Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

22 June 2015

Isu Kapal Tangki Hilang (Episod 6)

Bhai/DeeDee semua...

Ader orang kata kat gua... bahawa memang inilah lanun ganas yang merampas dan menawan kapal tangki MT Orkim Harmony kat perairan Johor baru-baru nih.... Gua nak kata betul pon tidak... nak kata tidak pun tidak.... Hahaha.... gua cuma nak tanya satu soalan jer...

Sebelum tue... bagi yang baru nak baca blog nih... sila ikuti insiden nih dari mula yer... hahaha

- Isu kapal tangki hilang (Episod 1)
- Isu kapal tangki hilang (Episod 2)
- Isu kapal tangki hilang (Episod 3)
- Isu kapal tangki hilang (Episod 4)
- Isu kapal tangki hilang (Episod 5)

Okeh.... mari kita tengok aper yang gua nak kemukakan nih.... Gua pasti ader yang akan kata dan pangkah citer gua... Takper... gua terima semua pandangan... dan gua hormati semua cadangan dan pandangan..... tak kira la lu belah mana pon... kalo lu sokong lanun pun gua tak heran.... aper ader hal...

Camnie... lu orang tau dak... jarak antara paras laut dengan tebing tepi sesebuah kapal tangki.... berapa tinggi dier.... Err... ianya bergantung kepada jenis dan design kapal tangki tue.... tapi paling cikai pon mesti lebih dari 20 kaki untuk elakkan kapal karam dimasuki air apabila ombak besar.....

Jadi..... cuba lu bayangkan

Kalu lar tinggi kapal tue dalam 20 kaki .... macam mana lu nak campak cangkuk bertali dari bot kecik lu dalam keadaan laut berombak paling kurang 1 atau 2 meter.....yang best tue sampai dan tersangkut dengan baek... pergh... hebatnya .....  Bhai... gua nak citer sama lu.... mimpi la lu nak buat camnie dalam keadaan tue... lupakan sajer la....

Tak caya gua cakap.... okeh.... cuba lu cari cangkuk bertali... dan cuba campak dan sangkutkan kat tepi dinding walking corridor kat tingkat 3 mana-mana sekolah yang ader bangunan bertingkat.... Cuba la.... cuba la dalam keadaan statik tanah tempat lu pijak.... berapa kali lu kena campak untuk sangkut...  cuba try la.... stakat sembang boleh la....

Kendian.....

Kalu dah dapat sangkut tue.... cuba lu panjat tali tue naik ke tingkat 3 bangunan sekolah..... amik timing lu... berapa lama lu amik masa... dan boleh ker lu naik tue dengan senang dan mudah..... kalu lu boleh buat tue dalam masa kurang 10 minit..... lu tambah kan masa dier 3 atau 4 kali ganda kalu kat laut yang ombak setinggi 1 atau 2 meter.... Hahaha

Hahaha... mampuh kerah...

Grapple Gun

Melainkan ianya menggunakan pelancar cangkuk (Grappling Gun) seperti yang kat atas nih.... Hahaha.... Ader ker lanun yang muka macam kat bawah nih ader kemudahan cam nieh...... Ini special force jer yang ader... macam SAS ker... VAT69 ker... UTK ker... PASKAL ker... PASKAU ker......

Hahaha.... agak-agak ler nak sembang satu Malaysia konon inilah kumpulan lanun yang mahir dalam elektronik dan komunikasi... malah terlatih sebagai anggota special force,... Hahaha


TAMBAHAN :

Dibawah ini adalah gambar Kapal Tangki MT Orkim Harmony yang sedang merapat dan berlabuh di Pelabuhan Kuantan. Khabarnya bekalan kargo minyaknya tidak terusik atau disedut keluar oleh lanun. Katanya kargo masih kuantiti asal. Paras Dek kapal setiap tingkat adalah dalam 10 atau 12 kaki. Ini gambar dibahagian belakang. Dibahagian tengah adalah agak rendah sedikit yang mana boleh lihat pada gambar dibawah sekali.



12 comments:

  1. Lanun No. 3 dari kiri adalah pemain utama Team Harimau Malaya..kah kah kah

    ReplyDelete
  2. kenapa macam pegang baucer je

    ReplyDelete
  3. Salam C++

    1 juta rupiah mungkin sikit bagi kita. Tapi banyak bagi demer. Kalau 10 juta rupiah bagaimana? Apa kata kalau 100 juta rupiah? Err...1000 juta rupiah. Kan dah jadi billionaire tu.

    ReplyDelete
  4. Betul saya setuju dgn apa yg dikatakan TT. Tapi saya juga muskil macam mana lanun ni mampu rampas kapal itu dan kapal yg hampir sama dgnnya sebelum ini. Kapal victory sebelum ini telah dirampas diperairan yg sama & muatannya telah disedut keluar serta dijual. Macam mana tu? Adakah mereka ni ahli sendiket antarabangsa. Dah jual muatan berjuta-juta US dollar, macam mana mereka ambil bayaran?

    abuamir

    ReplyDelete
    Replies
    1. xyah cangkuk bagai..bwk mortar pstu ugut..xbg msuk kapal ko berlubang la tgh laut tu..setel

      Delete
  5. Mereka silap rampas. Mereka inggat kapal itu bawa disel, tapi bawa Ron95. Nak jual dengan siapa Ron95 ni. Kalau disel, semua kapal guna disel. Sebab itu mereka senang-senang cabut lari.

    ReplyDelete
  6. harga daging lombu untuk raya mungkin 32$ 1kilo
    mampuih

    ReplyDelete
  7. Sebetulnya,,saya juga musykil dengan kes ini,,,banyak yang boleh di persoalkan.
    Cumanya saya agak kurang setuju dengan pandangan Tuan berkenaan ketinggian tebing tinggi(aras dek kapal) dengan aras laut.
    Untuk pengetahuan Tuan dan semua,,,aras dek kapal tangki dengan aras laut sememangnya agak rendah sewaktu kapal penuh dengan muatan minyak,,,ini adalah sesuatu yang semulajadi,kapal tangki memang di reka sebegitu supaya kandungan minyak di dalam tangki berada di paras di tenggelami air laut atau sekurang2nya sama dengan aras air laut,ini adalah untuk faedah di atas faktor keselamatan supaya haba dari tangki yg penuh dengan minyak dapat di kurangkan.Ini berbeza dengan kapal2 kargo,kontena dan apa juga kapal lain selain dari kapal tangki minyak dimana aras dek(tebing tinggi yg tuan maksudkan) yg sememangya agak tinggi sehingga mencapai ketinggian 20 kaki.
    Kapal tangki minyak yang penuh dengan muatan biasanya memang rendah,aras dek kapal(tebing tinggi) dengan aras laut memang betul2 rendah,,sehingga kadang2 tak sampai pun 1.5 meter,malahan ada yg lebih rendah dari tu sehinggakan bila kapal belayar,,air laut memang biasa akan menyimbah2 naik ke dek kapal walau pun cuaca baik.Jadi bagi saya secara peribadi,,memang tak hairan lanun memang boleh naik walaupun cuma membaling tali cangkuk dari bot pancung aje,,bagi saya memang tak mustahil boleh di lakukan.
    Cumanya dlm kes ini lanun2 ni mungkin lanun upahan je kot,,bukan lanun yg betul2 melanun di laut,,haa,,haa,,haa,,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba anda perhati gambar kapal KIM HARMON di atas, adakah muatan minyak yg dibawanya telah dikeluarkan? Pastinya masih belum lagi, betul atau tidak? Kemudian perhatikan pula ketinggian manusia di atas dek dan bandingkan dgn ketinggian dinding tepi kapal merujuk gambar yg kedua itu. Saya boleh bersetuju dgn anda ketinggian dinding tepi kapal tersebut tak sampai pun 1.5 meter, jika manusia yg berada di atas dek kapal itu masih berumur setahun. Kalau nak kelentong pun, agak agaklah wehhh!

      Delete
  8. jgn underestimate berdasarkan muka diorang je..memang muka jawa indon macam tu..tapi ilmu mereka kita tak tahu..

    aymy8888

    ReplyDelete
  9. Bhai..dorg dah study dgn lanun somalia la,dorg dah buat research bagaimana nak guna cangkuk atau tangga.mcm citer captain philips

    ReplyDelete
  10. soalan.... betul ker kapal nie bawak minyak???

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja