Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

27 December 2020

Beza Ladang IOI Dengan Ladang Felda

Bhai/DeeDee semua...

Kenapa gua citer beza Ladang IOI dan Ladang Felda... sebab beza langit dengan bumi.

Saiz ladang per ekar yang sama, IOI untung 3 kali ganda, Felda rugi selalunya.

IOI siap beli dan buat kilang sendiri di Europe, hantar Oleo dari Malaysia ke kilangnya di Europe untuk hasilkan produk akhir kat sana. Takder sekatan EU sebab hantar dalam kompeni sendiri. Untung besar sebab bijak melabur.

Felda meroyan kena sekatan EU sebab tabley nak jual kat kilang Oleo kat Europe. Sebab nak jual kepada pihak lain. EU memang sekat. Bodohnya Felda beli hotel dan apartment di Europe bukan beli kilang Oleo.

IOI takder kompromi bab baja kelapa sawit. Ubat anti cendawan merah pun dipastikan kualitinya.

Felda punya bekalan baja memang lawak. Kualiti paling out. Tapi harga mahal... Komisyen pihak tertentu kena ader...

IOI akan buat “press” minyak sawit sampai 2 hingga 3 kali... hampas kelapa sawit kering ...

Felda buat “press” minyak sawit antara 1 hingga 2 kali je... tapi mostly 1 kali ja... hampas kelapa sawit basah lagi dengan kesan minyak sawit.

IOI kos operasi per ladang murah sebab vendor dan supplier tabley tipu harga servis dan peralatan.

Felda kos operasi per ladang mahal... sebab vendor dan supplier adalah kroni dan ader komisyen kena bagi kat pihak tertentu... bab harga servis dan peralatan pun siap diejast.

Macam mana nak maju.... hahahaha

Itu belum gua nak citer pasai ladang milik Sultan Johor dan keluarganya la... yang ini lagi lawak... profit per ladang bukan setara ngan Felda tapi lagi rendah... Hahahaha... I know la... Maleh nak sebut la nama ladang tue... Hahahaha




1 comment:

  1. Satu buat kerja secara profesional, competent dan merit based.
    Satu lagi tak habis2 dgn KORUPSI.
    Lu pikir lah sendiri.....
    Tapi melayu tetap mengundi umno dan korupsi.

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1