Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

11 August 2012

Pengalaman Gua Dengan Gereja Episod 3

Sambung citer pagi tadi aaa....

Hahaha...sebelum tido tue... gua belek-belek la Al Quran yang disediakan kat dalam laci tue... gua tengok-tengok ader aper-aper yang lain macam ker dengan Al Quran tue... cheyy... takder aper beza.. setakat yang gua tau.. nampak macam takder yang diubah lar... sebijik samer macam kalu kiter beli kat mana-mana toko Islamik....

Gua senyum jer.... hahaha... gua cuba selidik dan semak satu bilik tue.. kot-kot ader lambang Jesus ker.. Mary ker... ader Bible ker... tapi yilleks... pergh,... macam bilik tue diorang memang sengaja sediakan untuk musafir beragama Islam.... hebat... hebat.... takper... gua bersangka baik jer buat masa nih.. kira dah okeh dah tue.. ader tempat nak tido....

Oh yer... lupa nak kasitau lu orang... gua nih ader satu perangai pelik... kalu gua pegi mana-mana hotel... biasa gua akan cari ader tak Bible disediakan... hahaha... kalu ader... gua akan amik baca..... sajer nak tengok Bible tue versi yang mana.... kalu lu nak tau... banyak hotel kat Malaysia nih sediakan Bible dalam dwibahasa... Bible dalam Bahasa Inggeris (terjemahan dier dalam Bahasa Melayu)...  Gua masa kat skolah menengah dulu.. masa kelas bacaan Bible... gua punya cikgu (Brother Paul atau Brother Vincent) akan bagitau... mana-mana student yang Islam boleh keluar dari kelas... tapi kalu nak lepak gak... duduk diam-diam kat belakang...

Masa skolah tue... gua ader amik peluang untuk belajar tentang Bible... banyak benda mengarut dalamnyer... sampaikan ader satu "surah" yang citer tentang Nabi Noh (Noah) ... siap dalam Bible tue tuduh Noh (Noah) sengaja takmo bagitau orang ramai tentang kedatangan banjir besar tue.... bodoh ker aper... hahahaha

Okeh.. sambung citer... aper lagi.. sebelum tido tue... gua amik wuduk... pastue gua baca la beberapa ayat-ayat suci.... macam Ayat Kursi dan sebagainya.... semua nih mak gua dulu ajar... dier kata... orang Islam tabley terus tido macam tue jer... orang Kafir biasa la... orang Islam tabley... kena baca dulu ayat mana-mana yang tahu... supaya kiter tido sebagai orang yang beriman....

Sebelum gua lelapkan mata... seperti biasa gua akan berdoa.... macam nih doanyer.... "Ya Allah Ya Tuhanku, Engkau kejutkanlah aku sesampainya waktu subuh semoga aku dapat bangun dan menunaikan solat subuh" ... dan gua akan berbisik-bisik ngan kedua-dua malaikat kat kiri dan kanan gua mintak diorang peringatkan gua untuk bangun subuh... Alhamdulillah.. dengan cara nih.. senang gua nak bangun subuh....

Pun begitue... gua masa nih ader pakai jam tangan jenama CASIO yang ader panduan solat (siap dengan alarm sekali tue)... beli kat Jepun jam nih... jadi konfiden untuk bangun solat subuh tue memang tinggi.... tak riso terlajak... melainkan Allah memang asbabkan gua terlajak bangun pagi tue...

10 minit sebelum subuh... gua dah terbangun... Alhamdulillah... syukur... sempat gua buat solat Tahajjud dulu.... pastue.. tetiba jer dengar pintu bilik gua diketuk orang.... Gua bukak pintu tue... tercongok jer Paderi tue kat depan muka pintu.... Dier tanya gua... dah lama bangun ker? Gua cakap Alhamdulillah.. awal dah bangun... gua tanya dier aperhat dier ketuk pintu tue awal pagi... dier kata... dier nak gerak gua bangun untuk solat subuh.... pergh... terkedu gua.... tak sangka bhai.... hebat...

Paderi tue kata... sori la kejutkan untuk bangun solat subuh... gua kata takder mender.. bagoosh la.... Gua smash dier skit... tanya dier... errr.. Paderi tak solat subuh ker? hahahaha.... Cheyy.. sekali dier tibai gua balik.... dier Paderi pon ader buat solat Subuh gak.... tapi cara dier la... hahahaha.... gua senyum jer....

Gua mintak diri ngan Paderi tue yang gua nak mandi.... so stop jer kitorang chat kat situe... gua tutup pintu dan terus bersiap... sebenarnya... masa bangun Tahajjud tue.. gua dah siap mandi skali... peel gua... bangun tidur mesti mau mandi... tak kira la pukul berapa pon... ahahaha

(bersambung lagi..... hahaha)

8 comments:

  1. seumur hidup aku tak penah pegang bible
    stakat baca dalam tenet tu ada la

    lagi satu paderi tu ada semayang pagi gak ka? ala2 solat subuh?
    aku baru tau hari ni

    bro bertuah dapat pengalaman blajar pasal kristian ni

    ReplyDelete
  2. Bhai Taufik...

    Takder masalah kalu kiter nak belek-belek Bible ... nak baca pon takder masalah... terbaek kalu kiter boleh baca dan paham.... supaya boleh kiter sanggah aper point yang ader dalam Bible tue...

    Lagi satu... Paderi ngan orang biasa ader banyak beza lar bhai.. lagi tinggi level Paderi tue.. lagi banyak amalan dier kena buat...

    Kira paderi aderlah level paling rendah... ader banyak level dalam Kristian nih...

    ReplyDelete
  3. Paderi tu cam tunggu peluang je (er, bersangka baik hehe)

    ReplyDelete
  4. tu la pasal
    aku ni Quran pon jarang2 baca
    inikan pulak tergedik2 nak baca bible

    sibuk sgt ligan dunia jadi macam ni la
    alasan demi alasan

    ReplyDelete
  5. hahahah,aku pernah baca bible tu..dia macam buku cerita.

    tapi yg standard bible versi king james lah kot.

    Tak da salah pun baca buku2 agama lain..sekarang kalau boleh aku nak baca taurat dan talmud..Nak menyelami apa itu yahudi.

    ReplyDelete
  6. Salam Bro,

    Seperti pepatah org2 tua kata. Jauh perjalanan, luas pemandangan... Aku nih bukan nak bangga diri tapi sekadar berkongsi pengalaman. Sewaktu aku muda2 dulu aku dihantar belajar ke negara UK dan selama 5 tahun aku dok kat sana mcm2 rupa jenis org yg aku jumpa termasuk jugak paderi2 junior yg sama belajar di university dgn aku. Jadi diaorg nih setiap hari jumaat akan jemput sesiapa saja outing dapat pagi hari sabtu dan masa tuh diaorg akan bagi preach utk para hadirin termasuk aku skali sebab aku nih memang suka nak tahu apa yg diaorg buat. So Alhamdulillah selama 5 tahun aku disana iman aku masih utuh tapi aku dapat sesuatu yg baru utk aku menilainya.

    Selepas tuh aku balik Malaysia aku selalu keja outstation dan seperti kata Bro lah, kebanyakan hotel2 di Malaysia nih memang diaorg sediakan bible dalam laci bilik kita. so aku tak der interest nak buka atau baca sebab aku dah tahu apa yg diaorg perkatakan dalam bible tuh.

    So skg nih aku dah lama berada di tanah arab.. iaitu tanah para2 ambia. yang aku terkejut nya... kat sini pon berlambak bible dimana2 tempat. tapi bible kat sini dalam bahasa arab. Ini yg aku perlu tekan kan... Bibile berbahasa arab nih dari segi bentuk dan penyusunannya saling tak tumpah macam Al-Quran Kareem. Bila aku bertanyakan kawan2 yg fasih berbahasa arab, mereka terangkan kepada aku bahawa itu adalah kitab injil puak2 kristian orthodox dan kebanyakannya digunakan oleh org2 beragama kristian dari Mesir, Lebonan, Turki dan beberapa penganut kristian berbangsa arab.

    Aku harap umat islam terutamanya diMalaysia supaya meneliti terlebih dahulu kitab2 berbahasa arab yg dibawa balik dari belah2 tanah arab atau diberkan secara percuma kepada kita.

    ReplyDelete
  7. Bhai Amin....

    Pergh.. yang ini gua tak pernah tau... thanks pasai bagitau.... tapi memang betul... diorang punya dakwah kristian very konsisten... tak macam kiter... diorang guna teknik dalaman... teknik lembut...

    Thanks sebab sharing...

    ReplyDelete
  8. Wow!! how come i never really read yo blog b4??? duhhh...n how come i am enjoying myself tremendously now...hehe.:P
    guess, one of the reasons i am gulping/absorbing yo stories due to my reading alkahfi 3x this morning...lalala, thanks ok :)

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja