Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

13 November 2022

Bagaimana MrDIY Boleh Berjaya?

Bhai/DeeDee semua..

Gua bercadang nak mula menulis tentang bisnes, kewangan dan teknologi di blog ini disamping citer-citer biasa tentang politik, kemanusiaan dan agama... Harap lu orang boleh stay on dan terima penulisan gua... By the way.. blog ini juga perlukan sokongan dari korang untuk terus kekal relevan. Sana ada dari segi jumlah pembaca @ pelawat harian ataupun kepada mana-mana yang share artikel dari blog ini dengan memberikan kredit kepada blog ini. Terima kasih atas sokongan lu orang...

Okay...

Citer pagi ini adalah berkenaan denga MrDIY...  tentang bagaimana MrDIY boleh berjaya? 

Mari kita tengok daripada awal penubuhan MrDIY... ianya adalah sebuah stall kecil yang menjual kunci dan peratan berkaitan kunci dan sebagainya.. serta dia juga menjual peralatan ketukangan biasa-biasa jer. Kecil.... tapi efficient... Gua taknak citer tentang macam mana MrDIY dapat modal dan pelabor... itu citer lu boleh baca sana sini... Tapi gua nak citer tentang benda lain...

Satu part yang paling utama dalam bisnes model MrDIY adalah ianya seberapa boleh akan dipastikan dibuka setiap hari... 7 hari seminggu... Dan bila ianya dibuka 7 hari seminggu... pelanggan akan sentiasa ingat yang mereka boleh harapkan mendapatkan keperluan mereka disana... tanpa ada hari yang tutup.

Kedai hardware biasanya akan tutup pada hari cuti... Sabtu dan Ahad... tapi pada hari Sabtu dan Ahad itulah kita biasanya bertukang.. kita biasanya akan amik peluang untuk memperbaiki peralatan dan keadaan di rumah kita... Itulah masa senggang yang terbaik untuk kita... anak-anak tidak bersekolah... dan kita pula bercuti.... Bagi yang negeri cuti pada hari Jumaat... MrDIY tetap jer dibuka tanpa gangguan penutupan.

Jadi... bila kita dah tahu yang MrDIY tetap dibuka pada hari cuti... dan dibuka 7 hari seminggu... maka kemanakah tempat yang akan kita tujui untuk mendapatkan keperluan pertukangan dan DIY kita?? Tentunya hanya di MrDIY... itu yang akan ada di kepala kita pertama sekali... betul dak..

Contoh la... kalu kita nak cari penyapu yang murah... atau penyepit baju yang murah... kemanakah yang akan kita pergi.... kita akan pergi ke Kedai ECO ... kan... sebab kedai ECO pon bukak 7 hari seminggu...

Okay.. berbalik kepada MrDIY... kita nak cari Spray untuk cat basikal anak yang dah berkarat... kita pergi ke MrDIY... sesampai disana... sambil-sambil kita cari Spray Can tue.... kita terserempak dengan mentol LED rumah... kita perasan ada satu mentol lampu LED yang dah nak rosak di rumah kita... kita beli Mentol LED nih... sebelum kita sampai ke ruangan pembayaran... macam-macam barang kita dah ambil dan letak dalam bakul....

Nak beli Spray Can berharga RM19 ... terbeli macam-macam barang lain sampai habis dekat nak RM100 .... hehehe... Itulah bahananya... dan itulah bijaknya MrDIY beroperasi 7 hari seminggu.... Nasib baik la cuma buka 12 jam jer sehari... kalu lebih... naya wei... hehehe

Hehehe.... itulah bisnes...



No comments:

Post a Comment

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1