Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

31 July 2013

Alim Tak Kena Tempat

Bhai/DeeDee sekalian...

Sori... gua percaya ramai yang akan menyumpah seranah gua biler gua bangkitkan isu nih... terutama sekali puak-puak yang kononnya ilmu "agama"nyer lebih tinggi... pasai selalu dapat tazkirah dari tok guru diorang.... Hahahaha...

Camnie... isunyer aderlah isu berkaitan dengan anjing... yer betul... gua nak cerita pasai binatang anjing yang banyak kali disebut didalam Al Quran... binatang yang orang Melayu "Islam Baka" nih cukup tak suka.... Bercerita bab anjing nih... pastinyer tidak akan terkecuali jika gua terpaksa bercerita pasai Pak Mie dan Mak Intan yang ehsankan kepada anjing dan kucing terbiar nih...  dan juga pasai kes Maznah Yusuf yang membela dan menjaga serta melatih anjing...

Bhai/DeeDee sekalian....  gua percaya ramai diantara lu orang yang khatam baca Al Quran setiap kali Ramadhan sampai.... hebat... gua pon susah nak khatam baca Al Quran pada bulan Ramadhan..... satu jer gua nak tanya.... aper yang lu dapat.... banyak yang setakat baca Al Quran jer... tapi pemahaman isu cerita dan kandungan didalamnyer... haram tak amik pot pon... malah terjemahan pon takmo nak baca.... setakat baca....

Betul... kalu baca Al Quran dapat banyak pahala... tapi kalu setakat baca jer dan tak tau aper yang dibaca... serupa burung belatuk jer la... atau burung tiung jer la... yang setakat mengajuk-ngajuk aper yang didengarnya...

Dalam surah Al Kahfi ayat 18 dan 22 ader menceritakan tentang anjing yang setia dengan sekumpulan lelaki beriman yang ditidurkan oleh Allah Taala didalam gua selama beratus tahun...  Maha Suci Allah yang tidak menjadikan sesuatu itu sia-sia....

Persoalan yang gua nak bawak.... ialah... kenapa orang Melayu "Islam Baka" nih nampak macam hebat dalam beragama... kononnya la alim dalam agama.... kononnya cukup jaga halal haram dan najis..... tapi..... tapi "alim tak kena tempat" .... mulut cabul dan bahasa macam celaka.... malah orang Melayu "Islam Baka" nih la yang katanyer alim tapi ringan sangat mulut menghina orang lain dengan panggilan dan gelaran binatang.......

Tidakkah orang Melayu "Islam Baka" nih tahu bahawa anjing dan babi itu sentiasa berzikir kepada Allah Taala dalam segenap masa.... kiter sendiri tidak tahu dan sedar.... tapi orang Melayu "Islam Baka" nih habis kuat pon cuma mampu berzikir sekadar tak sampai pon 5 minit selepas solat... itupon kalu berzikir....  Aper nak jadi la orang Melayu "Islam Baka" yang alim tak kena tempat nih....

Tak caya kalu... cuba tengok 3 snapshot yang gua publishkan kat bawah nih...dan nilaikanlah sendiri tahap kealiman dan keislaman puak-puak Melayu "Islam Baka" jenis jumud tak tentu arah nih... kalu lu nak jumpa spesis puak-puak nih senang jer... gua boleh bawakkan lu orang pi lubuk diorang... tak jauh pon... kat Marang jer... hahahaha ..... bahasa yang dibawak oleh para alim Melayu Islam Baka nih memang celaka.... aper daaa....




Kalu nak bersamak lima kali sehari pon aper salahnyer,,, susah sangat ker.... aper yang berat sangat nak bersamak.... bukan susah pon nak simpan satu tong dram air tanah untuk kegunaan samak didalam bilik mandi....  Aper la Melayu "Islam Baka" nih.... sikit-sikit susah.. sikit-sikit susah....

Oh yer.... pegang anjing atau babi setakat najis jer... bukan haram pon... biler biler boleh disamak dan bersolat tanpa was-was... tak perlu bertaubat pon..... tapi kalu pegang bukan muhrim tue... ini memang haram....... mana boleh bersamak dan bersolat tanpa was-was.... kena bertaubat dulu... itupon kalu Allah Taala nak ampunkan....  aper daaa....

Ader paham ka??? ....

18 comments:

  1. Tikam habis habisan.. Alim tak kena tempat.. Memang padan bro cakap mulut macam celaka. Celaka lagi elok dr mulut depa.

    Melayu makin lama makin kurang ajar. Padan la macam bala kena timpa

    ReplyDelete
  2. Terbaek bro...

    Islam baka @ Islam otomatik ni hanya akan nampak haram pada anjing dan babi ja tapi rasuah, halalkan judi, bersubahat dengan arak, tipu rakyat, jual agama demi tembolok sendiri tu tak haram...

    ReplyDelete
  3. tarak keja lain ke tak kan asyik nak menyamak aja rajin benar ke hebat sangat ke kalau pun nak bela anjing ke babi ke tak payah lah nak bagi tau satu dunia. sendiri buat la.iblis memang pandai menghasut

    ReplyDelete
  4. Bhai.. diaorang duduk rumah takde tanah. Pasal tu tak bley nak besamak. Kebanyakan melayu low class ni duduk di flet PPRT tingkat paling atas (konon2 duduk kat penthouse le tu)

    Wakaka... bangang seumur hidup!!!

    ReplyDelete
  5. pergh mmg spot on ah bro C++... kasi hantam itu meleis islam baka yg bajet bagus blaka, mulut mcm cilaka...

    kesalahan minah tu menyerupai lelaki jer, bukan pasal menjaga anjing... kita doakan la semoga dia mendapat hidayah utk berubah ke arah yg lebih baik ^^

    ReplyDelete
  6. Bhai,

    mana ada kena samak giler la kena anjing/babi ni tak perlu sampai nak kena samak.. :)

    Samak tu untuk menyucikan kulit binatang selain anjing dan babi sebab anhing dan babi ni tak boleh samak pon.

    Nak sucikan diri dari najis Berat/ Mughalazah ni kena basuh dengan air termasuk sekali dengan tanah.

    Macamana orang melayu boleh kata sucikan najis berat (anjing/babi) ni dengan samak? Samak ni lagi payah nak buat kena pakai benda tajam/keras luka kulit kita nanti kalau nak samak bhai hahahaha... :)

    ReplyDelete
  7. Ustaz harusani dan majlis fatwa kena bersuara tentang hukum @ cara memelihara anjing mengikut Islam agar kita semua tidak mendapat dosa dalam membuat hukum sendiri. memang tidak salah membela anjing malah besar pahala bila memberi makan binatang ni, tapi rasanya sampai belai, bawa masuk rumah, ambilkan air sembahyang tu dah lari jauh dari disiplin Islam. Pembetulan tuan admin 'samak' tu kaedah cuci kulit binatang, dalam hal anjing dan babi masih kita guna Thoharoh atau bersuci dengan kaedahnya 7 kali cuci dgn satunya dari air tanah.

    ReplyDelete
  8. ada sorang Mahaguru (mahaguru ke?) tu cakap si Minah tu mungkin dah murtad secara senyap...

    COBOL

    ReplyDelete
  9. hahahaha...baka boer dgn jamnapari lagi bagus...

    ReplyDelete
  10. Bhai/DeeDee sekalian...

    Hehehe... sori... tak replay sengsorang punya komen... tapi takper .. gua rangkumkan...

    Camnie... kiter kena keluar dari kepompong jumud... Islam itu mudah... dan Islam itu adalah "Rahmat Ke Seluruh Alam" .... jadi kena ingat tue..

    Tentang perkataan samak tue... hahaha... sori aaa.. gua dulu skolah Missionary Christian... jadi tak pandai bahasa Arab... hahaha.. gua gunakan perkataan Bahasa Melayu yang senang dan selalu orang gunakan untuk merujuk kepada perbuatan membersihkan diri daripada najis berat dengan menggunakan air tanah....

    sori aaa... gua tau kaedah samak kulit tue memang gunakan benda tajam.. biasa gua tengok orang samak kulit buaya dan kulit lembu untuk buat leather... Terima kasih kerana membetulkan gua... hahaha

    ReplyDelete
  11. Ostad/ulamak/lebai yg melambak2 tu bukan nya mengajar "BACA" al-Quran..

    Mrk cuma..
    Ostad/ulamak tu cuma EJA huruf jer
    Ostad/ulamak tu ajar DENGUNG jer
    Ostad/lebai tu ajar harakat
    depa ajar loghat nahu saraf
    depa ajar tajwid..pnjang2
    depa ajar wakaf..pndek

    Apb Quran cuma di EJA dpt apa?
    tajwid panjang pndek nak ke mana?
    utk tunjuk2/tilawah..nak GLAMORke?

    Sbb itu sume ostad2/ulamak tu 'PERASAN' dorang jer yg alim/pandai
    krn sume/murid yg mrk ajar tu hanya TAU eja/tajwid/panjang/pendek jer.. soal FAHAM & MAKNA sume nya BUTA!

    maka nya..
    murid2 tu cuma jd pakTurut jer
    murid2 tu cuma jd penTAKSUB buta!

    renongkan..
    Makna Quran = BACA
    makna BACA = FAHAM
    makna FAHAM yg mndlm = TAFAKKUR
    makna tujuan TAFAKKUR = KBNARAN yg hakiki

    makna KBNARAN hakiki = dpt menilai sndiwara/AUTA 'agamawan2'/iblis dgn sgt TERANG skali

    Soalan..
    Ddlm peperiksaan UPSR/PMR/SPM perlu kah kita 'BACA' kertas2 soalan itu dgn DENGUNG utk kita FAHAM soalan?

    Klu kita 'BACA' soalan ttpi kita tak FAHAM..kita akan lulus/FAIL??

    Apakah nilai org2 yg tak FAHAM yg'BUTA & yg'FAIL dsisi ALLAH???

    Pernahkah kita lihat/dengar org BACA paper/surat khabar/novel dll berTAJWID panjang pendek utk mrk bnar2 FAHAM & mngHAYATI sesuatu artikal/karya yg menarik????

    Manakah yg bnar7 FAHAM & meNYENTUH hati..adakah yg meng'EJA' dgn suara DENGUNG mlantun2 ataukah yg bnar7 asyik mmBACA(brTAFAKKUR) tanpa SUARA ddlm senyap/sunyi?????

    renong kan..
    Quran bukan utk si pngHAFAL..ttpi
    Quran khas utk yg bnar777 berAKAL!




    ReplyDelete
  12. Bhai, Ini Naimah Mokhtar dari norway ke? Macam kawan aku yang kawin ngan mat saleh tu.. Kesian kena bombar dengan keybaordwarior..

    betul la sayangkan binatang tak kira apa cuma KEADAH kena la betul.. Islam ada ajar KAEDAH dia :)

    Sama juga dalam menegur bercakap berjalan kita ada KAEDAH tatatertib cara yang Islam ajar kita :) Ramai orang nak menegur pasal islam tapi kaedah tak betul memaki menghina bukan apa yang diajar dalam Islam.

    Nak tahu kaedah ni kena ada ilmu jadi nak bela kucing bahkan anjing pun kena ada ilmu kalau tidak kita bukan saja menyeksa binatang bahkan mungkin menyeksa kita kelak.. silap2 solat tak diterima sebab bergelumang dengan najis.

    Tapi kalau kaedah dia betul Alhamdullilah. Harapnya sape yang bela anjing ni berilmu la :)

    Semoga kita semua berada didalam jalan kebenaran dan mendapat panduan yang sebaiknya dalam kehidupkan kita.

    ReplyDelete



  13. HBIS 3103
    bekas yang diminum oleh anjing bukanlah disebabkan oleh kenajisan mulut, lidah dan air liur anjing tetapi disebabkan kepada ketaatan kepada Allah semata-mata (
    ta’abudi
    ). Mereka berpendapat sedemikian dengan merujuk kepada lain-lain hadis Rasulullah yangmembenarkan penggunaan anjing terlatih untuk berburu. Dan tiadalah seekor anjing memburudan membunuh mangsanya melainkan melalui gigitan mulutnya. Haiwan yang ditangkap olehanjing buruan tersebut adalah tetap suci untuk dimakan seluruhnya. Semua hadis-hadis yangmenerangkan tentang perintah membasuh bekas yang terkena jilatan anjing telahdimansukhkan oleh ayat 4 dari surah al-Maidah. Firman Allah SWT:
    

    

    



    

    

    



    

    

    

    

    

    



    

    

    

    

    

    



    

    


    Maksudnya:

    Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad): “Apakah (makanan) yang dihalalkan bagi mereka?” Bagi menjawabnya katakanlah: “Dihalalkan bagikamu (memakan) yang lazat-lazat serta baik, dan (buruan yang ditangkap oleh)binatang-binatang pemburu yang telah kamu ajar (untuk berburu) mengikut cara pelatih-pelatih binatang pemburu. Kamu mengajar serta melatihnya (adab peraturan berburu) sebagaimana yang telah diajarkan Allah kepada kamu. Olehitu makanlah dari apa yang mereka tangkap untuk kamu dan sebutlah nama Allah atasnya"
    (Surah al-Maidah:4).

    ReplyDelete
  14. Sorry bro.Ni blog ko,suka hati la ko nak tulis apa kan.
    Tapi part baca al quran di bulan ramadhan,adakah disebabkan kita tak memahami isi al quran,menjadikan tidak membaca lebih baik dari membaca.Semuanya bergantung pada niat.Allah Maha Mengetahui.Saya bukan nya alim tapi saya rasa ada yang tak kena kat situ.Kalau ko rasa aku silap dan alim tak bertampat silakan.
    Orang2 yang alim tak bertempat ni at least tahu rasa syg dan marah bila agama dipermainkan.tak perlu nak tunggu ilmu penuh didada,tak perlu nak tunggu amalan cukup,menjaga maruah agama adalah tanggungjawab setiap umat tak kira jahil atau alim.
    Aku dah biasa sgt dengar bangsa2 lain dok cakap butthurt,oversensitive malays,tapi aku lagi sedih kalau yg buat camtu org sebangsa dengan aku.

    ReplyDelete
  15. Bhai YugiMudo...
    Apersal ayat lu tue tak keluar la... maybe Blogger.Com nih ader masalah kot...

    Bhai El Hadee...
    Pertama skali... thanks sebab masuk blog gua... blog ini meraikan semua pandangan.... takder masalah...

    Tentang baca quran tue... ader ker gua tulis tak perlu baca.... Hahaha... tapi gua ader tulis yang ramai baca tapi tak tau sepatah haram aper yang dier baca... serupa tarak guna jugak... sebab Allah Taala bagi Al Quran tue bukan untuk dibaca jer... tapi dimanfaatkan keseluruhannya...

    Banyak orang lebih pentingkan tarannum, lagu, siqah dan tajweed... tapi tak amik pot pasai nak tau isi kandungan yang diceritakan dalam Al Quran tue... tak payah citer banyak aaa... tanya la diorang aper yang disebalik Al Fatihah pon ramai yang hancuss....

    Baca balik lagi skali aper yang gua tuliskan kat artikel tue... dan lu akan dapati aper yang sebenarnya gua nak citer.... gempak pejuang agama nih biasa gua lihat mulutnya cabul menghina orang lain waima orang kafir dan kuffar dengan panggilan binatang dan sebagainyer... Ini bukan contoh teladan orang Islam yang Mukmin... Ini contoh teladah orang yang Islam Baka jer....

    Ader paham ka???

    ReplyDelete
  16. najib bini rosmahAugust 1, 2013 at 2:36 PM

    Bangsa Melayu agama Islam...
    jahil mengalahkan kafir...
    sedey... nak komen melampau-lampau..
    tapi belajar malas..
    sampai bila pon takkan berjaya..
    Padan sangat diperlekehkan..
    Bangsa lain @ bangsa sendiri
    yang tau nilai ilmu...
    sama macam Melayu Islam yang konon
    nak pertahankan agama dan bangsa
    dengan jihad lawan kafir
    tapi vest bullet proof tak pakai..
    badan dan kepala berlubang-lubang
    Mati katak sesaja...
    Damn... Bodohnya Melayu...

    ReplyDelete
  17. ostaz & ostajah segera.. konon alim keluar segala hadis.. hujung2 maki hamun jugak. Nak samak sekarang memang tak susah.. ada dalam bentuk sabun dah. Dia mungkin salah sebab pegang anjing, bawak anjing masuk umah.. yg depa2 dok fitnah dia buat video hina Islam tu agaknya dosa besar mana yer

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja