Ader kawan tanya pandangan gua tentang isu kapal tangki hilang.... dier mintak gua ulas dari sudut pandang Agensi (gua dah bersara la wei) .... Jadi dekat bawah nih gua akan ulas aper yang gua lihat dan perhatikan serta paham...
Sebelum lu orang nak teruskan baca.... sila baca episod pertama dulu isu kapal tangki hilang nih..
Okeh... kalu dah baca citer episod pertama tue... mari kita buat sambungannyer... Hahaha ... dan lu kena folo kes ini mengikut Senario 2.
Dalam kes kapal tangki hilang nih... ader beberapa kemusykilan.... pertamanyer... bebudak operatif Agensi tidak digerakkan untuk buat pemantauan dan penjejakan.... maybe Big Bos dapat alamat kasyaf dier kot... Hahaha... jangan mare aaa Bos... nanti raya gua salam bos mintak ampun maaf dan duit raya.... Hahaha
1. Kapal dikesan diperairan antarabangsa berhampiran Kemboja (Cambodia) ..... setelah hampir 3 atau 4 hari ... pelik bin ajaib... sebab perairan ini banyak kapal dagang yang lalu lalang.... takkan la takder satu pon yang nyaris berlanggar dengan kapal yang belayar tanpa radar ID .... dan takkan takder satu pon kapal dagang yang terlihat kapal tersebut lalu diperairan Pahang dan Terengganu serta Kelantan... Kapal kalu nak jimat minyak dier akan lalu kat chart area.... laluan biasa.... jadi ader pelik sikit biler ianya hanya dikesan terlalu jauh.... walhalnya ... selepas amaran hilang dikeluarkan... semua laluan dipantau oleh APMM....
2. Kelajuan biasa sebuah kapal tangki adalah antara 10 hingga 18 knot jer.... jadi tak la laju sangat .... Oh yer.., 1 knot tue bersamaan dengan 1.15 batu sejam.... jadi lu kira la tolak bahagi.... dari Perairan Johor (Kota Tinggi) nak sampai ke area berdekatan Pelabuhan Kuantan di Pahang..... berapa jam dier amik... Hahaha.... Jadi sepatutnya sure cepat dapat pantau... Tambah lagi kemudahan aset APMM yang ada di Gebeng, Kuantan siap dengan helipad.... Hehehe .... Biasanya pemantauan udara paling mudah nak kesan kapal hilang nih kalau kapal tangki la....
3. Lanun dapat bolos (katanya la) dengan bot keselamatan.... Bhai/DeeDee semua... kat bawah nih gua sertakan gambar bot keselamatan yang biasanyer ader kat atas kapal tangki dan kapal kargo... Siapa belajar bidang maritim... sama ader di Politeknik Ungku Omar (PUO) atau Akademi Laut Malaysia (ALAM) atau juga di RANACO sure tahu benda nih..... Hahaha..... Kalu orang yang kerja Oil and Gas lagi la biasa nampak benda nih.... Stendet kalo ikut SOLAS (International Standard for the Safety of Life at Sea) 1974 bagi kelajuan sesebuah Rigid Hull Rescue Boat aderlah 5 knot sahaja.... Hahaha... jadi takkan la PASKAL tak boleh nak pintas dan tahan.... Hahaha
4. PASKAL berkemampuan untuk buat serbuan dan pintas kemudahan yang ditawan dengan pantas di laut lepas... jadi janganlah hinakan PASKAL dan kredibiliti TLDM... Please la wei..... Kalau ikut kenyataan media Panglima TLDM ... Kapten Kapal Tangki ini diugut dan sebab itu selepas 5 jam lanun melarikan diri barulah dia menghubungi pasukan penyelamat.... Ini point yang gua gelak besar... Giler aper PASKAL tidak membuat perimeter recon 24 jam bagi kapal tangki yang dah ada dalam pemantauan diorang... Tentulah mereka ader buat sebab itu S.O.P bagi PASKAL ... Jadi kalu nak citer pasai lanun boleh menyusup keluar dengan bot keselamatan tanpa PASKAL detect aderlah mustahi..... Agak-agak la nak pusing cerita nih.... Hahaha
Jadi.... kesimpulan yang gua dapat lihat dalam kes kapal tangki hilang ini aderlah satu strategi untuk pengalihan isu dan strategi untuk menaikkan nama serta kredibiliti seseorang.... Gua tak kisah lu orang nak sanggah point gua.. tapi ini lah yang gua nampak....
Ader masa nanti gua tambah lagi point... Hahaha
Ader paham ka???
(nantikan episod 3 isu kapal tangki hilang ini hanya ekslusif di blog ini)
Kapal dah jumpa,latihan menyelamat dalam train dah buat..next????
ReplyDeleteso, something like Lahad Datu kan?
ReplyDeleteAnother soap opera?
ReplyDeleteMemang dah agak ni sume wayang je. Dan dan AU yg jpe lak kn.
ReplyDeleteKalau kapal selam msia ilang gua tak heran la
gua faham bhai, syok baca blog u , membuka minda.
ReplyDeletemenarik isu kapal tangki ni, drpd penulisan saudara sdikit sebanyak menambah ilmu kpd sesapa yg xfhm dgn operasi menyelamat n ilmu laut..thanks..
ReplyDeleteMmg setiap hari akan gua buka blog lu, mmg cara penulisan lu kkdg buat gua keliru tp akhirnya gua faham, dan cara penilaian lu sama apa yg gua nilai, cuma gua tak reti nak berayat2 ni hehehe...melalui blog lu gua byk faham ttg sesuatu yg terjadi cuma kkdg ada yg berbeza pndgan lu dgn gua, tp gua tak kondem, gua hormat cara lu bro...KIPIDAP Bro!!! hahaha
ReplyDelete