Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

11 August 2010

Satu Waktu Dulu Di Bulan Puasa

Sekitar tahun 70'an (awalnyer) ... masa tue bapak gua kerja ngan sebuah syarikat lombong bijih timah antara yang terbesar di Perak milik syarikat British...... gua masa tue taklah terlalu kecik.. tapi...masih ingat satu waktu dulu di bulan puasa ...

Mak gua cuma suri rumah.... kitorang duduk kat kuarters pekerja yang ader 3 bilik ... siap ader sumber karan (elektrik) dan bekalan air bersih melalui paip... wei... Syarikat British nih cukup jaga kebajikan para pekerjanyer... malah kat Klinik dier pon siap ader 2 doktor terlatih (sorang mat saleh.. dan sorang lagi benggali).... dan 3 misi...

Untuk tambah pendapatan keluarga (yer la.. gaji bapak gua pada sebelum pencen adalah cuma RM260 jer gaji kasar .. tapi duit masa tue la ... errr.. lu tau dak... sampai sekarang bapak gua dapat pencen RM700 sebulan dari syarikat nih walaupun syarikat nih dah tak ader kat Malaysia dah)... mak gua berkebun ditanah lapang selang 10 buah rumah dari rumah kitorang tue... pihak syarikat tak kisah pon orang nak berkebun...

Masa tue mak gua berkebun jagung.... one day ... satu waktu dulu di bulan puasa... waktu kitorang semua takder kat rumah... (kitorang semua ader dikebun)... ader la malaun maner ntah... ransack rumah kitorang... ambik segala barang .. (apa la yang ader)... semua kena kebas... even gula.. garam .... serbuk kunyit dan beras pon kena sapu... bersih satu rumah... lu bayangkan la... bulan puasa tue...

Kitorang biler balik dari kebun.. punya lah terkejut... mak gua siap menangis... gua ngan abang-abang gua pon nangis samer... terus abang gua yang sulung pi pejabat... mintak radio call kan bapak gua... bapak gua kerja bawak bot angkut bijih dari kapal korek ke tepi lombong... Masa tue... syarikat tempat bapak gua kerja nih mempunyai lebih dari 5 kapal korek no 1, berbelas kapal korek no 3, dan berbelas lagi kapal korek no 5 (no 5 nih masih ader contoh korang boleh tengok di area tapak warisan dekat Batu 6, Jalan Tanjung Tualang Batu Gajah Perak) ... saiz kapal no 1 nih adalah paling besar didunia...

Bapak gua balik segera biler dapat radio call tue... dier tengok rumah dah jadi macam tue... tak tau nak buat aper.... masa bapak gua balik tue... masa dah dekat nak waktu berbuka posa... punya la sedih... tak tau nak berbuka dengan aper... jiran plak... buat macam haram... buat derk jer... macam tak kisah....

Ngam-ngam sampai waktu berbuka... kereta Tuan John (bos besar kat syarikat tue sampai)... dier turun dan bawak 3 sia (mangkuk tingkat)... dier ajak kitorang berbuka posa dulu... yer la.. adik beradik gua ader 7 orang la bhai.... Tuan John nih dier mintak orang gaji dier masakkan makanan untuk kitorang.... tue yang dapat berbuka posa tue.... malam tue jugak Tuan John bawak bapak gua pi pekan berhampiran.... untuk beli keperluan rumah...

Lepas selesai .. dier bagi pulak sumbangan (kalu tak silap sekitar RM500 tue) kat bapak gua... dan dier suruh bapak gua amik cuti esok untuk setelkan semua benda... malam tue dier ngan bapak gua pi Balai Polis Changkat Tin untuk buat laporan polis....

Sampai sekarang gua tak tau dapat tangkap ker idak malaon yang dajaikan rumah gua tue... kalu gua dapat tau... satu keturunan dier gua balas balik posa nih... hahaha...

Aper-aper pon.... tujuan gua tulis nih.. bukan nak banggakan mendapat majikan bangsa asing orang British... tapi pasai sikap kemanusiaan yang dier ader... itu jer... cuba lu banyangkan kalu masa tue bapak gua kerja ngan kompeni Melayu... err... macam Felda ker... hehehehe... lu agak aper kesudahan cerita gua tue.... pikir-pikir la sendiri.... hahaha...

Oh yer... tambahan.. bapak gua kerja selama 36 tahun dikompeni tue... masa pencen.. dapat dua utas jam tangan sadur emas 22K berjenama Bulova ....(harga seutas sekitar RM3000 masa tue) ... seutas untuk bapak gua.. dan seutas lagi untuk mak gua... diorang amik di satu jamuan menghargai para pekerja lama di sebuah hotel 5 bintang di KL sekitar tahun 80'an ... transport pegi balik kompeni sediakan kereta... dan buat pertama kali masa tue mak dan bapak gua dapat tidur hotel 5 bintang 3 hari 2 malam.... siap ader sesi tour KL dengan bas persiaran bersama para pekerja lain yang pencen......

5 comments:

  1. kalau ade lagi tuan John tu mau gua nk jumpa dia mintak kerja bai..
    ideologi orang UK mmg memandang tinggi pekerja bawahan yang betul2 bekeja..maka tak de kesan pun belanje besa sikit pada pekerja sedangkn dia dpt untung berlipat lagi ganda..
    klau majikannya mengamalkan dasar melayu..err..aku rasa setakat perkataan kesiann je kot dapat

    ReplyDelete
  2. Bhai Hentakbelipat...

    Dah arwah dah orang tua John nih... tanam kat England tahun 90'an dulu...

    Tentang majikan Melayu tue.. memang gua rasa itu jer la yang akan dapat... perkataan kesian jer... hampeh..

    ReplyDelete
  3. perrgh, terharu-terharu membacanya beb..

    ReplyDelete
  4. Bhai MrAhfa...

    Thanks sebab terharu... kuikuikui...

    ReplyDelete
  5. Bhai Cipan,

    dulu ms kat poly, gua praktikal kat Shell PD...bos besar gua omputeh kapir makan babi minum arak pny line...tapi dia punya baik ati, perghhhhhhh!!! kalah 2nd bos gua melayu islam semayang 5 waktu berpuasa di bulan ramadan, membayar zakat...naik haji jer belum (skrg dah kot)...si Melayu nih, gua silap skit jer, kaw2 gua kena tengking...padahal gua bdk praktikal jer...bkn mkn gaji pn mcm dia...elaun pn 350 jer sebulan...dah la kedekut ilmu...tny skit suruh carik sendiri...tp si kapir makan babi minum arak ni, sikit pn tk kedekut ilmu...gua buat silap langsung tk kena marah...lagi diajar A-Z ada la...jauh beza bos melayu ngan bos kapir nih...Alhamdulillah, berkat ilmu2 si kapir ni ajar gua, dpt la gua keje kat salah satu universiti kat malaysia nih...esisten enjiniyer pun jadi la...nak harapkn ilmu dari bos melayu tu??? taik la...

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1