Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

25 December 2022

Terserlah Kebodohan Salahuddin Ayub

Bhai/DeeDee semua...

Masa jadi pembangkang.... ternampak bijak... tapi bila jadi Kerajaan... secara otomatik bodoh wal bangang... Adoilah Salahuddin Ayub ooi.... payah... payah...

Dulu gua pernah tulis berkenaan cara nak kawal subsidi minyak petrol dari disalahgunakan sama ada oleh warga asing atau kumpulan bukan sasaran subsidi... Benda simple jer... tak perlu pon macam cadangan bangang Menteri Salahuddin Ayub macam dibawah nih...


Cara yang gua pernah sarankan jauh lebih baik dan teratur dari apa yang Salahuddin Ayub cadang nak implementasikan.... 

Camnie...

Kita manfaatkan la MyKAD yang semua warganegara Malaysia dah ader..... Kan MyKAD tue ader banyak fungsi yang kita boleh praktikkan... ader Cip padanya...

So.... Caranya adalah dengan memasang sistem lock kat mesin pam minyak tue … untuk akses kepada pam minyak RON95 … kena masukkan MyKAD dan verified thumbprint … baru la warga asing tabley nak akses pam RON95... hanya warganegara jer boleh akses pam RON95 .... setel dah satu masalah...

Lepas tue.... Kita setkan pada semua MyKAD access... cuma limitkan pembelian pada 500 liter petrol RON95 yang bersubsidi sebulan ... kalu sesiapa beli lebih dari tue... automatik harga akan ikut harga tanpa subsidi...  benda simple jer... boleh diprogramkan pada MyKAD dan pada mesin lock serta pada pam minyak petrol...

Senang nak pantau... contoh... kalu ader yang abuse gunakan MyKAD orang lain... dan orang lain tue pulak takder kenderaan bermotor yang didaftarkan atas nama dier yang gunakan minyak lebih dari 500 liter sebulan... secara otomatik orang itu melakukan satu kesalahan dibawah Akta Kawalan Bekalan 1961 (Akta 122) dan (Peraturan-Peraturan Kawalan Bekalan 1974) ... dan boleh dikenakan denda penalti.

Kan senang nak kawal subsidi... tak perlu pon ikut jenis CC kenderaan dan sebagainya.... buat susah jer.... setkan secara otomatik pada MyKAD...

Nak pasang alat mesin lock nih pun bukannya mahal... dalam sekitar RM350 jer.... based on IoT.

Tapi kan.... idea macam nih mana depa nak dengar dan implementasikan... lebih dengar idea bangang dari puak-puak Bangsa Slurpp jer.... hahahaha .... kan kan kan...

10 comments:

  1. Gua kagum dengan idea hebat dari Menteri yang bijaksana ini. Guna saja data JPJ, tidak perlu susah payah cari formula. Begini lah Menteri yang kita mahu, dengan idea idea bombastic. Rupanya dengan pangkalan data JPJ saja, kita boleh tahu T10, M20 dan B70.

    Hebat kan..hi ha ha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Data JPJ tu dasat bhai... semua class masyarakat dier boleh pantau.... hebat kan... Hahaha..... silap-silap data JPJ lagi mantop dari data JPN ... hahahaha

      Delete
  2. engkau pun 2x5 dengan salahudin ayub, tak terkata apa aku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kah Kah Kah .... kesian kat haters sorang nih .... rajin benar singgah baca...

      Delete
  3. Gua cadangkan tuan C++ masuk bertanding PRK Parlimen kot ada AP yg pergi mengejut ke alam barzakh... kalu nasib baik menang buleh bersuara di parlimen..
    nasib lg baik dilantik menjadi menteri ganti SA nihh. Bersuara dalam blog niii bukan ada menteri2 nak baca..
    Amacam.. cadangan gua nihh?

    Cara penyelaian miker... teman sokong..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sori tak berminat.... hahahaha

      Delete
    2. kah.. kah..kah.. kalu tak minat, jangan kata orang bodohhh.. sori bhaii.

      Delete
    3. Benda dah bodoh ... kena la kata bodoh... cukup-cukup la menjilatnya... hahaha

      Delete
  4. Kalau guna mykad kena buat sistem data base pulak... berapa ratus juta pulak nk keluar modal syarikat yg mengawal selia dan stesen minyak... guna data JPJ lebih mudah dan percuma...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak pakai database baru buat apa... MyKAD tu kan dah database... database JPN... cuma aktifkan sistem locking jer dalam Cip MyKAD tue .... apa susahnya... benda simple...

      Cip tue 64k... tak banyak fungsi pon yang tengah digunakan melainkan fungsi TouchNGo jer.... benda simple...

      Delete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1