Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

14 November 2015

Semasa Dalam Perkhidmatan

Bhai/DeeDee semua...

Tetiba rasa nak kongsi sedikit cerita tentang pengalaman gua semasa dalam perkhidmatan dulu... Kepada yang baru baca blog gua... Gua nak kasitau.. Gua bukan sojar.... Gua bukan otek.... Gua cuma berkhidmat dalam sebuah agensi yang berkait rapat dengan data, statistik, analisis dan latihan... Dan semua itu tergabung menjadikan sebuah agensi yang paling awal berada di hadapan (frontline) dalam banyak konflik (semula jadi atau buatan) sama ada didalam mahupun diluar negara.

Gua pernah berkhidmat di beberapa kawasan konflik di Eropah Timur, Asia Tengah, Asia Tenggara, dan Oceania termasuklah didalam negara nih sendiri dalam tempoh 23 tahun lebih gua berkhidmat...

Penat itu ada, bahaya itu ada, suspen itu ada, teruja itu ada, ancaman itu ada,

Situasi sampai nak dipanggil oleh Malaikat Maut dah beberaoa kali.... Haha.. Tapi biasalah tak serik.... Sebab dok pikirkan tanggungjawap terhadap negara yang tercinta ini.... Nak kata apa yang gua buat nih glamsr sangat idak la,.. Tapi kekadang tue rasa best gak.... 

Di Eropah Timur... Antara kenangan paling best gua... Ialah memberikan latihan kepada golongan pemisah (dalam bidang persenjataan jarak jauh dan IED)... Bayangkan la.. Gua latih bebudak semuda 14 dan 15 tahun untuk menjadi penembak tepat... Menembak dengan senjata yang seberat 15 kg dan digunakan pada altitud setinggi 2000++ meter dari paras laut pada suhu cuaca serendah 15 degree.

Alhamdulillah... Cepat jer diorang faham dan berjaya mengadaptasinya.

Semasa di Timur Leste... Pulak... Gua ajar bebudak untuk "disarmed" IED yang bercambah dipasang sana sini...memang bahaya... Tapi itulah yang diorang cepat paham.... Sebab gua rasa cara on-site training adalah lebih bagus.... Berbanding dengan teori... Kalau silap boleh maut....

Hahaha... Ngantuk lah pulak ... Esok sambung aaaa

1 comment:

  1. masa terus berlalu tanpa menanti baru terasa singkatnya hidup ini
    rasa ngeri pun mula mari bial difikir sampai masa nanti
    apa yang didengar dah mula bermain main dikepala otak
    yakin atau tak yakin sendiri jugak ynag rasa
    bila tekenang masa kerja dulu dulu tepikir jugak betoi ka tak betoi ka
    apa yang dibuat - ada buat naya orang ka atau tidak
    jaga negara macam nak rak tapi pemimpin macam haprak
    kekadang terasa macam sial jugak
    jangan bersekongkoi denag orang yang dzolim
    akan ada habuanya disana untuk pengikut n orang dzolim

    Pada hari ini Kami tutup mulut mereka; dan berkatalah kepada Kami tangan mereka dan memberi kesaksianlah kaki mereka terhadap apa yang dahulu mereka usahakan.

    bila ingat ancaman dari Allah ini buat kita rasa banyak bersalah
    segeralah kepada ampunan dari Allah sebelum nyawa dicabut

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1