Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

05 February 2012

1Care - Pilihan Ditangan Anda

Bhai... gua nak tanya lu... berapa bajet kos perubatan lu sebulan... err.. lebih kurang camnie la soklan gua.. berapa peruntukan kos perubatan lu sebulan...

Katakanlah lu kerja swasta.. gaji dalam RM3500 sebulan.. wife lu pon samer.. kerja swasta.. gaji dalam RM1500 sebulan... duduk tinggal di Sentul.... maknayer.. total pendapatan terkumpul keluarga lu aderlah RM5000 ... anak ader 4 orang.... hehehe... agak-agak la... berapa lu boleh sediakan untuk tabung kos perubatan keluarga lu setiap bulan...,

Err.. setakat RM100 boleh ker.... kalu RM100 pon tak mampu nak sediakan... mungkin RM50 sebulan cukupla...

Dengan kemudahan kesihatan awam yang sedia ada... paling rendah lu kena sediakan modal aderlah RM1 .. dan kalu melibatkan kos yang lain-lain dalam perubatan (yang basic)... paling tinggi pon lu akan dikenakan caj hanyalah RM500 atau RM1000

Katakanlah lepas nih biler program 1Care berjalan .... agak-agaknyer berapa kos yang mungkin lu terpaksa kena tanggung.... katakanlah lu masuk dalam program 1Care nih... potongan bulanan bagi skim insurannya aderlah RM50 .... berapa agaknyer kos-kos tambahan seperti kos ubat yang lu terpaksa tanggung... pastinyer akan meningkat berkali ganda...

Cuba kiter tengok masa sebelum TNB diswastakan.... macam mana dengan mutu kerja dan kos harga perkhidmatan.... Alhamdulillah... semuanya okay... tapi biler diswastakan... aper sudah jadi... mutu kerja macam tue jugak... kalu ader peningkatan pon tak tara mana... tapi ... kos harga perkhidmatan naik mendadak... alasan... sebab kos berkaitan telah naik...

Masalahnyer... bukan semua orang mampu untuk membiayai kos perubatannya.. bagaimana pula dengan orang kampung.. yang berpendapatan rendah... Orang Asal misalnyer... bagaimana mereka hendak mendapatkan khidmat perubatan ini....

Alasan yang paling kerap gua dengar dari pihak-pihak yang menyokong 1Care nih... aderlah... bukan semua rakyat Malaysia membayar cukai ... oleh itu cukai tidak "reflect" kepada nisbah penggunaannya... Mereka menggunakan isu cukai sebagai satu kekuatan untuk menyokong tindakan 1Care dengan mengadakan sistem insuran kesihatan...

Gua nak tanya la mangkuk-mangkuk yang gunakan isu cukai nih... lu ingat orang yang tak bayar cukai peribadi tue tak kena cukai gak ker.... abis tue aper cer dengan cukai perkhidmatan.. cukai barangan.. dan lain-lain... even gula-gula "Hacks" yang lu beli pada harga RM0.20 sen tue pon dah masuk kos cukai la... takkan itu pon tarak tau...

Isu kos perubatan yang ditanggung oleh Kerajaan Malaysia nih sebenarnya berpunca daripada proses penswastaan unit penyediaan ubat... dulu.. pada awalnyer... Kementerian Kesihatan mempunyai unit dan kilangnya sendiri untuk mengeluarkan ubat-ubatan yang kebanyakannya aderlah "generic" ... ubat generik ini aderlah ubat-ubat yang telah dibuka patennya... dan kos ini tidaklah mahal mana pon...

Tapi bermula pada pertengahan 90'an ... Kerajaan melalui Kementerian Kesihatan telah menutuk unit pembuatan ubat dan menggunakan khidmat syarikat swasta untuk membekalkan ubat kepada Kementerian Kesihatan... masalahnyer... ianya dimonopoli oleh sebuah syarikat swasta... dan caj yang dikenakan bagi setiap ubat generik aderlah agak mahal berbanding ketika pembuatannya dilakukan oleh Kementerian Kesihatan itu sendiri..

Malah dalam banyak kes... kos ubat generik yang dibekalkan oleh syarikat swasta ini hampir sama dengan kos ubat yang masih berpaten.... dan inilah yang berlaku sekarang ini... Siapa disebalik syarikat swasta ini.... hehehe... lu cari sendirik la bhai... gua kalu bagitau klat sini tarak best la... hahaha..

Cuma gua bagi hint sikit.... syarikat swasta nih namanyer bermula dengan huruf "P" .... hahahaha....

Oh yer... lagi satu sebelum gua lupa... dulu masa gua ader terlibat dalam urusan dengan pihak Kementerian Kesihatan... gua perhatikan ... dalam banyak kes... harga peralatan perubatan sengaja dinaikkan berkali ganda daripada harga pasaran... atas alasan.. Kerajaan Malaysia lambat membayar pemerolehan tersebut... dan yang lawaknyer... pengawai yang terlibat tahu harga sebenar peralatan tersebut di pasaran terbuka...

Gua amik contoh peralatan Sonograph... buatan German yang berjenama terkenal tue (jenama "S" atau "P") dijual kepada Kementerian Kesihatan pada harga memcecah RM25 ribu seunit walhal harganya pada pasaran terbuka tidak cecah pun pada harga RM10 ribu ... itu belum lagi kalu gua citer pasai kos pembelian mesin MRI (Magnetic Resonance Imaging) yang harga pada Kementerian menjadi 4 kali ganda daripada harga pasaran...

So... kepada para doktor yang menyokong sangat program 1Care nih... tolong aaa.. jangan gunakan isu cukai sebagai point utama korang... buat malu jer... sori la bhai.... gua sokong lu ikut tajuk (pinjam ayat AdukaTaruna)

No comments:

Post a Comment

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1