Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

14 February 2012

Hamza Kashgari, Peguam dan Hak

Bhai... gua ader sibuk skit lima enam hari nih... la nih pon masih lagi dalam mode travel... hahaha... kerja banyak bhai... dalam pada tue sempat gak gua baca serba skit isu Hamza Kashgari nih....

Ulama Arab Saudi telah menjatuhkan hukum murtad kepadanyer.. Dier plak dikehendaki di Arab Saudi... Kerajaan Malaysia tangkap dier dan terus hantar dier balik... Ader peguam di Malaysia yang cuba dapatkan perintah Mahkamah untuk tangguhkan penghantaran tue...

Tup-tup... semua pihak marah kat Peguam perempuan Melayu Islam tue... saper namernyer.. hah.... Fadiah Nadwa Fikri .... semua kater macam-macam yang buruk pasai peguam Melayu Islam nih... semua kater perempuan nih berpakat dan bersubahat kearah yang Mungkar...

Tapi.. ader tak korang semak saper nama Hakim yang bagi kelulusan untuk perintah Mahkamah tue... hahaha.... kenaper korang tak salahkan Hakim Melayu Islam tue... hahaha... korang dok bantai peguam tue... tapi korang terlepas pandang pasai Hakim tue... saper namer Hakim tue.. hahaha... Hakim Datuk Rohana Yusuf ...

Persoalan yang gua nak utarakan bukanlah pasai Peguam dan Hakim Melayu Islam nih... tapi pasai isu hak... gua tau mesti ramai yang akan marah kat gua... gua takder hal la bhai...

Pada pandangan gua... Ulama Arab Saudi yang jatuhkan hukuman murtad kepada Hamza Kashgari tue ader sekit terkhilaf.... dan kiter jugak hendaklah jangan jadi macam depa....

Setiap seseorang itu dalam Islam mesti mendapat keadilan yang secukupnya... Islam menggalakkan keadilan... jadi... sewajarnya sebelum Ulama Arab Saudi menjatuhkan hukuman murtad kepada Hamza Kashgari... wajarlah lebih baik diorang melakukan perbicaraan dahulu...

Sebab dalam Islam ... semua orang berhak untuk mendapat perbicaraan yang adil, telus dan mengikut lunas-lunas yang ditetapkan didalam Al Quran dan Hadith...

Jadi.... dalam kes Hamza Kashgari nih... tolong aaa.. tolong jangan jatuhkan hukuman atas sebab emosi.. atas sebab nafsu... atas sebab sentimen... atas sebab mazhab dan sebagainya... tapi jatuhkanlah hukuman atas sebab yang adil, telus dan mengikut lunas-lunas perbicaraan Islam yang ditetapkan oleh Al Quran dan Hadith...

Hamza Kashgari berhak untuk satu perbicaraan yang adil... dan dier juga berhak untuk diwakili oleh peguam....

Ingat... even dalam kes Saidina Ali Bin Abi Talib dengan seorang yahudi pon (ader kisahnya dalam sejarah)... masih ader perbicaraan yang adil.... dan tidaklah dengan mudah dijatuhkan hukuman bahawa Saidina Ali aderlah yang betul tanpa merujuk kepada perbicaraan yang adil...

So.... ingat... jangan mudah sangat menjatuhkan hukum tanpa memberi peluang pihak yang tertuduh untuk membela diri... sebabnya... satu perbicaraan yang tidak adil itu (mengikut sentimen) hanya akan menyebabkan Islam itu makin dijauhi....

3 comments:

  1. bijak lu berkata2..... ttg hukum agama ni kan?....... lu sendiri pun tak betul.... kalau lu betul2 anak JANTAN, meh la yeop..... tunjuk TELOR mu itu.....

    ReplyDelete
  2. UNDANG2 DI MESIA BOLEH MAKI HAMUN ULAMAK ,NO HAL PUNYA ASAL ULAMAK DARI PEMBANGKANG ;)

    ReplyDelete
  3. Betui ler Bhai...ini belum bicara sudah jatuh hukum salah...bawa pulang dan Malaysia pun adik beradik Saudi...cept2 pulangkan balik walaupun tidak ada perjanjian ektridasi antara kedua-dua buah negara.Saya puji Nadia atas isu hak asasi manusia. Itu keje dia.

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja