Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

04 May 2020

Perkara Yang Berulang

Bhai/DeeDee semua...

Bukanlah tujuan gua untuk menidakkan peri pentingnya Hadith Rasulullah.... tapi kita semua kena ingat satu perkara... Hadith Rasulullah..... tu sumber kedua....... Tetap gak Al Quran tu sumber pertama....

Aper-aper kita kena rujuk sumber pertama dulu...  tak boleh main terus rujuk sumber kedua....  dan kalu sumber kedua pulak kontradik ngan sumber pertama... maka sumber kedua tu tertolak....

Kena paham tue...


1 comment:

  1. Dan barang siapa yang taat kepada Allah dan rasul-Nya dan takut kepada Allah dan bertakwa kepada-Nya, maka mereka adalah orang-orang yang mendapat kemenangan.

    quran ada perintah n larangan juga peringatan nasihat kisah kisah
    hadith Nabi penting untuk menjelaskan sesuatu ngan lebih jelas

    Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa,

    kalau Nabi tak terangkan kepada mansuai jaman dulu
    macam mana kita mau berpuasa
    mau ikut sapa
    dan banyak lagi ynag perlu rujuk Hadith Nabi
    quran n Hadith Nabi tetap sejalan berpisah tiada

    أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسٌؤلُ اللهِ
    walau islam baka kalau tak ada orang ajar kita ucap kalimah ni
    n terangkan maksudnya n kita paham apa yang kita ucap n yakin
    adakah kita beriman?
    lepas beriman kena ngaji bab ugama paham n amal
    sampaikan walau satu ayat
    apa nak bangga ngan islam baka kalau bab ugama islam pun jahil

    sumber utama tetap quran n hadith selagi tak bertentangan
    jika ada tak jelas elok teliti dulu

    Dan sesungguhnya telah Kami utus beberapa orang rasul sebelum kamu, di antara mereka ada yang Kami ceritakan kepadamu dan di antara mereka ada (pula) yang tidak Kami ceritakan kepadamu.

    quran padat tepat isinya perlu penjelasan dari rosulnya

    apa nak heran sangat ngan puak yahudi tu memang dah Allah
    ceritakan perangai burok depa dalam Quran
    sikit saja ynag beriman pada Allah ramai yang ingkar

    Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya sebahagian besar dari orang-orang alim Yahudi dan rahib-rahib Nasrani benar-benar memakan harta orang dengan jalan yang batil dan mereka menghalang-halangi (manusia) dari jalan Allah. Dan orang-orang yang menyimpan emas dan perak dan tidak menafkahkannya pada jalan Allah, maka beritahukanlah kepada mereka, (bahwa mereka akan mendapat) siksa yang pedih

    Dan mereka berkata: "Mengapa Al Qur'an ini tidak diturunkan kepada seorang besar dari salah satu dua negeri (Mekah dan Taif) ini?

    perngai manusia dari dulu sampai lani suka ikut orang besar walau oarng besar tu ingkar akan perintah Allah

    Al Qur'an ini adalah pedoman bagi manusia, petunjuk dan rahmat bagi kaum yang meyakini.
    bagi orang yang mau menerima ynag ingkar tetap ingkar

    Dan tidaklah patut bagi laki-laki yang mukmin dan tidak (pula) bagi perempuan yang mukmin, apabila Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka. Dan barang siapa mendurhakai Allah dan Rasul-Nya maka sungguhlah dia telah sesat, sesat yang nyata.

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja