Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

18 September 2011

Tidak Pernah Dijajah Tapi Pernah Dijual

Stuju... gua sebenarnya bersetuju bahawa Malaysia tak pernah dijajah... hahaha... yer la.. masa kiter kena jajah dulu nama negara nih bukanlah Malaysia... nama negara nih adalah Tanah Melayu atau Persekutuan Tanah Melayu... jadi memang betul la Malaysia tak pernah kena jajah... giler aper selepas 31 Ogos 1957 maner pernah Malaysia kena jajah... hahaha... tak gitue...

Yup... hahaha... jadi kalu Malaysia tak pernah kena jajah... aper sebenarnya yang berlaku sebelum 31 Ogos 1957 tue... hahaha.... yang itu sebenarnya.... hahaha...

Sebenarnya sebelum 31 Ogos 1957... banyak negeri-negeri di Tanah Melayu nih pernah dijajah.... Raja Chola pernah menjajah Gangga Negara, Utara Perlis/Kedah pernah dijajah oleh Kerajaan Ligor, Ayuthia pernah menjajah Langkasuka, Pan-Pan dan Chih Tu, Melaka pernah dijajah oleh Portugis, Belanda dan Inggeris, Ayuthia juga pernah menjajah Kota Gelanggi...

Jadi... aper yang berlaku selain dari kena jajah... hehehe... ini yang best nih...

Sebenarnya selain daripada kena jajah oleh orang asing.... banyak kawasan/tempat/negeri yang telah dijual oleh Sultan-Sultan dan Raja-Raja Melayu kepada pihak asing... Sebagai contoh.... Pulau Pinang telah dijual oleh Sultan Kedah... Singapura pula telah dijual oleh Sultan Johor (Temenggong)...

Jadi... Selain dari kena jajah.. aper yang berlaku adalah negara ini kena jual... hahaha... saper yang jual.... Sultan-Sultan dan Raja-Raja yang jual.... jadi sebenarnya... saper yang tak boleh pakai... bukan rakyat aaa.... hahaha... lu pikir sendiri la.... Sebab itu la gua dari dulu lagi dah bagitau.... yang tarak boleh pakai dan tidak patriotik bukanlah rakyat sebenarnya... hahaha.....

Negara nih pernah kena jual... sebelum 31 Ogos 1957..... saper yang jual.... lu boleh tengok buku sejarah la.... hahaha... itu pon kalu masih lagi intact.. tak diubahsuai... takut nanti depa kata gua menghasut la pulak... atau dicaj derhaka.... wei... gua cakap ader fakta la.... dah terbukti Sultan-Sultan dan Raja-Raja Melayu yang jual negara nih.... hahaha

So kepada yang rasa nak dakwa gua menghina Sultan-Sultan dan Raja-Raja Melayu tue... sila semak sejarah sebelum 31 Ogos 1957 .... kalu tak boleh paham komentar gua nih... sila hantuk kepala kat atas jalanraya... hahahaha..

2 comments:

  1. Salam bhai C++..pekabo? Sihat kut?

    Pasal bab jual kawasan, gua setuju sama lu yang ada tempat tertentu dlm negara - seperti mereka jual negeri, tanah merah, pasir dll - tu memang kerjabuat orang atas. Orang ada kuasa saja boleh buat ni. Melayu-Islam pulak tu.
    Sekarang DO, MB & Menteri-2 boleh 'manipulate' status tanah. Seperti ada untung tapi sebenarnya jual negara jugak la tu. THis is part & parcel dlm sistem UMNo yg bobrok! Celaka badan sokong sistem ni -a faile-big-time system.

    Malangnya, kes ni memang drp dulu lagi dah berlaku. Betul lu tulis tu, sebab dulu negara (atau negeri-2 Tanah Melayu) bukan ada PM atau MB lagi. Jadi Sultan & Raja Melayu ada veto. PEmimpin bawahan seperti Bendahara, Temenggong, Orang-2 Besar Jajahan dan apa-2 lain jawatan tu memang 'menyemak'kan keadaan lagi. Senang dapat & senang-2 depa jual jugak. Tanah depa apt memang byk (geran) pusing keliling, merata ceruk negeri ada. Malangnya tu jugak 'weakness' depa... ada kalah berjudi, ada kena 'jek' sikit (pujuk rayu) sikit dengan tauke-2 Enggeris, Cina India, ok jual.. jual murah aje pulak tu. Harga tak masuk akal pun ada. Kalau depa sedekah kat orang kita yg miskin papa kedana pun lagi elok. Siot!

    Akibatnya, as u wrote, wilayah Thai Selatan kita hilang, Penang & S'pore... memang macam haram orang dulu. Tu belum bab perjanjian lain antara Sultan-orang asing, seperti jual-beli air (percuma tak percuma, tapi murah gila lar) dgn S'pore.

    Tergadainya negara adalah kerana kebodohan atau kelemahan diri sendiri. Tak kira la sapa depa tu... besor mana pangkat, mesti ada silap.. Tapi ada depa gonna admit it? No chance in the hell!

    ReplyDelete
  2. Walaikum salam bhai...

    Memang betul aper yang lu citer... bukan dulu jer depa kasi jual negara.. sampai la nih pon...

    Ingat dulu Muhyiddin Yassin jual tanah kat Johor kepada warga Singapura dengan harga rendah... hahaha.. masa dier jadi MB Johor...

    Orang Johor jangan plak buat-buat lupa... hahaha.... lanchow la kalu lupa...

    Aper-aper pon.. bab jual pada harga giler dan pajak dengan frasa "Selagi ader bulan dan matahari" tue memang la giler... Saper yang buat... hahaha.... lu sendirik pikir la...

    Janji ader duit masyuk... itu yang sampai warga asing (Bangla, Nepal, Indonesia, Filipina dan lain-lain) boleh dapat kerakyatan free jer.... macam hara,,

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja