Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

19 February 2021

Kebodohan Yang Tidak Terperi

Bhai/DeeDee semua...

Bila gua membaca artikel "Parlimen boleh bersidang tapi bukan untuk agenda politik" yang terbit di Malaysiakini ... gua nampak bahawa penganalisis politik yang bernama (professor) Azmi Hassan dan (professor) Jeneri Amir sebenarnya tidak faham apa itu fungsi Parlimen...

Maaf cakap lah.. Pada gua inilah kebodohan yang tidak terperi...


Parlimen itu didasarkan kepada Politik ... dan ianya adalah untuk urusan berkaitan rakyat.. Parlimen kita berasaskan kepada konsep Westminster Parliamentary System.

"The Westminster system or Westminster model is a type of parliamentary system of government that incorporates a series of procedures for operating a legislature that was first developed in England, key aspects of which include an executive branch made up of members of the legislature, and that is responsible to the legislature; the presence of parliamentary opposition parties; and a ceremonial head of state who is different from the head of government."

Jadi.. dalam semua keadaan... Parlimen mesti berasaskan kepada Politik... dan tidak sesekali pun Parlimen itu terasing dari Politik...

Untuk itu... keabsahan pemerintahan juga ditentukan secara Politik.. jadi kita Kerajaan yang ada tidak mendapat mandat yang cukup dalam Parlimen.... pada hukumnya Kerajaan tersebut tidak boleh (tidak layak) mengusulkan apa-apa cadangan/arahan/tindakan yang terkait dengan kuasa... kerana Kerajaan itu sebenarnya tiada kuasa,...

Adalah salah seorang Ketua Negara (YDP Agong) untuk menerima cadangan dan usul dari Ketua Kerajaan (Perdana Menteri) yang tidak mempunyai mandat yang cukup di Parlimen... Ini asas kepada sistem Westminster....

Oleh itu... kedua-dua Azmi Hassan dan Jeneri Amir sebenarnya jauh terkhilaf dalam mentafsirkan Parlimen yang katanya mendasari lima isu utama "isu Covid-19, keselamatan, pendidikan, rakyat, dan dasar" ... walhal kelima-lima dasar ini sebenarnya terkait rapat dengan Politik (iaitu mandat Perdana Menteri yang tiada majoriti)

Gua sama berpandangan dengan Awang Azman Awang Pawi bahawa kuasa politik amat perlu dalam mentadbir negara.... sebab tanpanya rakyat akan melihat Kerajaan Perikatan Nasional melanyak segala proses (bulldoze) tanpa hak dan menyalahgunakan kuasa... Ini adalah sesuatu yang tidak bertangungjawab.


3 comments:

  1. Azmi hassan pakar geostrategis? Nak tergelak teman. Apa lah punya tengin dia ni. Tumbang juga iman dia dgn jawatan dunia. Hampeh

    ReplyDelete
  2. Ni namanya bodoh PIANG! Kalau meja makan tu tak digunakan untuk makan tapi digunakan untuk buat kerja sekolah, memanglah takde masalah sebab meja tu bukannya hanya boleh digunakan untuk makan je. Tapi kalau Parlimen ni tak digunakan untuk politik dan urusan untuk meluluskan undang2 serta mengawasi pentadbiran kerajaan, apa lagi fungsi Parlimen ni? Jadikan dia tempat untuk rakyat bukan gerai makan? Tempat untuk pasar malam? Pusat komuniti setempat? Dewan Badminton dan sepak takraw? Kalau Parlimen tak diperlukan untuk bersidang bagi ahli2 Parlimen, baik tak payah adakan pilihanraya dan tak payah ada kerajaan berparlimen, wei? Tak payah adakan kerajaan dan biar je rakyat ramai2 dok buat hal sendiri dan ikut undang2 sendiri macam apa yang di buat dek menteri2 PN ni. Penganalisa Politik dan Prof pun boleh bodoh? Apalah nasib Malaysia ni? Pandemik Covid pun tak terkawal, la ni datang pulak Pandemik bodoh piang!

    Nick.

    ReplyDelete
  3. Sokong 100% pendapat Tuan, parlimen tu tempat ahli politik bersidang bukan tempat melepak. Kerajaan dah tiada majoriti, letak jawatan sajelah. Hidup jgn nak menyusahkan rakyat yg sedia susah ni.

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1