Warkah buat pensyarah TITAS dan pelajarnya (Zahiruddin Zabidi @ Malaysiakini)
Apabila subjek Tamadun Islam Tamadun Asia (TITAS) diwajibkan bagi semua IPTA/IPTS seluruh negara sebagai satu daripada subjek teras, ia merupakan suatu rahmat khususnya kepada para pensyarah yang berposisi sebagai pendakwah.
Meskipun hanya satu subjek sahaja sepanjang pengajian
berlangsung sama ada bagi program diploma atau sarjana muda selain daripada
pengajian Islam, andai peluang ini digunakan dengan seoptimum yang mungkin,
pasti banyak kebaikan yang mampu dijana dari sana .
Meskipun Malaysia sudah merdeka selama 55 tahun dan agama
rasmi persekutuan sebagaimana yang termaktub dalam perlembagaan adalah Islam,
namun ramai daripada rakyat bukan Islam di negara ini masih tidak faham malah
tidak tahu langsung mengenai Islam secara tuntas.
Kebanyakan mereka apabila ditanya mengenai Islam mungkin
akan mengungkapkan yang negatif berdasarkan maklumat yang mereka perolehi
daripada media massa
seperti isu hukum hudud yang dijenamakan sebagai hukuman potong tangan jadi sup
bagi pencuri dan lain-lain.
Berdakwah bagi mengajak bukan Islam kepada Islam adalah
suatu tuntutan dalam Islam, namun menjadikan ia sebagai suatu lapangan dan
jurusan khusus menjadikan Islam tiada beza dengan gerakan misionari Kristian
yang sememangnya didanai dengan dana yang besar.
Mereka malah dibayar gaji yang lumayan bagi setiap pendakyah
mereka malah mampu pula membiayai mereka yang masuk ke dalam agama Kristian.
Ternyata inisiatif sebegitu bukan manhaj yang utama dalam dakwah Islam.
Sebenarnya Islam tidak perlu kepada sebuah gerakan khas dan
label bagi menjadi pendakwah kepada bukan Islam.
Ini kerana semua daripada orang Islam diwajibkan berdakwah,
ulama kemudian juga banyak mengarang mengenai cabang-cabang dakwah yang
diwajarkan berdasarkan kepada kemampuan dan posisi kesesuaian seseorang Muslim
itu.
Islam tidak pernah membebankan manusia sehingga tertanggal
norma manusiawi mereka bagi menjadi seorang pendakwah.
Pensyarah sebagai pendakwah efektif
Posisi pensyarah sebagai pengantara antara ilmu, akhlak dan
pemikiran pelapis masyarakat yang terpilih adalah yang terbaik bagi melakukan
proses penerangan dan pemahaman kepada bukan Islam terhadap Islam. Ini
bertepatan dengan tujuan TITAS diwajibkan kepada seluruh warganya.
Justeru, menjadi peranan pensyarah tersebut bagi
menerangkan, memahamkan dan paling tidak membetulkan persepsi bukan Islam
kepada Islam secara keseluruhan dan bukan hanya dalam konteks di Malaysia .
Pastinya, jika seorang pensyarah itu mempunya tekad bagi
mengislamkan seramai mungkin pelajarnya itu adalah suatu perkara yang baik,
namun perlu diingatkan akan pesan Allah kepada Rasulullah SAW sendiri tatkala
bapa saudara baginda, Abu Talib meninggal dunia bahawa hidayah adalah urusan
dan hak Allah taala dan Dia berhak menentukan siapa yang mendapat dan siapa
yang terhalang daripadanya.
Apa yang lebih penting adalah memberi kefahaman yang sebenar
mengenai Islam kepada mereka semua dengan sasaran paling tidak persepsi mereka
terhadap Islam yang selama ini negatif akan berubah, cukup sekadar mencetuskan
mahu mereka dalam memahami dan mendalami dariapada sumber dan perspektif yang
sewajarnya.
Dalam isu ini ulasan dan penjelasan Prof Dr Wan Mohd Nor Wan
Daud dalam buku berjudul Rihlah Ilmiah Wan Mohd Nor Wan Daud; Dari
Neomodernisme kepada Islamisasi Ilmu (2012) di bawah tajuk "Peranan
Institusi Pengajian Tinggi: Kursus Tamadun Islam" (hlm 381-404) sangat
baik bagi dirujuk dan dipanjangkan perbincangan khususnya oleh pihak IPTA/IPTS.
Keutamaan mendalami sejarah Rasulullah
Biasanya skema pembelajaran berdasarkan buku teks sudah ada,
si pensyarah cuma perlu ikut sahaja. Komposisi markah contohnya - peperiksaan
pertengahan semester 20 peratus (atau ditukar kepada dua kuiz dengan 10 peratus
tiap kertas), tugasan 20 peratus, kehadiran 10 peratus dan peperiksaan akhir
50peratus.
