Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

28 March 2020

Bala Apa Pulak Lepas Ni???

Bhai/DeeDee semua...

Satu perkara yang kita dapat lihat kesan dari Covid-19 nih adalah banyak negara yang kelihatan seperti "Headless Chicken" .. dimana para pemimpin negara tersebut kelam kabut dan tidak tahu apa yang nak dibuat...

Segala planning semua caca marba... semua kelam kelibut... pening

Tambah lagi dengan kantung negara yang cukup-cukup makan jer... memang tak menunjukkan boleh selamat dari kesan rantaian ekonomi yang bertimpa-timpa.... Tambah dengan kos penyediaan kemudahan kesihatan yang memakan belanja yang cukup besar...

Sekarang nih... Indonesia (yang penduduknyan ada seramai 330++ juta) sudah terkena wabak Covid-19 nih.... dan mereka kini difasa pertama.... sama seperti India..... bayangkan... dengan jumlah penduduk yang begitu ramai... Indonesia diramalkan akan terkena impak Covid-19 kepada hampir separuh warganegaranya...

Bayangkan impak ekonomi yang akan berlaku..

Bagaimana ini akan memberi kesan kepada negara serantau... dimana Malaysia dan Thailand masih lagi pening nak mengendalikan kes ini....

Teruk bhai... tambah lagi USA telah menjadi juara Covid-19 dimana lebih 100 ribu warganya terkena Covid-19 dan kadar kematian disana telah meningkat dengan mendadak dalam 24 jam...

Bala apa pulak lepas ni??? Moga Allah Taala melindungi kita...

Aamin Ya Rabb

5 comments:

  1. PN New Finance Minister: RM250 billion not a problem, Malaysia’s ability to raise cash high - Do you think Mat Sabu, DSAI & LGE fake charted accountant understand this statement..!?

    While the new People-Centric Economic Stimulus package (Prihatin) appears to have its detractors, finance minister Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz has reminded them that it’s a short-term solution to a problem that no one has any idea how to fix.

    Do you think Mat Sabu@Kalunari Degree, LGE@Fake Charted Accountann and AnwarIbrahim@3rd Class Degree In Arts understand what the new MoF was mentioned..!?

    “There will be a bit of reallocation within the ministries to the tune of RM2 or RM3 billion. The rest is what we already have through the government ecosystem and the remainder will be from borrowings.
    Tengku Zafrul said the biggest misconception people have when they realise the government is spending a lot of money is how they are able to get so much when the economy is reeling

    ReplyDelete
  2. dah lama dah mansuai bermaksiat lebih teruk dari natang
    atas muka bumi milik Allah
    ini kira sikit punya bala tapi berkait semua orang terasa

    LONDON: An offer by one of the world's biggest porn sites to stream its top service for free was condemned by critics as a move to exploit the coronavirus crisis and silence complaints that videos on its platform featured sex trafficking victims

    negara saja maju teknolji tapi perangai kan terok dari natang
    apa nak dibanggakan sangat

    Apabila bumi diguncangkan dengan guncangannya yang dahsyat
    ni lagi takut kalau Allah balas akan akibat perbuatan mansuia
    semua kojol termasuk kita

    ada orang suruh solat hajat tapi kenyataan macam tak yakin akan
    bnatuan dari Allah
    nipun satu masaalah berat jugak
    kalau dah tak yakin ngan Allah idup ni apa nak jadi
    macam mana nak yakin kalau dalam idup pun bnyak ingkar perintah Allah

    Apakah hukum Jahiliah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin?

    Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan (mengerjakan) salat. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk

    khusyuk adakah kita dah termasuk dalam golongan ini

    bersabarlah menanti kiamat kecik -mati- akan menimpa setiap dari kita
    ynag masih dihidupkan oleh Allah

    setiap kali bangun tidur paling lekeh pun kita akan sebut
    Alhamdulillah Allah idupkan aku n bagi petunjuk
    kalau tak pernah sebut itu tanda kita lalai ngan Allah

    Dia menciptakan manusia dari tanah kering seperti tembikar,
    dan Dia menciptakan jin dari nyala api.
    Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?

    lebih 30 kali Allah tanyakan kat kita
    nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu tak yakin tak nampak tak rasa

    Maka terangkanlah kepadaku tentang nutfah -mani- yang kamu pancarkan.
    Kamukah yang menciptakannya, atau Kami kah yang menciptakannya?

    Kami telah menentukan kematian di antara kamu dan Kami sekali-kali, tidak dapat dikalahkan,

    Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?

    "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah.
    Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami.
    Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya.
    Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami.

    ReplyDelete
  3. Nak sgt ke.Kata2 tu doa.Suka sgt nak mengandaikan mcm2

    ReplyDelete
  4. BETAPA HINANYA PAKATAN HARAPAN.

    PH tak payah nak jadi juara la, bangkang semua yg kerajaan PN buat, nampak bodoh di situ, masa ko jadi kerajaan pun, ape yg rakyat dapat, elok2 dpt brim ,ko potong jumlah, ko ketatkan lagi syarat penerima brim ,ko cakap negara tak de duit, banyak hutang ,pastu penyokong ko yg dulu cakap PH boleh bagi lebih dari DSN bagi brim, menyalak cakap, kalau dah biasa terima dedak tak boleh hidup tanpa bergantung hidup dgn bantuan kerajaan, dulu ko janji lain ,sekarang ko kata lain, bila dah berkuasa. Ok kita terima.
    Sebelum Covid-19 merebak, kita di kejutkan pasal influenza, rakyat panik tapi, ape yg PH buat, ko bagi semua klinik swasta vaksin, ko jual vaksin ,suruh org ramai dptkan vaksin di klinik swasta, sampaikan harga vaksin naik sampai seratus lebih utk seorang, ko ada fikir org yg anak ramai terpaksa habis 5 atau 6 ratus ringgit utk dptkan vaksin utk keluarga, ko ada bantu, ko cakap kerajaan tak de duit, barua dgn macai ph kutuk org miskin ,cakap buat anak pandai nak dptkan vaksin duk harap pd kerajaan, cari la duit sendiri, masa kes influenza pun ko tak de bagi mask percuma.
    Bila masuk pasal wabak Covid-19 kerajaan cakap nak bg rm600 utk keluarga terjejas ,Pudin Sution cakap kerajaan ada duit ke, kos dia besar, kerajaan benarkan pengeluaran RM 500 kwsp ,barua PH mengelupur cari isu , siap ada la kepimpinan PKR cakap kerajaan sepatutnya bagi RM1000 setiap isi rumah bukan ganggu duit kwsp, pandai pula bagi idea, masa ko jadi kerajaan, ko susahkan Rakyat, beli vaksin influenza ,ko tak nampak, tak de inisiatif bagi bantuan kat rakyat tak nampak, barua ko bangga dpt e-wallet rm30,
    Sekarang mcm2 idea bantuan ko nak syor bg rakyat, dlm keadaan kegawatan ekonomi, kerajaan PN cuba bagi bantuan kpd rakyat, yg mana rakyat tak dpt rasa zaman PH, kerajaan longgarkan penggambilan kwsp, rakyat bersyukur sbb kami tahu kerajaan pun perlu habiskan banyak duit utk kos perubatan, utk lawan pandemik wabak yg makin teruk disebabkn kebodohan pentadbiran PH dulu, rakyat tak de pun berbunyi, siap bersyukur dpt keluar kwsp, tapi yg buat modal politik adalah barua PH, ko tak nak buat
    pengeluaran kwsp tak payah buat pengeluaran, jagan nak bising, tak de org paksa. Lepas wabak berakhir pandai2 la kerajaan cari jalan nak gandakan balik kewangan kwsp, rakyat bukan macam ko dulu, habis semua ko jarah, aset untung ko jual, dividen pun down teruk dlm sejarah ,pastu nak jadi hero. Hanya barua yg tak buka mata je, yg masih sokong kerajaan sampah PH.
    Wabak Covid-19 merebak pun sebab kegagalan ko dari awal tak bendung, ko biarkan rakyat bebas keluar masuk ke negara wabak tanpa sekatan, ko bawa masuk pelancong china masuk, kalau ko dari awal sekat semua penerbangan luar negara, mungkin negara kita bebas covid ,dan rakyat Malaysia mampu naikkan ekonomi negara dgn melancong dlm negara, nak berniaga dlm negara, tak kala negara lain dilanda wabak. Sekarang ko tak payah nak salah kan org ,atas kegagalan kerajaan sampah ko, nak pertikai semua bantuan kerajaan kpd rakyat dan nak jadi hero idea bantuan kpd rakyat, masa jadi kerajaan ,ko asyik bagi alasan kerajaan tak de duit, banyak hutang, bila dah merempat ,tak de jawatan, ko racun balik mcm2 janji manis, kami tak akan tertipu buat kali kedua la ,bodoh.
    Aku rasa dgn penjelasan ni ,cukup dah ,nak buka mata, barua ph ,utk tengok balik ,ape yg kita dapat dari kerajaan dulu dan sekarang, tapi kalau dah barua setia ,dia akan tetap jilat sampai mampus walau ape jadi.
    Akhir kalam sama-sama kita bersatu lawan wabak Covid-19, bagi kerjasama duduk di rumah, berjimat cermat la bekalan makanan yg ada, jgn hidup terlampau selesa dlm keadaan sekarang, yg terputus bekalan makanan kita sama2 bantu, biarkan barua PH, yg pasti kita bantu kerajaan sekarang tangani wabak yg teruk melanda negara sekarang. Semoga anda semua dilindungi Allah swt.

    ReplyDelete
  5. Harap wabak ini akan berakhir

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1