Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

07 March 2019

Sudah Terampunkah Dosa UMNO Di Lubuk Merbau?

Bhai/DeeDee semua...

1985.... Masa tu gua dah jadi Ahli Parti PAS ... yer betul gua masih bersekolah lagi masa tue... tapi tahun 1985 itu adalah antara tahun-tahun yang hangat dan panas... walaupun kampung gua terkena bencana banjir yang agak teruk....

Ini adalah tahun-tahun dimana gua mengenal erti cinta... Hahaha.... nak buat macam mana... masa tu remaja... stendet lar...

Tapi... Ini lah juga tahun-tahun dimana ketegangan antara UMNO dan PAS cukup memuncak... Sesiapa yang jadi Ahli PAS pada masa tue... alamat memang kena pulaulah... kena sekat macam-macam/.. kena tekanan macam-macam.... Dan pada masa tu la jugak kuatnya pengaruh AMANAT HADI dibawak oleh ramai pentaksub PAS.... betul,... gua pon pada masa tu ader gak terpengaruh dengan AMANAT HADI ni... tapi sekadar biasa-biasa jer mengikut takrifan "batasan iman dan kufur"... Alhamdulillah... gua dari dulu lagi tidak mengkafirkan sesiapa pun.... sebab gua ader pandangan yang lain dan berbeza...

Okeh... sori melalut sikit tadi... Apa yang gua nak citer aderlah... pada 1985 berlakulah satu PRK di Padang Terap Kedah.... dan berlakulah Tragedi berdarah di Lubuk Merbau sehingga membawa maut.... Pada masa itu PRK tersebut hanya ada dua parti sahaja yang terlibat... PAS dan UMNO...  Dikatakan Almarhum Pak Jabit pun ada pada masa kejadian....

Dan dibawah ni adalah mangsa-mangsa tragedi di Felda Lubuk Merbau pada 18 Januari 1985 ialah :
  1. Ibrahim bin Tahir - ditetak dengan senjata tajam
  2. Nasir bin Muhammad- dipukul dengan besi di kepala
  3. Shamsuddin bin Sulaiman - ditetak dua liang di kepala dan ditikam di muka dan dahi.
  4. Ayub Mat Shah - dihentak dengan bata dan ditikam dengan botol pecah dan dipukul dengan kayu.
  5. Ahmad bin Tahir - dipukul dengan kayu,dibaling dengan batu-bata di muka.
  6. Othman bin Talib - retak di kepala dan terbunuh.
Persoalannya.... Sudah terampunkah dosa UMNO di Lubuk Merbau... dan kalau ditakdirkan Allah Taala berlakulah kematian pada ADUN Lubuk Merbau... adakah PAS dan UMNO akan berganding bahu bersama-sama menentang PH disana.... apakah perasaan Ahli PAS di Lubuk Merbau....

Soalan ini perlu ditanya .... sebab kes tragedi ini masih lagi tidak selesai.... dan perbicaraannya tidak pernah dibuat.....

Gua amat berharap agak Mahathir Mohamed selaku Perdana Menteri Malaysia agak dapat mengadakan satu Inkues bagi Tragedi Lubuk Merbau.... kalau pun tidak dibuat Suruhanjaya Diraja (RCI) bagi Tragedi Lubuk Merbau ini... Bila dibuat barulah kita boleh tahu kisah sebenanya....

Oh yer... tragedi ini berlaku dua hari selepas Najib Razak hadir disana untuk berkempen pada masa itu...

Itu ja nak khabor...

12 comments:

  1. tahun 85 sapa PM? simple la dey, hang pusing-pusing, guling-guling la sampai mati.

    ReplyDelete
  2. nak tanya if kata2 TGHH di sini serupa spt amanat haji hadi, tp bukan pd UMNO tapi pd DAP dlm PH skarang
    http://sepatuputih.com/video-ini-ceramah-dato-tghh-yang-mesti-ditonton-oleh-setiap-pendokong-penyokong-perjuangan-islam/

    ReplyDelete
  3. Kalau ikut perangai Najib Razak yang terbukti memang bodoh dan korup, tak salah kalau tragedi yang berlaku di Malaysia ada kaitan dengan Najib.

    ReplyDelete
  4. Admin bodo tak ngaji agama
    Kau baca seorang sahabat nama Ikrimah bin Abu Jahal
    Apa yang dia tak buat pada nabi
    Kau baca sejarah dia, lepas tu kau rebus buku tu minum ayaq dia kot kau leh jadi takut sikit dengan dosa fitnah

    ReplyDelete
  5. Byk kan berdoa mlm ni.

    ReplyDelete
  6. Kes Kuil pun nampaknya sudah semakin terbonggeng. Tan Sri yang dilepaskan orang kuat MIC BN. Hartanya sebagai Pengerusi Pemegang Amanah Kuil juga sudah kena rampas! Sekarang punca rusuhan di Kuil makin jelas dan rasisme melampau memang berbahaya sampai menyebabkan kematian! Wajib dihukum penjara seumur hidup.

    ReplyDelete
  7. aku pada masa tu baru kerja,x-boss aku ramli musa orng kuat sapura,dia pada masa tu graduate engineering,hebat tu!dia memang kuat penyokong pas,saorng dermawan.Ingat lagi 1981 amanat hadi di sebuah kg diterengganu "AMANAT HADI"..Bila tun jadi pm kemudiannya,nuar pun masuk umno melalui kuli...Hebat kerajaan perkenalkan "BCA" Dapat melahirkan pegawai2 kerajaan hebat2.seperti ishak tadim & ismail ibrahim.kemuncaknya 1993-1997, tol/minyak tak naik,harga barang ok,harga rumah teres kl sgt murah THE BEST OF IT ALL DAPAT PINK FORM,BERATUR PANJANG PEJABAT MIDA,AMPANG....Disini saya perhatikan HADI & NUAR BERSAING...NUAR dgn PENERAPAN NILAI ISLAMNYA more pada rakyat miskin ,HADI-DGN HUDUDNYA.....peroses pjng.masing dgn strategy masing2.nuar kena penjara 1974/76 oleh bapa najib pasal kes orng miskin baling..1998--20xx nuar kena penjara dgn tun pasal salah guna kuasa,mengarahkan polis untuk siasat azizan,2015-2018, nuar kena dgn najib..dgn saiful..kes tunggang-terbalik,mahkamah rayuan bebaskan,last minute interference dari najib,melalui shafiee abdullah..

    perseteruan HADI /NUAR AGAK LAMA..Kedua2 mereka nak cari pengaruh..yg BERBEZA hanyalah PRINSIP PERJUANGAN....HADI..dari HUDUD ka RU355 ka Perpaduan Melayu.
    Nuar...utuk rakyat{miskin} ka rakyat malaysia...CONSISTENT

    ReplyDelete
  8. Aku tak hairan sikit pun. Sekarang dia cuba nak patuk umno pulak sbb sulu umno dah patuk dia. Dia ingat umno bodo macam dia jugak kot?

    ReplyDelete
  9. Aku tak hairan sikit pun. Sekarang dia cuba nak patuk umno pulak sbb sulu umno dah patuk dia. Dia ingat umno bodo macam dia jugak kot?

    ReplyDelete
  10. Jangan risaulah. Mana2 parti yang bekerjasama dengan pas, hayatnya memang tidak akan panjang. Paling lama pun 5 tahun.

    ReplyDelete
  11. matde 22 thaun ngan bca
    penyngak penyagak ynag duk ada asil didikan sapa?????
    dulu masa tar dia lari takaut kena tahan
    malam pru13 matde ada di dalam ka luar negara
    apasai

    Dan jika ada dua golongan dari orang-orang mukmin berperang maka damaikanlah antara keduanya. Jika salah satu dari kedua golongan itu berbuat aniaya terhadap golongan yang lain maka perangilah golongan yang berbuat aniaya itu sehingga golongan itu kembali kepada perintah Allah; jika golongan itu telah kembali (kepada perintah Allah), maka damaikanlah antara keduanya dengan adil dan berlaku adillah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil.

    ini ayat saaja saja
    atau satu perintah dari Allah
    jika tak da satu puak pun yang jadi pendamai adakah tidak berdosa???

    dah lah kita tak mampu nak jadi pendamai kita pulak haprak

    bersatu atas dasar iman untuk tegakkan hak hak Allah
    selain itu hnaya tipuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersatu atas dasar nak kuasa politik dan curi lebih banyak harta dan benda. Tak payah bohong syarie nak iman nak Islam. Tak payah tipu kalau diri sendiri bodoh syarie.

      Delete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja