Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

06 July 2013

Disebalik Isu Rampasan Kuasa Mesir

Bhai/DeeDee...

Camnie... gua nak lu orang buka minda dan hati.... lihat dalam konteks yang lebih luas... jangan jumudkan diri.... Begini.... gua nak citer skit tentang disebalik isu rampasan kuasa Mesir.... siapa dalang dan siapa pembiaya....

Okeh... kalu kita tengok.... dalam kes pergolakan di Mesir.... siapakah yang akan untung...... siapakan yang akan selamat.... dan siapakah yang akan mendapat kontrak dan laba......  dan kenapa tentera Mesir dilihat menjadi balachi pihak tertentu dan bagaimana kesudahannya isu nih...

Mesir adalah sebuah negara yang bersempadan dengan Israel....  dan dalam konteks ini... yang paling untung aderlah Israel... kenapa Israel untung... kerana dengan pergolakan yang berlaku di Mesir... Israel akan mendapat akses kepada persenjataan NATO... apa sahaja yang di"order" oleh Israel kepada pembekal senjata di Amerika Syarikat dan blok NATO yang lain ... pastinya akan diluluskan dengan mudah... tanpa sekatan... dan yang lagi best tue... siap mendapat persetujuan dari PBB lagie...

Biler Mesir bergolak... Industri minyak dan gas Mesir akan terbantut... dan pengeluarannya akan berkurangan... Ini menyebabkan harga minyak dan gas di pasaran akan naik.... Dan yang pastinya akan untung dalam senario ini aderlah Arab Saudi, Qatar, UAE dan semua peserta OPEC...  Jika Morsi masih kekal sebagai Presiden Mesir.... ader kemungkinan Mesir kan mengawal semua syarikat asing berkaitan minyak dan gas... dan besar kemungkinan akan memiliknegarakan operasi minyak dan gas..... seperti mana yang dilakukan oleh Hugo Chaves dahulu..

Jika ini berlaku... Ibn Saud akan terjejas teruk.... dan pastinya Ibn Saud yang perasan dier aderlah khadam dua tanah suci (walhal sebenarnya dier memanipulasi dua tanah suci tue untuk kepentingan komersial semata-mata) serta berperasan dier adalah raja mutlak di Hijjaz.... walhalnya sejak zaman berzaman... tiada raja di Hijjaz...

So.... Ibn Saud memang terdesak... dier cuak bilamana Mesir dipimpin oleh pemimpin yang taat kepada agama... jadi Ibn Saud dengan bantuan agen CIA telah menyogok dana kepada Syeikh Al Azhar.... Umum tahu ader banyak Syeikh Al Azhar yang karut dari segi moral.... tapi pasai diorang Syeik Al Azhar... maka terpaksalah ramai orang respek jugak dalam keterpaksaan...

Okeh.... antara sebab utama kenapa penggulingan Dr Morsi dilakukan bukanlah kerana isu Ikhwanul Muslimin ... tetapi kerana isu kepentingan persenjataan Israel dan juga isu kawalan terhadap telaga minyak dan gas di Mesir... Semuanya kerana duit dan kuasa....

Semasa perang Mesir Israel pada 7 Jun 1967 (Perang Enam Hari) yang juga dikenali sebagai Perang Yom Kippur.... Tentera Mesir telah dipermainkan oleh Tentera Israel... Ini disebabkan adernya agen Mossad dan CIA yang telah mencucuk jarum dan berada dalam kumpulan Tentera Mesir.... Oleh kerana kedudukan strategik Mesir yang bersempadan dengan Israel... sampai ke hari ini ... ya ... memang sampai ke hari ini juga agen Mossad dan CIA masih ada didalam Tentera Mesir.... dan gua tidak terkejut jika Mossad dan CIA sebenarnya aderlah dalang dalam isu rampasan kuasa Mesir ini..

Kalu lu nak tahu.... di Malaysia jugak perkara sebegini memang terjadi... hehehe... dalam ATM juga ader pegawai talam dua muka yang dikesan menjadi agen kepada Singapura.... Tunggu masa jer dier nih akan ditahan..... Pernah sekali seorang pegawai ATM berpangkat agak tinggi telah ditahan oleh Agensi gua kerana terlibat dengan agensi risikan Singapura (SID).... tapi citer macam nih tak pernah kuar media.... hahaha

Jadi..... kalu lu nak tau berapa lama lagi Mesir akan bergolak.... mmmmm... kiter tengok dulu siapa yang akan dilantik jadi Presiden Mesir setelah "kononnya" akan ada pilihanraya sekali lagi.... Tapi yang pasti... Ibn Saud dan Netanyahu memang tengah seronok menari gelek la nih.... hehehe...

Kalu tanya gua... aderkah Syria juga terlibat dengan rampasan kuasa Mesir.... hahaha... jawapan gua... ianya takder berkaitan langsung... sebab apa yang berlaku di Mesir takder efek pon kat Syria.... dan tentang citer-citer kononnya Syria mengucapkan tahniah kepada Tentera Mesir atas rampasan kuasa tue.... hahaha... gua nak bagitau lu orang.... semak dulu darimana sumber tue... media mana.... Hahaha... kalu lu nak tau... 100% media di Timur Tengah telah diserap oleh agen-agen Mossad dan CIA.... sejak zaman berzaman.... even Al Jazeera dan Al Arabiya pon samer.... hahahaha

Bukak mata dan telinga bhai.... tengok dalam konteks yang lebih luas.... jangan terpengaruh dengan cerita-cerita karut dari media yang dikawal secara tidak langsung oleh MOSSAD dan CIA.... hahaha

7 comments:

  1. A'kum C++

    Keturunan kecilnya adalah media yang di bawah kawalan UMNO!

    ReplyDelete
  2. Bro C++


    mohon share.. hehehehe.. gua dh agak dh mwsti pasal minyak punya..

    -penjejak-

    ReplyDelete
  3. bhai,

    well said. gua nk tambah sket lg. selain dari fakta yg lu bg, ini juga berkaitan ngan perut.perut kosong mintak diisi. majoriti dari rakyat mesir yg 84 juta +- tu berpendapatan kecil. dorang dah bosan + muak duduk berpuluh tahun bawah mubarak.bila morsi menang, dorang happy dan expect hidup dorang akan berubah tp malangnya, setelah 1tahun, pi mai pi mai tang tu jgk. Rome wasn't built overnite, rite?

    perut kosong mintak di isi. itu yang hakiki. bila ada yg cucuk jarum, semua menggelupur. Ayat ni bg peringat - 'jauhilah kamu dari kemiskinan, sesungguhnya ia membawa kamu hampir pada kekufuran'.

    Aku bet, sapa pun yang perintah mesir pas ni, kalau perut rakyat dibiar kosong, pi mai pi mai tang tu jgk la.unless dia perintah kukubesi! tu kelemahan (??) morsi, dia org yang baik.
    ......................................................

    sebab utama xde revolusi di malaysia walau rakyat tau ditipu hidup2 puluhan tahun ; majoriti rakyat malaysia perutnya berisi. ramai pulak yg boroi! ngee..

    ReplyDelete
  4. Islam @ 'SYSTEM' Islam wajar dilihat & dinilai dr perspektif yg sluas2nya, sluas 'SYSTEM' univers langit & bumi yg tlh pon diciptakn NYA.."Islam is the UNIVERSE"!

    'SYSTEM' Islam yg dbawa sume nabi2 trmsuk nabi SAW adalah suatu yg dpt diRASA..diRASA..diRASA & mengalir lembut kdlm jiwa2 insan yg waras trutama marhaen/mustdafin yg sering ditindas TAK mengira apa kaum bngsa & agama!

    Sbnar2 Islam itu melepasi sgl & sume sempadan2 demi mneroka sluas2 kebebasan brFIKIR demi demi demi mncari sbnar2..sbnar2..sbnar2 KBNARAN yg bnar7 hakiki!

    W.pon tidak bnar2 PERFECT..cth yg Nik Aziz(klantan) tlh pamerkan ada ciri2 yg dpt diRASA & mengalir kdlm jiwa sluruh/sume kaum yg bnar2 WARAS dinegara ini..

    Sbaliknya apa yg trjd di kedah(pru13) & trngganu dahulu adalah ciri2 jelas ego/JUMUD yg brtopengkan slogan2 Islam yg beku & langsung TIDAK mengalir..hatta trhdp kaum melayu sndri pon mnjd porak-PERANDA(pil kuda/komimis)mnjd beku kabur gelap & kliru!?

    PAS mndpt sokongan kira2 90% undi kaum cina adalah krn AURA Nik Aziz
    yg dpt diRASA..diRASA..diRASA oleh sume kaum trutama kaum cina yg WARAS & lebih trbuka..manakala geng2 UG adalah punca tonggang langgang PAS & PR scara kseluruhannya!

    Seandainya PAS kluar dr PR & tanpa AURA drp Nik Aziz apakah yg boleh dharapkan lagi..

    Seandainya PAS join dgn BN..adakah lg nilai/harga 'lebai2' ddlm umno?

    Mungkin diMesir pon..Morsi hanya gah dgn slogan2/topeng2 sprt yg pernah brlaku kat Kedah & trgganu dimana Islam itu sgt SEMPIT hanya dlihat dr sudut istilah2 "IKHWAN".. hudud tarbiyah tamrin & usrah semata2..sdangkan sume nya beku tak mengalir & TAK dpt diRASA ..diRASA kcuali pnTAKSUB2 nya shj!!

    KBNARAN & KEADILAN itu adalah suatu yg bnar7 dpt diRASA scara MENYELURUH..sprt RAHMAN & RAHIM 'NYA' dpt diRASA mengalir dr udara(UNIVERS)..MENYELUROH kesegenap saraf NAFAS urat nadi kita..

    ReplyDelete
  5. yang penting musuh Allah dan Rasul ada dimana mana puak ni akan cari jalan untuk lemahkan Islam sampai kiamat.walau pun begitu Allah tetap bangkitkan puak lain yang sanggup mempertahankan Islam walaupun mahal harganya itu janji dari Allah.jangan bersekongkol dengan musuh Islam.setiap detik yang berlalu itu sejarah untuk diambil pengajaran dibuat panduan untuk hidup yang diredoi Allah bukan yang dmurkai oleh Allah.

    ReplyDelete
  6. Salam kepada semua,

    Saya rasa kita haruslah menyelami keseluruhan aspek sejarah bangsa dan politik negara Mesir itu sendiri. memang tidak dinafikan yang akan mendapat laba yg besar ialah AS dan Israel, namun kita juga patut mengetahui komposisi parti-parti di Mesir serta latar belakang sosial dan fahaman mereka.

    Selain daripada itu kita harus mengetahui bahawa demokrasi di Mesir adalah terlalu muda walaupun telah merdeka sejak tahun 1922 lagi. Namun mereka hidup dlm tekanan tentera.

    Ikutilah kupasan saya dalam, "Krisis politik Mesir : Tentera rampas kuasa redakan Arab Spring II"

    http://hisemudinkasim.blogspot.com/2013/07/krisis-politik-mesir-tentera-rampas.html

    ReplyDelete
  7. Setuju dgn pendapat anon
    11.34AM...kegagalan PAS menterjemah islam sebenar dlm bentuk tindakan di kedah & terengganu , rakyat tolak mereka dlm pru 11 &13 (dibantu pula oleh SPR)..tapi dlm kes mesir, rakyat belum tolak morsi tapi jatuh akibat rampasan kuasa oleh tentera.morsi sebenarnya masih belum gagal dan sedang baiki sistem2 yg rosak dlm pentadbiran mesir dlm keadaan disabotaj oleh kakitangan kerajaan saki baki pro mubarak mcm kes kerajaan PR selangorlah.

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja