Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

25 October 2010

Sejarah Ditulis Oleh Pihak Yang Menang

Subjek Sejarah kini dah jadi syarat wajib lulus dalam Peperiksaan... Huh... memang wajar... patut dari dulu lagi matapelajaran Sejarah nih jadi syarat wajib lulus.... tak la sekarang nih ramai yang buta sejarah...

Sebagai contoh... cuba tanya para pelajar kita... ader tak diorang tau apa yang berlaku pada setiap 20 Oktober .... aper yang berlaku pada 20 Oktober 1947.... apakah itu Hartal... .... apa penyebabnya berlaku Arahan Darurat... aderkah ianya disebabkan oleh ancaman komunis...

Apakah itu komunis... Apa sebenarnya yang berlaku 10 tahun sebelum merdeka... kenapa semua parti dan gerakan berhaluan kiri (yang tidak sebulu dengan British) dibubarkan.. digantung.. ditahan.. dan dimatikan pergerakannnya..

Apakah yang berlaku pada AWAS.. API .. SEDAR... GERAM .. PKMM dan FTU ...semua itu sudah dipadamkan dari buku sejarah... kalu ada pon semuanya dah diisi dengan info baru... info yang ditulis oleh pihak yang satu lagi.. pihak yang menang... info yang ditulis oleh orang-orang dan pertubuhan yang ader kepentingan peribadi... ader agenda sediri..

Sepatutnya maklumat sejarah nih... kena tiada bias... independent... dan telus... barulah rakyat terbuka minda dan mata hati...

Malah ada tak lu sendiri tau pasai Perlembagaan Rakyat... yang ditulis oleh rakyat... digubal oleh rakyat marhaen.... dan bukannya para penjajah dan talibarut penjajah macam ramai yang berlegar didalam golongan bangsawan....

Bagi yang tidak buta sejarah... tentu tahu bahawa Dato Sagor.... Dato Maharajalela semua tue bukanlah pejuang rakyat dan keadilan.. tapi lebih kepada mempejuangkan hak dan kuasa diorang untuk mengutip cukai... demi tembolok diorang jer.... Pejuang tulin seperti Sipuntum pada gua lebih bagus kerana tindakan beliau lebih kepada kepentingan rakyat marhaen berbanding dengan kepentingan peribadi seperti yang Dato Sagor dan lain-lainyer...

Pejuang sebenar seperti Mat Kilau... Dato Bahaman... yang ini semua... memang pejuang sejati....

Sori... pada gua .. sebab gua banyak mengkaji sejarah yang tulis... memang gua dapati banyak golongan bangsawan yang nama diorang tertulis dalam buku sejarah tue sebagai pahlawan sebenarny bukanlah pahlawan sejati ... tapi sebenarnya adalah lebih kepada pengkhianat.. sebab diorang lebih pentingkan imbuhan dan kepentingan peribadi...

Sebagai contoh.... sapa yang jual Singapura kepada British... bukan rakyat aaa... tapi puak-puak yang sebenarnya tidak layak jadi pimpinan di Johor... puak Temenggong.... bukan pon dari puak raja-raja... Temenggong bukan raja aaaa...

So... benda nih betul aper... lu orang jangan nak pertikaikan... sebab dah hilang dah susur galur keluarga raja Johor yang asal... yang ader sekarang nih dari keturunan Temenggong dulu tue... ini fakta sejarah... gua takder mender nak hina atau kutuk sesapa... kalu la ader mangkuk mana nak tuduh gua kutuk .... gua nasihatkan... baca balik buku sejarah....

Khatam kan dulu ilmu sejarah.... baru la boleh kalu nak saman gua ka... buat laporan polis ka... karang tak pasai-pasai jer lu malu kalu tulisan gua nih naik mahkamah... So.... ini nasihat gua... sebenarnya semua sejarah di Malaysia nih..... ditulis oleh pihak yang menang... jadi... gua tak terkejut la biler banyak fakta sejarah diputarbelitkan demi untuk kepentingan sesetengah pihak...

Kepada POLIS (PDRM) ... kalu la ader orang buat laporan polis pasai artikel gua nih... lu tanya diorang.... diorang dah khatam ker ilmu sejarah... jangan nanti buat malu jer...

2 comments:

  1. hah..yg ni mmg betul² palat.damage dah berpuloh tahun.

    ReplyDelete
  2. itu belum masuk sejarah melaka. siapakah hang-tu-ah, hang-je-bat, dll.

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja