Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

08 March 2015

Hadith Palsu

Bhai/DeeDee semua...

Sebenarnya ujud sesebuah hadith palsu aderlah akibat daripada keinginan sesetengah pihak yang mahu memperlihatkan efek-efek magikal dan gempak serta hebat keatas para Nabi dan Rasul... Walaupun pada asasnyer tindakan diorang nih nampak bagoosh... Tapi ianya tidak sepatutnya diperbuat... Benda nih akan menyebabkan terlalu banyak efek mistik dan gempak terbeban pada Nabi dan Rasul...  Inilah yang berlaku dalam agama Nasrani dan Yahudi bilermaner Nabi-Nabi dan Rasul-Rasul telah digempakkan dengan imej mistikal yang tidak masuk akal dan jauh dari perkara sebenar...

Semua ini dibuat oleh golongan-golongan yang direspek (alim ulama) oleh orang awam yang ilmu dan pengetahuan agama mereka tidaklah tinggi maner.. Orang awam nih pakat percaya bulat-bulat aper yang golongan alim ulama nih bagitau... Walaupun dalam banyak keadaan terlalu mistikal...

Sebagai contoh.. Biler ader alim ulama yang mengatakan bahawa Muhammad Rasulullah lahir-lahir ja terus menyebut Alhamdulillah... Gua terus rasa pelik.. Walaupun gua tau ramai yang percaya.. Tapi gua susah nak percaya... Pasai takder sirahnyer dari mulut bidan yang menyambut kelahiran Muhammad Rasulullah... Dan setahu gua.., hanya Isa Alaihissalam sahaja Rasul dan Nabi yang Allah berikan kemampuan berbicara ketika baru dilahirkan... Dan perkara ini ader diterangkan dalam Al Quran...

Jadi gua percaya... Orang yang bawak citer kononnya Muhammad Rasulullah menyebut Alhamdulillah semasa dilahirkan sebenarnya sengaja berbuat demikian untuk memperlihatkan Muhammad Rasulullah tue setara dengan Isa Alaihissalam ... Supaya orang Yahudi dan Nasrani akan amik pot serta gempak dan beriman dengan memperakui Muhammad Rasulullah ... Walhalnyee orang itu mungkin terlupa bahawa Muhammad diangkat maenjadi Rasul Allah hanya pada umur 40 tahun... Jadi citer dier tue sebenarnya tak realistik sama sekali...

So kesimpulannyer... Banyak benda-benda mengarut selama nih bukannyer datang dari golongan yang tak tau agama dan jahil dalam ilmu agama.... Tapi selalunya orang yang lagi banyak knkwledge dalam ilmu agama lah yang akhirnya menyesatkan orang lain... Kiter amik contoh dua orang ustaz dan ustazah dari Mesir yang hebat dalam bidang agama yang akhirnya menjadi pengikut taksub dan kuat kepada Ayah Pin... Malah diorang laki bini telah mencabar Majlis Agama Islam untuk menguzinkan diorang jadi murtad.... Kes ini antara kes paling relevan yang menunjukkan bagaimana lagi tinggi ilmu agama silap-silap boleh jadi lagi mengarut dan sesat..

Sebenarnya panjang lagi gua nak tulis.. Tapi bateri dah ciput nih... Jadi ini kesimpulan gua... Janganlah lu ingat aper sajer yang diucapkan oleh golongan alim ulamak nih betul belaka.... Dan takder sesat lagi menyesatkan.... Jangan bhai terima bulat-bulat tanpa lu semak balik mengikut hukum ilmu ... Kalu hadith plak... Pastikan sanad dan perawinya reliable... jangan main terima borong ja.. Takut nanti kalu alim ulama tue buat fitnah ker mender ker... Lu angguk dan terima ja... Jangan wei... Bahaya... Semak dulu... Sebab Azazil dulu pon ilmu tinggi gak... Pon boleh jadi sesat dan kufur...

So... Harap lu orang paham aper yang gua maksudkan.... 

Kesimpulannyer .... Rajin-rajinlah ader semangat kritis biler behadapan dengan ilmu... Jangan main angguk ja... Sebab setiap displin ilmu dalam Islam ader hujjah dan asbab yang boleh disemak... Sebagai contoh... Dalam bab faraid.. Kenapa Allah tebtukan bahagian hak isteri cuma 1:4 atau 1:8 sahaja daripada harta peninggalan suami...  Ader sebab yang boleh dikaji dan diperhujahkan... Islam bukan Ugama yang main angguk jer terima bulat-bulat...

Ader paham ka???

11 comments:

  1. hanya pentaksub dia saja yang caya.mentori yang duk jaga agama pasai pa senyap sunyi kena 'pukau' ka?kalu bab qazaf dan liwat galak sangat.

    ReplyDelete
  2. rocky the great brown unused dick says: woooaaaaa...lasat lasat lasat la lu Pok Dhee! Wa baca lu punya tazkiroh, kalo campor nyanyi2, lawak2 cukup sudah 1 jam bah.. sula moleh angkat kulang2 sampol RM200 wooo...

    ReplyDelete
  3. Tuan blogger, salaam. Gue mau tanya sama lu itu makhluk yg lu kata 'azazil', sape kasi dia itu nama? Lu dapat dari sumber yg sohih ka ? Tolong maklumkan gue.

    ReplyDelete
  4. Salam.

    Wei ler, engko tulih sambil suap ke mulut 'makanan sunnah' ker ?? alaa, "Roti Jala Kuah Kari" ilham UKE tu ler. hohoho

    Sebenornya, dia buat lawak terlebih bermetafora dalam membayangkan keadaan. Tujuan betul dah, tapi melarut sikit sebanyak. Padan kena tegur di dunia lagi .. boleh check balaik apa silapnya... lagi untung daripada sesal kat akhirat, rupanya cakap begitu silap & berdosa, naya aje !!

    Tapi entah ler dia pikir sampai hentam TGNA dulu pun hanya buat perumpamaan aje pasai Nabi s.a.w. manusia@ budak biasa sebelum kenabian ! Mungkin nak bagi dia sedar apa dia silap ! Allahu aklam !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai Hanz ...

      Gua tengah layan air bermolekul 30 juzuk la.... Hahaha... Mahal ooo... Lagi mahal dari Air Zam Zam ...

      Delete
  5. Salaam, Azazil ni sapa bubuh nama ? Sila beri sumber yg sohih, terima kasih.:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai Faqirulkhoir...

      Gua dapat maklumat dari Tafsir Ibnu Kathsir (kalo salah gua tuils nama dier nih sori aaa) ...

      Delete
    2. salam....ibn kathir pun lu kena cek sblum lu ambik dia punya sumber bhai.Lu pastike dia pernah dgr Nabi kita ckp nama iblis tu Azazil. Apa2 pun kami nk fakta yg bersanad terus dgn Nabi ita semata2. Hatta kalu ahlu hadith pun mcm Sh. Albani pun kita wajib double cek sbb dia tak maksum dlm mensohihkn hadith2 Nabi. Hrp bhai n kita kita semua brjaga2 takut trgolong periwayat hadith2 rekaan!! Nau zubillah

      Delete
  6. kalo jahil agama jgn pandai2 . p mengaji dulu. kalo tidak jadilah org yg hormat dan muliakan org alim. kesian diri kita,dah jahil agama lepas tu xreti nk menghormati gol faham agama. jgn nk samakan budaya org islam dengan budata yahudi dn nasrani. org yahudi dan nasrani ckp dgn mak bapak pn mcm ckp dgn kawan2, kita org islam NAbi SAW dah ajar adab2. mulikan org alim, hormati org2 lbh tuan, kasih syg dgn yg lebih muda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai/DeeDee Anonymous...

      Hahaha... Baca betul-betul keseluruhan artikel gua slow-slow... Dan pahamkan aper yang gua storikan...

      Delete
  7. 4:12. Dan bagimu (suami-suami) seperdua dari harta yang ditinggalkan oleh istri-istrimu, jika mereka tidak mempunyai anak. Jika istri-istrimu itu mempunyai anak, maka kamu mendapat seperempat dari harta yang ditinggalkannya sesudah dipenuhi wasiat yang mereka buat atau (dan) sesudah dibayar utangnya. Para istri memperoleh seperempat harta yang kamu tinggalkan jika kamu tidak mempunyai anak. Jika kamu mempunyai anak, maka para istri memperoleh seperdelapan dari harta yang kamu tinggalkan sesudah dipenuhi wasiat yang kamu buat atau (dan) sesudah dibayar utang-utangmu. Jika seseorang mati, baik laki-laki maupun perempuan yang tidak meninggalkan ayah dan tidak meninggalkan anak, tetapi mempunyai seorang saudara laki-laki (seibu saja) atau seorang saudara perempuan (seibu saja), maka bagi masing-masing dari kedua jenis saudara itu seperenam harta. Tetapi jika saudara-saudara seibu itu lebih dari seorang, maka mereka bersekutu dalam yang sepertiga itu, sesudah dipenuhi wasiat yang dibuat olehnya atau sesudah dibayar hutangnya dengan tidak memberi mudarat (kepada ahli waris). (Allah menetapkan yang demikian itu sebagai) syariat yang benar-benar dari Allah, dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Penyantun.


    untuk lebih faham kena lah jumpa orang yang alim dalam bidang nya

    kita ni paham islam pun kulit aja. kalau mak bapak kita dulu ada yang dah mati dalam keadaan tidak faham bacaan ayat AL Quran walaupun Islam (dulu dulu tak banyak orang yang pandai dalam bidang Ugama Islam)
    adalah tidak patut kita pun akan menempuh jalan itu jugak (lani banyak kemudahan untuk kita belajar tapi yang pasti ramai antara kita yang tidak ambil peduli sangat akan pentingnya kita memahami setiap bacaan ayat ayat Al Quran)
    salah sapa diri sendiri jugak lah
    kalau ada orang kapir tanya kita lu paham ka itu baca mana muka mau letak
    kalau kentut sorok muka bole tahan lagi
    ini berkaitan akidah kepahaman kita tentang ugama kita .berat berat kita ni
    apa nak jadi ....

    untuk ustaz ustaz yang duk buat cerita lebih lebih eloklah dinilai dulu

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja