun yg ni wa dah provok hangit!
    http://mediaperak.com/2012/08/12/senator-sabah-keluar-bn-adakah-serpihan-ug-terus-berceramah-tentang-jumlah-mp-islam-di-parlimen/

    ReplyDelete
  2. Malas la nak translate. Gua copy sejibik terus. wakaka!
    http://mediaperak.com/2012/08/12/bila-ulama-terkhilaf/

    ReplyDelete
  3. Bhai TheSniper...

    Hahaha... sori la bhai... gua taktau pulak artikel tentang kafir nih ader nilai ilmiah... hahaha... takper.. lain kali gua beringat... gua akan tulis skema ikut SPM ... okeh..

    hehehe....

    ReplyDelete
  4. Aiseh,dah macam iras2 artikel malaysiakini.

    Leh mintak jadi editor undangan kat sana kot :D

    ReplyDelete
  5. Aku ada terbaca kat mana ntah
    Bunyinya macam gini jugak la lebih kurang. Bila mana kita tergedik nak klasifikan kafir padahal Malaysia ni bau2 bacang Negara Islam pon belom tentu ada.

    Tapi memang betul la bab Majlis Fatwa ni macam kena ikat mulut. Isu lain kemain kemah lagi berdegar2. Mai lipat isu crucial macam ni, menikus pulak.

    Berbalik kpd dakwah, situasi macam ni membuatkan non muslim lebih confuse & menjauhi Islam itu sendiri. Yang muslim pon dak celaru ini kan pulak yang non muslim. Rugi kan?

    ReplyDelete
  6. Bhai Taufik...

    Stuju ngan point lu.... tapikan... gua ader satu citer... nanti lar gua tuliskan dalam bentuk artikel... hehehe

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja