Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

05 September 2010

Perlukah Membayar Zakat

Okeh... pertama sekali... gua bukan bijak pandai Islam... pengetahuan mengenai Agama Islam gua cuma dapat kat sekolah dulu dan sikit sebanyak dengan mengikuti kelas ilmu dan berdamping dengan orang yang bijak pandai dalam bab Agama Islam nih..

So... ader satu persoalan yang dah lama dah ditanyakan kepada gua oleh member gua... "Perlukah Membayar Zakat Kepada Kerajaan Melalui Amil Yang Dilantik?"

Dulu... masa member gua tanya soalan nih (sekitar 1995)... gua terus jer cakap camnie... errr... gua rasa aaa... tak perlu... member gua terkejut.. dier tanya kenapa gua cakap camtue...

Gua bagi hujah ikut kepala hotak gua masa tue la... hujah gua... err... kita perlu bayar zakat kat Khalifah Daulah Islamiah... selagi kerajaan yang ada tidak berpaksikan kepada Daulah Islamiah (gua labelkan kerajaan thagut) ... so selagi itu kita tak perlu bayar zakat... Kita wajib bayar zakat terus kepada asnaf-asnaf yang berhak terima...

Amil yang dilantik sebenarnya tidak berhak untuk menjadi amil... ini kerana ramai yang dilantik menjadi amil bukanlah datang dari golongan yang kaya raya.. maka dengan itu terpaksalah diperuntukkan satu bahagian dari kutipan zakat untuk selesaikan urusan amil...

Sedangkan dizaman Nabi dulu... sebab amil dilantik dari golongan kaya raya adalah untuk mengurangkan peruntukan bahagian zakat untuk diperuntukkan kepada amil dan dengan itu zakat menjadi banyak untuk diperuntukkan kepada asnaf yang lain...

Sekarang nih... sebahagian besar duit zakat abis untuk urusan amil dan pengurusan.... sedangkan ianya tidak sepatut begitu... sekarang ini sudah terbalik.. anak yatim, orang miskin, orang fakir dan fisabilillah jadi kumpulan minoriti dalam pembahagian zakat.. dan amil serta pengurusannya pulak mendapat bilangan yang besar.. terbalik kot..

Sebab itu la gua dari dulu lagi tidak bayar zakat kepada amil yang dilantik... sebab pada gua pengurusan zakat kat Malaysia nih pincang.... gua bayar terus kat asnaf yang telah gua kenalpasti...

So.... apa pandangan korang...

3 comments:

  1. SALAM BHAI..

    selamat raya dari teman..

    Mmg tepat sgt fakta tu..lagipun duit zakat fitrah entah kemana dihalakan deme..

    ReplyDelete
  2. Yg paling baik kita bayar terus golongan yg berhak.
    Paling baik fitrah diserahkan sebelum raya. Agar golongan tersebut dapat merasai.
    Kebanyakan nak bayar pd malam raya hingga sebelum malam raya. Bila depa nak merasa duit.
    Tahun2 sebelum ni zakat byr kat amil negeri kedah akan di bahagi kepada golongan berkenaan tahun selepas. Apa cite nih?
    Rasanya negeri lain pun 2x5. tahun camna plak

    ReplyDelete
  3. Bhai PerakKume....

    Ntah ler.. gua tak tau diorang halakan kat mana duit Zakat... dulu Yusuf Noor dan kengkawan songlap duit zakat MAIWP ....

    Bhai Joe Penang...

    Betul tue.. tetiap tahun depa lambat agihkan duit zakat.... kesian...

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1