Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

05 May 2021

Bahaya Betullah Berpenyakit NPD

Bhai/DeeDee semua...

Kita semua sedia maklum akan penyakit ini.... Narcissistic Personality Disorder ... satu penyakit yang rasa diri tu perasan bagoosh dan menjadi tumpuan orang ramai.... aduh... susahnya nak terjemahkan penyakit ini dalam konteks Bahasa Melayu...

Narcissistic personality disorder — one of several types of personality disorders — is a mental condition in which people have an inflated sense of their own importance, a deep need for excessive attention and admiration, troubled relationships, and a lack of empathy for others

Benda nih cukup kronik semenjak dua menjak ni.... tambah lagi dengan adanya media sosial.... memang sebenarnya jelas kelihatan ramai yang terkena penyakit ini lebih-lebih lagi para artis dan selebriti. Malah pihak bangsawan dan kayangan pun ramai yang terkena penyakit ini.

Tindakan mereka yang mengundang kritikan orang dianggap sebagai memberikan pahala percuma kepada mereka. Walhal tindakan ini jelas sangat menyalahi undang-undang dan juga norma-norma tempatan malah semacam double standard la pulak.

Kalu dalam Bahasa Arabnya.... ianya lebih kurang macam Istidraj la... mereka ingat apa yang mereka dapat (kekayaan, kemegahan, kehebatan atau keagungan) itu adalah satu kelebihan dari Allah Taala... walhal ianya adalah murka Allah.

Nauzubillahiminzalik.




8 comments:

  1. Masalah ostat dan ulama ni banyak gebang dlm masjid bagi kuliah kat orang masjid yang dah tentu baik baik orang nya.. bagi taskirah pada orang baik baik semua kat surau atau masjid.

    Sepatutnya orang dlm masjid ni yang ke depan samada yg beri taskirah atau yang terima taskirah. Mereka patut keluar dari masjid dan ke depan menolong, mendakwah dan membantu orang orang susah, miskin dan memberi nasihat pada orang kebanyakan.

    Tapi sayang contoh terbaik ada pada Ustaz Ebiet Liew.

    Ostat yang lain ceramah sambil goreng sana goreng sini asal masyukkk duit baik punya...!!

    Itu masalah orang baik baik ini... tak nak ke depan... kat akhirat silap pahala sedekah kat orang jahil sbb dah tahu hukum hakam tapi tak ke depan santuni orang ramai.

    ReplyDelete
  2. Kalau bhai sebut istidraj teman setuju. Seram sejuk rasanya kalau rezeki selama ini juga dalam bentuk istidraj.

    ReplyDelete
  3. Apa ko org ingat pahala tu mcm barang ke blh dpt masa akhirat..bana lah..tu lah yg disumbat dlm kepala otak kalian dari kecik lg..al Quran ada tp xfaham...bunyi2 je..surat Allah bg, kau baca balik pd Allah,utk dpt pahala..macam surat arahan dr bos korang..kau baca blk depan bos kau org..camtu lah yg byk berlaku kat luar..husshh

    ReplyDelete
  4. Tun tu acah acah power jumpa kat mahkamah .. sampai masa dia paling penakut ke mahkamah.. sah pakai wheel chair.... puiiiii..

    sekurang kurang nya buat sumpah laknat kan sumpah COMANGO Marina Gereja ka..!!


    lidah bercabang cakap kena acah acah power kasi lebih..!!

    kikikiki

    ReplyDelete
  5. Tun tu acah acah power jumpa kat mahkamah .. sampai masa dia paling penakut ke mahkamah.. sah pakai wheel chair.... puiiiii..

    sekurang kurang nya buat lah sumpah laknat ka sumpah cara COMANGO Marina Gereja ka..!!


    lidah bercabang nak cakap kena lah acah acah power kasi lebih..!!

    kikikiki

    ReplyDelete
  6. buat saja apa ynag Allah n Rosul suruh
    pahala Allah tentukan banyak mana
    kita pun tak tau ada pahala atau tidak hnaya mengharap harap

    Tahukah kamu (orang) yang mendustakan agama?
    Itulah orang yang menghardik anak yatim,
    dan tidak menganjurkan memberi makan orang miskin.
    Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang salat,
    (yaitu) orang-orang yang lalai dari salatnya,
    orang-orang yang berbuat ria.
    dan enggan (menolong dengan) barang berguna.

    dalam bab ni pun kita mungkin ada sangkut

    Dan pada harta-harta mereka ada hak untuk orang miskin yang meminta dan orang miskin yang tidak mendapat bahagian.

    sendiri jugak mau 9ngat



    ReplyDelete
  7. Hebat Tun buat baik dng Kuli sbb nak hasut pemimmpin UMNO jatuhkan PN. Otai PKR dah tendang Tun awal lagi.

    Tun Dr Mahathir Mohamad mendedahkan beliau menjalinkan kerjasama dengan Tengku Razaleigh Hamzah kerana mahu mengajak beberapa pemimpin Umno menarik sokongan terhadap kerajaan Perikatan Nasional (PN).

    Bekas Perdana Menteri itu berkata jika ia dapat direalisasikan, kerajaan PN akan jatuh dan usaha melantik Perdana Menteri baharu dapat dilaksanakan.

    Selagi nyawa dikandung badan hasut, fitnah, batu api dan adu domba tetap jadi pilihan Tun Mahathir. Umo dah lanjut kubo dah seru cukup cukup lah jadi batu api nihh...


    #fitnahjijiktetapjadipujaan

    ReplyDelete
  8. kah kah kah q serra q serra sungguh.. secara tak langsung bole la walaun atok katakan itu bukan salah Tun, salahkan Kuli... kah kah kah... kantoi nak hasut membatu api salahkan KuLi

    kah kah kah..

    Hebat permainan Tun whai walaun atok sklian.. kikikiki..

    Tun buat baik sbb ada makna tuhh.. kikiki..

    Berbaik dng Kuli sbb nak hasut pemimmpin UMNO jatuhkan PN. Otai PKR dah tendang Tun awal lagi.

    Tun Dr Mahathir Mohamad mendedahkan beliau menjalinkan kerjasama dengan Tengku Razaleigh Hamzah kerana mahu mengajak beberapa pemimpin Umno menarik sokongan terhadap kerajaan Perikatan Nasional (PN).

    Bekas Perdana Menteri itu berkata jika ia dapat direalisasikan, kerajaan PN akan jatuh dan usaha melantik Perdana Menteri baharu dapat dilaksanakan.

    Selagi nyawa dikandung badan lagi kuat hasut, fitnah, batu api dan adu domba tetap jadi pilihan Tun Mahathir. Lagi kuat nak dapat kuasa, walaun kata atok dah tua suma dia dah dapat... suma goreng puiiii..!!

    Walaun selagi bole goreng untuk atok goreng lah sampai orang tua tu masuk kubo.. kikiki

    Umo dah lanjut kubo dah seru banyak kali cukup cukup lah Atok jadi batu api... walaun atok sklian kesian skit kat atok kau tuhh... orang lain tgk kesian atok kena geli geli dng walaun sendiri makin mengelintin atok nak kuasa... kikiki

    Tun jangan salahkan kami lawan kau, kau salahkan walaun kau sendiri. Sampai nak masuk kubo kena gelembong2 kan dng walaun kau sendiri.

    kesiannnn...!!


    #fitnahjijiktetapjadipujaan

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1