Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

31 March 2015

Idea Terbaek

Bhai/DeeDee semua...

Nih ader satu idea thorbaek dari seorang blogger tersohor ... Otai lama dalam MyLinux Malaysia ..... Thorbaek.... OKZ PPSMI....


GST memang memeningkan kepala. Maklumkan setiap peringkat kena sikit sikit.
Bab nak mengira jadi 1 kerja.
Nak rekod,

Ada pula yang tidak tunai.
Invois hari lain, bayaran hari lain.
Ada pula yang keluar invois, tapi tak bayar-bayar.

Kompleks pengiraannya.

Sedangkan yang tunai pun ramai yang tak faham.

Macam-macam alasan nak kena kan GST.
Alasan hutang banyak lah
Alasan nak bayar gaji penjawat awam lah.

Hakikatnya, Negara boleh wujud dalam 2 mod.
Mod tiada duit.
Mod banyak duit.

Boleh berlaku serentak.

Jadi apa alternatif kepada GST?

Kalau diikutkan saya, mudah sahaja.
Cukai Simpanan dan Cukai Saham.

Siapa ada Simpanan Tetap, kena 2.5% setahun.
Siapa ada saham, kena 2.5% setahun.

Saiz pasaran modal BSKL berapa? 1 trillion.
kalau 2.5% dapat berapa setahun? Sudah 25 billion.

Simpanan tetap pula berapa?

Menurut laporan Bank Negara , Simpanan tetap pada Januari 2015 adalah RM 726,135.9 juta.
Bersamaan RM 726 billion.

Sambungannya ...

1 comment:

  1. kalau simpanan cukup temponya cukup nilai nya jangan kenakan cukai lagi depa dah bayar zakat
    nampakanya betambah berat perasaan menanggung cukai
    ada kerajaan manusia didunia ini tak amanah dengan rezeki yang Allah kurnia
    inilah jadinya

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja