Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

29 December 2014

BANJIR : Keperluan Standard Untuk Mangsa Banjir (Satu Cadangan)

Bhai/DeeDee semua...

Aper yang gua nak utarakan aderlah perkara yang sepatutnya disediakan disetiap pusat penempatan mangsa bencana (PPMB) bagi menghadapi bencana... Ianya kena mengambil kira berapa orang boleh ditempatkan dalam satu-satu PPMB....

Okeh...

Mari kita ambil satu sekolah la sebagai PPMB.

Katakanlah satu PPMB disekolah ini boleh menempatkan 300 keluarga... Jadi pihak Jawatankuasa Pengurusan Bencana kena multiply la 5 kali ganda (2 ibubapa dan 3 anak) ... Ini bermakna akan ader 1500 mangsa bencana yang perlu disediakan keperluannya...

Jadi aderlah terbaek kalu setiap PPMB kiter limitkan kepada 300 keluarga maksimum bagi memudahkan urusan pengendalian dan tetapkam siapa yang menjadi urusetia PPMB sedari awal lagi.

So.... Kalo 300 keluarga... Kita cuma perlukan 300 set peralatan basic yang lengkap seperti yang gua listkan kat bawah nih.. Kena masukkan dalam setiap beg khas yang diberikan kepada ketua keluarga untuk handle... Lepas habis banjir.. ketua keluarga kena pulangkan balik beg khas ini ... Kena catit inventory la...

List dalam beg khas tue:

- 1 set khemah untuk 5 penghuni
- 5 set tuala
- 5 set selimut
- 5 set kain batik @ kain pelikat
- 5 set bantal (inflatable)
- 2 set tilam (inflatable) queen size
- 5 set sleeping bag
- 5 set berus gigi lengkap dengan ubat gigi
- 1 set pengecas telefon gunaan solar / gunaan tangan
- 2 set lampu emergency versi LED (guna solar)
- 2 set lampu suluh (pengecas solar)
- 1 gulung tali
- 2 bakul collapsible (untuk isi pakaian)
- 1 peti keselamatan (berkunci) untuk letak dokumen kalu perlu

Bagi peralatan lain.. seperti lampin pakai buang dan tuala wanita ... ianya akan dibekalkan oleh urusetia PPMB biler ada permintaan (keperluan) ... Dengan cara ini urusan akan lebih teratur... Urusan penyediaan makan minum pula kena ader sistem penggiliran dengen penyertaan mangsa banjir bersama dengan sukarelawan dan urusetia.... 

Mangsa banjir mestilah bekerjasama dengan baik.. Kiter tidak mahu mangsa banjir seaakan menjadikan PPMB serupa tinggal dihotel tanpa mahu terlibat dalam urusan keperluan dan kebajikan serta pengurusan di PPMB.... Kena ader lantikkan ketua dan AJK PPMB dari kalngan mangsa banjir dengan dibantu oleh urusetia PPMB yahg ditetapkan oleh MKN... Barulah semuanya akan teratur dan mengikut SOP pengurusan bencana.

Terbaek kalu disetiap PPMB disediakan set generator dengan kemudahan bekalan minyak mencukupi untuk beroperasi selama 1 minggu dengan kelenngkapan sistem perhubungan menggunakan radio amatur @ walkie-talkie bagi memudahkan urusan komunikasi dan pengurusan bencana.

P/S : banyak lagi cadangan penambahbaikkan yang gua akan cadangkan... jadi sentiasa folo update artikel nih


6 comments:

  1. aku kurang setuju bai,..
    ini sekolah, amenda nak focus kat situ.. kite melarikan dari punca dan focus kat benda2 remeh temeh, silap tu! yg si shabery cheek tu betul2 menunjukan kebanggangan die... amenda cite pasal tilam dgn powerbank. ..
    fokus kat punca, isu die.. banjir.. boleh halang tak? tak boleh, kuasa Allah tapi bole usahakan tak? sudah tentu boleh dan Quran dah katakan, usaha baru nasib akan berubah... sebab ape, kalau korang perasan, kawasan banjir semakin merebak - dulu tempat takmpernah kena, dah jadi kawasan banjir utk beberapa thn berturut-turut... mengapa?

    salah satu hutan digondolkan! satu lagi, kontour, btk muka bumi diubah - dulu ade bukit, skrg rata jadi air tu nak mengalir kemana?... ini kite panggil 'management'... org Islam terutama melayu kena belonor, kena sedar dan jgn perasan sgt.. yg kite tak bagus jadi kena belajar, jgn dok prasan.. tgk camne jepun handle gempa, tgk camne belanda handle banjir!!! tak semua depa buat jadi tapi depa usaha buat kajian..... ader kite buat??? jgnkan buat, suara nak buat kajian pun haram tak dgr.... mana die university yg kena buat kajian, mane die jabatan2 kerajaan berkenaan... semua dok cite pasal semase jea... masa depan camno? thn depan banjir lagikan, so tindakan sama gak ke. melatah jelah yg boleh buat ke...? inilah org kite, sedih

    /2020

    ReplyDelete
  2. powerbank buat babi apa...lps banjir dah takde guna semua tu.. lagipun TAK PAYAH SUSAH2 SBB SEMUA TU SBB NANTI LAGI KAYA ORG DPT TENDER TU.. HARI TU MU KATA TAKUT HABIS BATERI PENCAWANG KONON TAK BAGI GUNA HANSET..ALASAN BANYAK CERITA FITNAH BKN ITU YG MU PEDULI.. MU TAKUT ORG MANGSA BANJIR CERITA KEADAAN BETUL..HOK SKMM CARI 4 EKOR JAH.

    ReplyDelete
  3. Dengan kehendak Allah SWT juga, Malaysia ada musim tengkujuh. Kemungkinan banjir memang dijangka. Dalam keadaan 'biasa', besar atau kecil skala banjir yang bakal berlaku juga boleh dijangka oleh pakar. Namun Allah boleh menjadikan sesuatu yang dijangka menjadi sesuatu yang di luar jangkaan! Banjir di Kelantan menjadi bukti. Kerja2 merogol bergilir-gilir hutan dara dan hutan tua (oleh kroni lebai atau bukan lebai di Kelantan) di kws tadahan, meratakan pasak bumi spt bukit & gunung utk projek, menambak laut dan lain2 aktiviti 'kerosakan' pastinya mengundang banjir yang kronik dgn izinNya. Mengharapkan saintis di Malaysia mengkaji bagaimana nak accomodate atau atasi dengan 'punca' banjir rasanya macam menunggu 'babi terbang'. Ini kerana samada saintis Malaysia ni tidak punya 'real @ original scientist instinct' utk buat kajia ataupun kajian yang mungkin ada tapi telah di bakulsampahkan oleh kerajaan yang suka membonsaikan otak dan pemikiran rakyat! Adalah mustahil untuk mengharapkan kerajaan yang secara 'moral and politically corrupt' utk melaksanakan apa2 saranan yang baik jika saranan itu sendiri menutup peluang utk menjarah khazanah negara iaitu balak dan tanah tinggi @ bukit dan gunung! Banjir samada teruk atau tidak akan tetap berlaku. Terbaik yg boleh dilakukan ialah memantapkan logistik dan pengurusan di Pusat Pemindahan @Pusat bencana banjit spt bhai C++ nyatakan! Senarai keperluan di pusat pemindahan mesti propotionate! Sudah sampai masanya pusat komuniti dipenempatan yg berisiko banjir di bekalkan dengan bot, jet ski dan life jacket yg mencukupi utk satu2 komuniti? Satu yg perlu di ambil maklum ialah di Malaysia, segala bekalan dan senarai keperluan untuk pusat bencana dari sekecil hingga sebesar barang akan menghasilkan untung atas angin oleh kroni2 yang akan mark-up harga gila babi...hehehe.... rakyat menderita..negara nak muflis...kroni2 dan kapitalis lantikan kerajaan ni apa peduli!

    ReplyDelete
  4. Saya cadangkan agar setiap kawasan dibina sebuah bangunan lengkap dgn katil serta lain2 keperluan seperti tandas, dapor, atau asas utk hidup, utk mangsa bencana alam menginap sekiranya berlaku kecelakaan, bukan lagi duduk bersesak2 di DEWAN ORANG RAMAI @ BALAIRAYA @ SEKOLAH @ DEWAN SERBAGUNA. Tolonglah bina bangunan khas utk mangsa bencana alam ni. Tiap2 tahun akan terjadi, tapi, masih tinggal dalam dewan serbaguna? Bina dikawasan yg tidak kena banjir, tiap kali banjir mmg tahu kawasan mana yg akan teruk dilanda banjir kan?

    ReplyDelete
  5. saya paham ape yh korang cadankan dan pada amnya memang bagus..
    cuma masalah utama yg membuat cadangan tu tak praktikal adalah sustainability.. takle sustain.
    itu adalah hakikat. kite boleh buat balai raya, logistik, bekalan, lengkapan ... tapi kite tak boleh nak maintainjadi selepas suatu tempoh serupo tak ado sebab dah tak cukup sifat.. ini adalah hakikat, suatu fakta dan suatu realiti..

    kite tak perlu lihat jauh, kite tengok 'aset' yg dimiliki dan dikelola oleh mereka2 yg professional, yg buat keja tu je sepenuh masa macam abang tentera kita... berapa peratuskah berade di dlm linkungan 'optimum'? (dah tentu bhai c++ lagi tau)... jadi bayangkan 'aset' ini pula dijaga oleh mereka yg bukan professional.... mcm ketua kampong, ajk dll... boleh agak berapomperatus yg akan berada dlm keadaan optimum?!

    tapi last skali, sape tekong sekarang ni... NSC, PMO ke ape ke? mane die HQ.. sape kordinate, sape merancang, sape yg monitor- ni semua dok menyalak,mturun padang le.... amendalah, tekong tak umumkan, camno tu... berterabur dgn caca-marba campur skit merapu.. jadilah..

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1