Semuanya 100 peratus. Ia tetap bergantung kepada pensyarah
bagaimana mereka mahu membahagikan pemberian markah tersebut.
Apa yang menarik perhatian adalah bagaimana ruang tersebut,
paling tidak pada bahagian tugasan mampu dieksploitasikan secara kreatif bagi
mendedahkan pelajar kepada sesuatu isu khusus yang memungkinkan mereka kenal
siapakah sebenarnya Nabi Muhammad SAW sekali gus Islam itu sendiri.
Dalam hal ini, penulis pernah mengeposkan satu status seperti
berikut di laman sosial Facebook bagi mendapatkan maklum balas dan pandangan
daripada sahabat maya yang kebanyakannya mereka yang mempunyai daya wacana yang
tinggi. Status itu berbunyi seperti berikut:
"Sebagai seorang pensyarah subjek Tamadun Islam &
Tamadun Asia (TITAS), mana lebih utama antara memahamkan pelajar (khususnya
bukan Islam) kepada asas fundamental Islam (Islam, iman dan ihsan) atau
memperkenalkan Nabi Muhammad SAW setuntasnya? Mohon pandangan tuan puan yang
budiman...."
Ternyata status itu mendapat respon yang pelbagai daripada
pengomen dari pelbagai latar belakang. Ada
wartawan, ada aktivis yang mempunyai jawatan tertinggi dalam organisasi dakwah
dan parti Islam, ada bekas setiausaha sulit seorang menteri besar dipanggil
tuan guru.
Respons hampir setara antara yang memilih perlu fahamkan
pengetahuan fundamental namun dalam masa yang sama lebih ramai yang memilih
perlu difokuskan kepada pengenalan akan kemuliaan Nabi Muhammad SAW kerana
dengan mengenali baginda mereka akan lebih memahami dan mengetahui apa yang
dibawa olehnya.
Dalam isu ini, penulis melihat tiada isu memisahkan antara
kedua unsur penting ini namun isunya adalah yang mana perlu difokuskan dan
memastikan ia mencapai matlamat yang ditetapkan. Secara peribadi, andai penulis
adalah pensyarah tersebut matlamat penulis paling tidak di akhir semester
siapakah sebenarnya Nabi Muhammad SAW?
Dan apakah pula sifatnya dan juga apakah itu agama Islam dan
apakah pula ajarannya. Yang mana perlu diutamakan apatah lagi jika kelas
tersebut ramai bukan Islam dan mungkin universiti yang tidak ramai pelajar
Islam seperti Universiti Tun Abdul Razak (UTAR).
Penulis cuba
bayangkan diri sendiri sebagai pensyarah TITAS dan mengajar pula di universiti
seperti UTAR. Antara kedua fokus tersebut yang mana perlu ditekankan?
Dalam hal ini, memandang kepada suasana, masa dan tempat,
perkara pertama yang penulis pilih untuk memahamkan dan memperkenalkan mereka
kepada Nabi Muhammad SAW.
Sebelum memberitahu apakah itu Islam sedalamnya,
sementelahan pula ia subjek tamadun Islam dan tamadun Asia ,
penulis fikir dengan membuat perbandingan sumbangan tokoh-tokoh hebat dalam
agama lain dan sumbangan mereka terhadap ketamadunan mereka sendiri,
menonjolkan nilai dan pujian daripada sumber-sumber Orientalis dan tokoh bukan
Islam lain.
Malah membuat perbandingan dan penilaian kritis terhadap
penulisan yang mengkritik baginda Rasulullah SAW daripada para penulis Barat
pasti menelurkan sesuatu yang positif terhadap persepsi mereka.
Itu bagi proses pembelajaran yang boleh dinamakan
"meluahkan kebenaran di sebalik persepsi". Kemuncak bagi mendedahkan
siapa Nabi Muhammad SAW selepas menggunakan data-data daripada Barat seperti
100 Most Influential Person in History karya Michael H Hart, pendapat Adam
Pearson seorang sejarahwan Inggeris, mungkin para Orientalis yang kemudian
masuk Islam seperti Martin Lings, Maryam Jameelah, JR. Arbery, Karen Amstrong,
Leopold Weis dan ramai lagi sebagai pembuka wacana kepada siapakah Muhammad dan
apakah pandangan cendekiawan Barat terhadapnya, dari sisi positif dan negatif.
Pendek kata, para pensyarah sememangnya perlu menguasai dan
membuat ulang kaji dan persediaan yang rapi bagi misi ini kerana peluang
keemasan seperti ini tidak didapati secara mudah.
Apakah ini berkaitan dengan pengajian tamadun Islam, penulis
katakan ya. Ini adalah kerana ketamadunan Islam yang gemilang selama hampir 13
abad kemudiannya adalah kerana sosok ini dan beliau berjaya mentranformasikan
(islah) masyarakat Arab jahiliah yang pagan dan hidup dalam keadaan yang hina
pada pandangan tamadun lain kepada tamadun yang paling berpengaruh dalam dunia
dalam masa hanya 23 tahun sahaja.
Persoalannya, tamadun mana yang mampu terbina dengan usaha
hanya dalam masa yang sedemikian? Ini yang perlu ditekankan, bagaimana Nabi
Muhammad SAW berjaya melakukannya.
Kemudian, kemuncak kepada wacana siapakah Muhammad ini
dengan mendedahkan kepada para pelajar kepada buku dan sumber mengenai Nabi
Muhammad SAW melalui sumber Islam itu sendiri.
Malah penulis memikirkan bentuk tugasan mereka adalah
ulasan, penilaian dan kritikan mereka terhadap sebuah buku mengenai Nabi
Muhammad dan penulis akan syorkan buku Biografi Muhammad bin Abdullah (2011,
PTS Islamika Sdn Bhd) atau Muhmammad karya Karen Amstrong sebagai bahan
asasnya.
Ulasan paling minimum 10 muka surat yang membawa markah 10
peratus untuk kertas kerja ulasan dan 10 peratus lagi adalah untuk persembahan
kemudiannya.
Kenapa kedua naskhah itu yang dijadikan rujukan sedangkan
banyak buku lain yang ditulis mengenai Nabi Muhammad SAW? Ini kerana kedua buah
buku itu ditulis dan dipersembahkan bukan dalam bahasa khusus orang Islam yang
tinggi pengetahuan agamanya (jangan lupa fokus kita adalah bukan Islam di
Malaysia) yang sangat sesuai untuk sesiapa sahaja yang boleh membaca dalam
bahasa Melayu dan Inggeris.
Malah penulis mengimpikan bagi membukukan kertas kerja
mereka dengan tema pandangan bukan Islam terhadap Nabi Muhammad SAW berdasarkan
buku-buku yang mereka baca serta cetusan kefahaman daripada pensyarah mereka.
Mungkin ia agak idealis, namun pengalaman dalam dunia
penerbitan menyatakan, tidak mustahil idea itu boleh menjadi kenyataan.
Diktator akademik musuh kebenaran
Subjek TITAS adalah ruang dan peluang yang sangat penting
bagi menentukan persepsi terhadap Islam bagi golongan menengah ke atas dan mungkin
profesional pada kemudian hari.
Dengan kefahaman yang tuntas mengenai siapakah Muhammad dan
apakah Islam yang dibawanya, penulis yakin masyarakat masa depan akan lebih
memahami hakikat Islam sebenarnya dan akan berasa bersyukur berada dalam sebuah
negara umat Islam.
Pensyarah adalah pusat penyelarasan dalam usaha ini,
persediaan modul dan perancangan isi perbincangan, matlamat yang jelas dengan
data-data ilmiah perlu dirangka dan dijadikan bahan perbincangan agar
pencerahan itu datang dalam keadaan fitrah kemanusiaan yang tercetus melalui
hati nurani apabila didedahkan kepada kebenaran.
Salah andai memaksa mereka menelan kebenaran dengan ugutan
nilai markah dan sebagainya. Diktator akademik tetap merupakan musuh kepada
kebenaran, ini kerana kebenaran tidak boleh dipaksa dan ia perlu dirasai
sendiri oleh kelompok sasaran.
Matlamat utama yang jelas iaitu memperkenalkan, memahamkan
dan bukan memaksa apatah lagi memaksa mereka masuk Islam kerana tugas pensyarah
selaku murabbi, muallim, muaddib dan mufassir adalah melorongkan taufik melalui
ilmu dan kefahaman yang benar dan jelas.
Manakala bagi mendapatkan hidayah ia ketentuan mutlak Allah
berpunca daripada usaha mereka sendiri. Firman Allah yang bermaksud:
"Jika mereka tetap berpaling, maka sesungguhnya
kewajiban yang dibebankan atasmu (Muhammad) hanyalah menyampaikan (amanat
Allah) dengan terang." (Surah an-Nahl, ayat 82)
Isunya, jika dibandingkan antara orang bukan Islam yang
mempunyai ilmu pengetahuan jelas mengenai Islam mencari hidayah dengan yang
tidak mempunyai ilmu dan pengetahuan yang jelas, yang manakah akan lebih
berkualiti?
Apatah pula kefahaman mereka terhadap Islam adalah kerana
pernah menduduki kelas TITAS yang dikendalikan oleh kita sebagai pensyarahnya.
Semoga ia menjadi al-ilmu yuntafiubih.
No comments:
Post a Comment
Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...
Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???