Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

18 August 2015

Sebab Musabab Kenapa BNM Tidak Tambat Matawang

Bhai/DeeDee semua...

Satu persoalan yang bermain di fikiran ramai dari kiter nih... aderlah kenapa kali nih BNM tidak mahu tambat nilai matawang Ringgit Malaysia..... Dulu masa Mahathir Mohamed jadi Perdana Menteri.... dalam keadaan gawat tu pun.... kita masih boleh tambat matawang pada RM3.80 untuk 1 dolar US.....

La nih kenapa Zeti Akhtar Aziz takmo nak tambat nilai matawang.....

Hahaha.... Ader jawapan sebenarnyer la bhai..... Hahaha..... Untuk pengetahuan lu orang sumer.... nilai matawang Ringgit Malaysia dah susut sampai 70 sen dari nilai sebenar..... Kalo tanya penasihat ekonomi dan para pencacai Kementerian Kewangan macam Saiful Bahari Baharom (mamat kat FB) tue.... susutnya nilai RM disebabkan oleh matawang Yuan ..... Hahaha... alasan yang mamat nih bagi... Indonesia pun susut.. Thailand pun susut... Singapore pun susut....

Mamat nih bodoh sebenarnya.... Hahaha .... Gua nak mamat nih jawab... kenapa dalam keadaan ekonomi semua jatuh disebabkan oleh Yuan... kenapa matawang Brunei masih kukuh..... Hahaha..... Sebabnyer aderlah kerana kestabilan politik dan kekuatan dana rezab yang ader pada Brunei..... itu jer.... Hahaha.... Ader paham ker Saiful Bahari Baharom ..... Hahaha

Jadi Malaysia susut nilai matawang sebab kurangnya kestabilan politik dan juga ditambah dengan kurangnya kekuatan dana rezab sedia ada dalam BNM..... Oleh itu... maka BNM tak akan berani nak buat tambatan kerana.... nilai bagi tambatan yang diperlukan bagi setiap susut nilai sebanyak 10 sen aderlah....

Hahahaha....

Aderlah sekitar 10 bilion...... Bukan nilai dalam Ringgit Malaysia aaa... tapi dalam USD...

So... biler jatuh susut 70 sen.... maka BNM perlukan modal dana untuk tambat sekitar RM280 bilion.... Hahaha.... mana nak carik.... Hahaha.... itu setakat yang gua tau... mungkin nilainya lebih dari itu..... Hahaha... masak la... wei...

6 comments:

  1. pasaran ekonomi terbuka...terima je seadanya..lepas ni harga rumah lak turun sebab takdak sapa mampu beli..expected already..baru kontraktor dan pembangun hartanah tau jgn ikut sedap naikkan harga hartanah..kah kah kah..

    aymy8888

    ReplyDelete
  2. Jgn silap harga rumah tak akan turun tetapi pemaju akan jual kpd rakyat asing terutama rakyat singapura. Alamatnya nanti rakyat sendiri duduk bawah kolong mcm kat indonesia. Duit kita jatuh akibatnya rakyat terus menderita. Pemimpin umno main juta2 bagi derma, mereka apa kisah.

    Selagi umno berkuasa rakyat terus merana.................

    ReplyDelete
  3. jangan harap la nak turun harga petai pun stabil 3 papan 5 rm
    itu pun petai dah tua
    cilaka punya puak idup menyusahkan orang saja

    ReplyDelete
  4. apa punya tamby !
    ringgit susut barang naik lah ! woooi besi buat rumah di import guna USD .
    akhirnya melayu makan daun sebab beras akan naik harga dlm waktu terdekat
    dan melayu ikut jejak orang asli sambil berdendang dengan lagu hidup melayu .

    ReplyDelete
    Replies
    1. maknanya lepas nih rega barang recycle pun naik jugak lah ye?

      Delete
  5. Macamana ringgit akan naik?
    Sign TPPA. Janji manis.
    Lepas sign, lega skjap.
    Pastu kena main balik ngan yahudi.
    Hahahaha........

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja