Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

12 March 2019

Sebagai Manusia

Bhai/DeeDee semua...

Sebagai manusia... makhluk Allah Taala,.... hamba ..... maka kita semua adalah "equal" .... tidak kira kita Melayu, India, Cina, Kadazan Dusun, Murur, Iban mahupun Orang Asal seperti Semai, Negrito atau Jakun....

Kita semua sama....

Yang membezakan kita adalah "iman dan amal" .... itu ja....

So tak payah la nak rasa bangsa lu lebih bagus dan hebat berbanding yang lain... ader paham ka??








*** awak... jom kita buat ujian DNA ni .... hehehe

6 comments:

  1. Awak je la buat

    ReplyDelete
  2. Kita tidak boleh buat pilihan untuk dilahirkan sebagai bangsa yang kita suka. Berdoa’lah sebanyak manapun untuk ditukarkan ke bangsa lain tidak akan dimakbulkan aleh Allah SWT.
    Kita pun tidak pernah minta dilahirkan sebagai bangsa Melayu. Nasib baiklah kita dilahirkan dalam keturunan keluarga Islam. Kalu kita dilahirkan di hutan Amazon sebagai bangsa liar, kita jadi jungle tribe lah..

    ReplyDelete
  3. Dan sesungguhnya pahala di akhirat itu lebih baik, bagi orang-orang yang beriman dan selalu bertakwa.

    Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu.
    Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.

    iman n amal tak cukup kalau tak da taqwa

    betoi ka kita hamba Allah . apa sipat hamba
    taat pada perintah
    bukan buat perangai macam arambejadah

    Allah memang suruh manusia jadi hambanya
    tapi ramai yang engkar macam iblis

    Allah berfirman: "Apakah yang menghalangimu untuk bersujud (kepada Adam) di waktu Aku menyuruhmu?" Menjawab iblis: "Saya lebih baik daripadanya: Engkau ciptakan saya dari api sedang dia Engkau ciptakan dari tanah".

    kesian iblis sombong punya pasai sanggup lawan Pencipta dia
    akhirnya kapir.kompom

    Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam," maka sujudlah mereka kecuali Iblis; ia enggan dan takabur dan adalah ia termasuk golongan orang-orang yang kafir.

    terus jadi kapir ngan 1 kali ingkar saja perintah Allah
    jadi hai manusia berhati hati la

    duk perasan beriman takut takut di sisi Allah dah kapir
    takut oi takut oi

    kalau betoi beriman tak kan duk layan napsu hiburan lagi
    itu tanda maseh leka ngan dunia
    tak padan ngan umur kita yang dah tua tua

    Dan janganlah kamu campur adukkan yang hak dengan yang batil dan janganlah kamu sembunyikan yang hak itu, sedang kamu mengetahui.

    kalau kita jumpa guru yang syarah bab iman
    abeh londeh dogiang kita
    baru kita tau takat mana aja iman kita selama ni

    sebelum pencen pakat berebut buat macam macam persediaan untuk hidup lepas pencen
    sebelum mati tak pulak berebut nak buat persedian lepas mati
    nampak jelas perbezaannya

    kawan nak bagi sukaria leka lalai .ramai
    kawan nak peringat bab akhirat jarang jarang jumpa

    benar itu memang pahit
    tapi bole jadi insafff



    ReplyDelete
  4. Klu bangsa tu maju dlm sesuatu perkara, contohnya jaguh segala sukan yg diiktiraf seluruh dunia, bolehlah jg bermegah dgn pencapaian tersebut. Ini yg jd jaguh dunia cuma menghasilkan kleptokrat tersohor! Sudah2lah. Islam mu pun belum berjaya menjadi kamu makhluk terbaik

    ReplyDelete
  5. Bab ni i do agree w u bro! ayat ni menjelaskan segala-galanya ALLAH S.W.T BERSUMPAH"DEMI masa manusia SESUNGGUHnya dlm ke RUGIan KECUALI orng2 berIMAN & berAMAL SOLEH,berPESAN-PESAN pada yg HAK, & berSABAR.

    banyak kitab2 tafsir kita boleh refer,dari syria,mesir,al-rahman malaysia.Yg paling meyakinkan dari 2 jalalain kerana ia dapat maklumat penuh dari tafsir ibnu abbas anak saudara nabi yg tinggal bersamanya.

    IMAN-IMAN YAKIN SEPENUH2 YAKIN PADA ALLAH S.W.T
    AMAL SOLEH-HANYA AMAL2 YG ALLAH INGINKAN DARI KITA
    BERPESAN2 PADA YG HAK- BERDAKWAH KEBAIKKAN YG DITURUNKAN ALLAH S.W.T
    BERSABAR- TIDAK MELAKUKAN LARANGAN ALLAH S.W.T

    Kenapa allah tak katakan ILMU & AMAL
    Sebab bila manusia betul2 berIMAN pada allah s.w.t dia akan TAKUT PADA ALLAH S.W.T,Manusia akan dekat dgn allah, dan selalu akn bertanya "APA YG DIINGINKAN OLEH ALLAH DARI KU?ALLAH INGINKAN KITA DAPATKAN ILMU AGAMA.Jika manusia ada ilmu agama TANPA KENAL & TAKUT PADA ALLAH,allah dah cerita tentang orng2 yahudi yg hebat tentang kitab taurat,tetapi menyalah guna ilmunya ntuk kesenangan dunia yg sedikit,para2 RABAI {ULAMAK yahudi],menukarkan ayat2 allah untuk kepentingan rabai tadi,seperti meminta,habuan,tabung2 untuk disimpan oleh mereka,Tidak boleh ditanya oleh pengikut2 mereka,pengikut2 yg buta tuli ikut shj cakap mereka.rabai2 yahudi tadi ABAIKAN PERINTAH ALLAH tentang PERINTAH"AMAL MAARUF,NAHI MUNGKAR", Bukankah keadaan sebegini terjadi di negara kita ini?

    KESIMPULAN dari atas,jika manusia amalkan sesuatu AMALAN/PERINTAH ALLAH DGN CARA DIINGINKAN OLEH MANUSIA,SAMPAI BILAPUN Manusia TAKKAN PUAS!Dlm hadith bukhari/muslim dah ceritakan manusia yg paling LAST masuk SYURGA,selepas beberap ribu tahun di NERAKA,di SEBABKAN,manusia itu ada sebijisawi IMANnya pada allah selepas mendapat syufaat dari nabi s.a.w.SYURGA didapati oleh orng terakhir adalah 10biji dunia.Ini allah nak bagitahu pada manusia,untuk melunaskan "KEIGINAN MANUSIA,MANUSIA PERLU ADA 10 BIJI DUNIA BARU PUAS"Sebab itu manusia jika ia mengenal agama drp mahkluk dan bukan dengan cara MENGENAL ALLAH DAHULU,SIFAT-SIFAT mereka sama shj seperti orng2 tak beragama,allah berikan kehidupan "SEMPIT",seperti bercakap bohong,takut akn mahkluk,dan selalu melanggar suruhan allah. WALLAH'UALAM.

    ReplyDelete
  6. Saya orang melayu. Kalau buat ujian dna. Yg pasti moyang lelaki sebelah ibu orang cina dari tanah besar cina. Yg menakutkan saya mungkin juga dna saya akan tercatat dna jews/yahudi. Sabab bapa saya di namakan oleh ayahnya dengan nama yang hanya terdapat di kalangan orang yahudi di israel dan negara2 eropah. Dirantau asia nama bapa saya mungkin ade di indonesia

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja