Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

17 September 2013

Matinya Seorang Patriot

Bhai/DeeDee sekalian...

Kalu kiter baca sejarah...  Buku sejarah masa kini... Kiter akan dapati bahawa banyak nama-nama orang yang menentang penjajahan dulu diklasifikasikan sebagai pemberontak... pencetus keganasan ... pengkhianat...

Tetapi aderkah mereka itu seperti mana aper yang tertulis dalam buku sejarah tue... Sejarah selamanya ditulis oleh pihak yang menang... Ini fakta...

Tapi..... Dalam buku sejarah jugak... Langsung tidak menyentuh tentang pengkhianatan yang dilakukan oleh para Sultan dan Raja pada masa itu yang bersekongkol dengan penjajah... Malah sejarah juga tidak merakam bagaimana dengan suka hatinya beberapa Raja dan Sultan menjual kepentingan negara dan negeri hanya semata-mata tamakkan wang ribuan dolar sepanyol.

Malah walaupun sejarah merakamkan bagaimana para Sultan dan Raja yang telah bersekongkol dengan penjajah untuk mengambil alih kuasa pemerintahan... Yang akhirnya menjadi boneka penjajah... ... Yang bukan dari susur galur Raja dan Sultan pon boleh bekerjasama dengan penjajah lalu ditabalkan menjadi Sultan dan Raja..

Semuanya kerana wang... Malah ader kes yang bersabit dengan perempuan pula ... Dapat menyelamatkan diri dari dikenakan tindakan dan hukuman hanya dengan bersekongkol bersama penjajah...

Malah di satu negeri... Dinaikkan anak saudara pemimpin negara musuh sebagai Sultan dan Raja bagi negeri tersebut dan jajahan takluknya... 

Pejuang yang menentang penjajah diserang dan dikejar macam anjing kurap... ditangkap... dibunuh... Dan digantung kaki keatas kepala kebawah oleh Sultan yang bukan dari keturunan yang sebenar....

Rakyat lari berjuang menentang penjajah... Tapi para Sultan dan Raja dengan suka hati menandatangani perjanjian keselamatan dan kuasa dengan penjajah...

Ini adalah semua episod sejarah yang digelapkan... Sejarah yang satu masa nanti akan terbit juga bila semua pihak berjaya melihat sejarah dari persepsi sebenar...

Matinya seorang patriot yang pada zahirnya selamanya dikatakan pengkhianat bangsa dan negara... Walhal... Yang jadi pengkhianat bangsa dan negara diangkat menjadi Sultan dan Raja... Huh...

Errr... Yang gua citer nih aderlah yang berlaku di Arab Saudi (Semenanjung Hijjaz) aaaa... Hahaha.... Ader paham ka????

10 comments:

  1. Matinya seorg Patriot dimana sepanjang hidup beliau belum pernah sesen pun menelan wang rakyat malah semua yg diperjuangkan dinafikan. tetapi manusia2 yg muntah kedarah duit rakyat disanjung sebagai macam2 bapa.. ada bapa kemerdekaan, pembangunan dan berbagai lagi cuma bapa ayam aja tak da dlm list walau sebenarnya ada...

    ReplyDelete
  2. jangan lupa ceritakan kepada anak cucu kita apa yang sebenarnya jangan biarkan depa duk terpedaya dengan buku yang ditulis penjajah sial. nama pun penjajah mana ada baiknya

    ReplyDelete
  3. filem nujum pak belalang.... walaupun lucu tapi penuh dgn sindiran... buat mereka yang mahu berfikir..

    ReplyDelete
  4. dan jgn lupa watak2 mamak pendukang yg sehingga ke hari ni masih aktif memberikan 'khabar gembira' kepada golongan yg suka di puji di puja malah di sembah. Cite ni sebenarnya pun berlaku di arab saudi.

    ReplyDelete
  5. Bhai/DeeDee semua...

    Tue la pasai.... susah mau cakap... hahaha... tapi seperti biasa... ini semua citer sejarah Semenanjung Hijjaz.... hahahaha

    ReplyDelete
  6. Saya lihat dari perspektif berbeza dengan apa yang saudari istilahkan sebagai pembelotan oleh sultan2 dahulu. Bagi saya ianya lebih kepada diplomasi survival pemerintah. Survive nya pemerintah maka rakyat tidak terjajah sepenuhnya. Hal ini berlainan dengan nasib2 yang menimpa empayar2 Islam lain di seluruh dunia ketika itu dimana raja2 diburu, dibunuh dan kerabat mereka juga tidak sempat meninggalkan zuriat untuk menyambung kepimpinan. Lihat di India, mana saki baki Raja Islam mereka?

    - Helang Menyonsong Angin -

    ReplyDelete
  7. Bhai Helang Menyonsong Angin...

    Yer betul.... memang survival... survival perut dan bawah perut diorang.... negeri pon dijual .... lagi mau citer...

    Belot dan khianat tetaplah belot dan khianat... walau apa pon matlamatnyer.... Matlamat tidak menghalalkan cara...

    P/S: Cuba habaq mai mana satu Sultan dan Raja yang betul-betul menjunjung Islam sebagai Ad-Deen .... gua citer dalam kontek Arab Saudi la... itu pon kalu lu paham la...

    ReplyDelete
  8. Saya sukalah belaja sejarah semenanjung Hijjaz ni

    ReplyDelete
  9. Hahahahahaha.

    Kalo rakyat belot dan khianat, mesti akan dijadikan satu dosa besar yang tak boleh dipadam walaupun dah mati.

    Tapi kalo dewata khianat dan belot, semuanya ada hikmah belaka.

    Mmg citer bagus.

    ReplyDelete
  10. Ya bhai, memang tak ada yang betul2 menjunjung Islam, lu dgn gua pun gua igt solat pun tak bersanad. Tp kalau semua raja2 dan Sultan2 semua kena bunuh kerana menentang secara buta-tuli tanpa ukur baju di badan sendiri, gua rasa Islam di Semenanjung Hijaz ni dah pupus, gua igt ulama2 saki-baki yg ada sekarang pun dah abes putus zuriat kena gantung kepala di bawah.

    - Helang Menyonsong Angin -

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja