Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

16 April 2014

GST : Jizyah Itu Bukan Cukai

Bhai/DeeDee semua...

Sori aaa... Mungkin aper yang akan gua tuliskan nih akan menyebabkan para Ostad (jenis yang jaga perut dan bawah perut) mengamuk dan marah kat gua... Hahaha... Tapi gua aper ader hal... Pegi mampus la samer Ostad jenis nih... Ostat Perut dan Bawah Perut (Ulama Suq') Hahaha...


Pertama skali gua nak tegaskan... Tak pernah ader dalam sejarah Kerajaan Islam Madinah dan Empayar Islamiyah yang mengenakan cukai... Sori aaaa... Cukai takder dalam sistem pentadbiran negara Islam...

Yang ader cuma Jizyah, Zakat, Waqaf, Khairat dan Baitulmal... 

So.... Kepada yang mengatakan bahawa Jizyah itu aderlah cukai... Harap baca balik dan semak balik sistem pentadbiran negara Islam... Jangan jadi bodo dan bangang...

Jizyah bukan cukai dan tidak pernah ader seorang pun Kafir Zimmi yang telah dikenakan cukai... Akan tetapi Jizyah adalah satu nilai yang perlu dibayar oleh Kafir Zimmi bagi menunjukkan bahawa mereka bersetuju bernaung dibawah Kerajaan Islam... Dan sebagai balasannya.. Nyawa dan juga keselamatan harta benda serta maruah diri mereka dijamin oleh Kerajaan Islam dibawah undang-undang syariah (hudud, qisas dan tak'azir)

Malah hak Kafir Zimmi didalam sesebuah Kerajaan Islam terjamin selagi mana mereka berbaiah dan berjanji setia untuk bernaung dibawah Kerajaan Islamiyah tersebut.

Mesti akan ader yang bertanya... Kalu cukai takder ... Macam mana Negara Islam akan ader dana untuk beroperasi.... Hahaha... Kepada sesiapa yang nak bertanya soalan nih... Sila tanya diri sendiri dulu... Rejeki tue saper yang kasik...

Masa Kerajaan Islam Madinah diujudkan... Rasulullah tak ader pon kutip cukai... Tapi semua rakyat dalam Negara Islam Madinah berbondong-bondong mewaqafkan harta benda dan wang ringgit mereka untuk kepentingan Negara Islam Madinah...

Segala urusan dipermudahkan dengan dana yang masuk mencurah-curah oleh rakyat yang redha dan percaya atas jaminan Allah bahawa rejeki mereka tidak akan putus jika mereka bersedekah...

Malah pada satu kejadian... Dalam keadaan nak menghadapi perang... Berapa ramai sahabat yang menginfaqkan harta benda mereka seperti kuda dan unta serta peralatan perang dan baju besi.. Dalam masa yang singkat semua kelengkapan dapat disediakan...

Semasa Khalifah Umar Al Khattab memerintah... Gudang Baitulmal penuh dana... Malah boleh saja Khalifah Umar memberikan dana kepada yang memerlukan.... Tiada seorang pon yang dikenakan cukai... Ini kerana dana Waqaf dan Baitulmal cukup banyak hasil dari keperihatinan warganegara untuk menyumbang tambah lagi mereka percaya akan ketulusan dan ketelusan pengurusan Wakaq dan Baitulmal...

Dalam kes Malaysia... dengan korupsi dan salahguna kuasa tahap "bagero" pentadbiran negara .. Ditambahkan lagi dengan adernyer golongan Ostad Perut dan Bawah Perut (Ulama Suq') ... Dan dilengkapkan oleh pada dewa dan dewata raya yang tak sedar dek untung... Mana mungkin sistem Waqaf dan Baitulmal serta Zakat ditadbir dengan betul, telus dan tulus...

Ostad perut dan bawah perut nih cukup ramai di Malaysia... Dan kesemua mereka  nih bukanlah menyembah Allah Taala selaku Yang Maha Berkuasa.... Tetapi lebih kepada menyembah para Dewa dan Dewata Raya...  Malah para Ostad perut dan bawah perut nih jugak sanggup menjual agama demi kepentingan pangkat, darjat dan wang ringgit...  Perkara ini tidaklah bermakna ader jurang dalam perbezaan aliran politik... kerana Ostad Perut dan Bawah Perut ini juga duduk dalam pelbagai aliran politik...

Ini ingatan gua buat para Ostad Perut dan Bawah Perut (Ulama Suq') yang berlambak di Malaysia nih sama ader yang jenis pakai kot mahupun yang jubah tebal... sama ader yang pakai kopiah, sarban berlilit atau songkok tinggi......  "Sila bersedia untuk jadi bahan bakar api neraka Jahanam" .... Jangan tipu rakyat dengan mengatakan bahawa cukai itu ader dalam sistem pentadbiran Islam... jangan samakan Jizyah dengan cukai... 

P/S : Kepada pengomen dan bakal pengomen kat blog nih... Nih gua nak bagitau... Sebelum nak komen tue... Pi amik wudhu dulu dan buat solat sunat dua rakaat... Moga Allah Taala membukakan hati lu orang selepas membaca artikel gua nih...

Kepada pada Dewa dan Dewata Raya... Cubalah kembali kepada Allah Taala... Allah Taala tak pernah melantik lu jadi Dewa dan Dewata Raya... Dan lu tak maksum... Serta lu jugak bakal jadi bahan bakar api neraka atas kemengarutan dan pendewaan yang lu amalkan... Cukup-cukup la nak suruh dan paksa orang sembah lu selaku Dewa dan Dewata Raya... Syirik tue... Sesat tue...

7 comments:

  1. Salam Tuan.
    Saya ingat nak share tapi sebelum tu saya cari jugak tulisan ni di page Biro Agama Pemuda Malaysia tapi takde pulak tertulis posting seperti itu. Profile picture pun tak sama. Boleh tuan bagi link sumber posting yang tuan dapat? saya tak mahu berdosa menghantar cerita yang tak betul. Terima kasih.

    page http://www.facebook.com/biroagamapemudaumno

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai/DeeDee Anonymous...

      Sori... Ader orang mesejkan kepada gua gambar tue... Gua tau memang logo itu nampak musykil... Gua letakkan gambar itu sekadar peringatan kepada sesiapa pon.,.. tak kisah la sama ader ianya betul disebut oleh Biro Agama Pemuda UMNO Malaysia mahupun sesiapa sajer.... Tolong jangan buat fitnah terhadap Rasulullah s.a.w

      Rasulullah s.a.w tidak pernah mengenakan cukai walaupun keatas kafir zimmi.... begitu juga dengan 4 Khalifah Islamiyah yang awal...

      Delete
  2. I have nothing to disagree with this article, good and clear explaination.

    ReplyDelete
  3. macam la dah tak de jalan lain nak cari hasil jalan mudah kenakan cukai bermacam cukai
    keluarkan alasan untuk halaikan cukai
    banyak senang la lagu ni
    kutbah pun pasai cukai awat tak syarah pasai hudud bagi orang ramai paham

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum sedara,
    Tak silap saya pada zaman umar al-khattab
    Ada dikenakan cukai perniagaan dipanggil usyur
    10% kafir harbi, 5% kafir zimmi, 2.5% islam
    Pembukaan wilayah baru menyebabkan baitulmal tak mampu nak tanggung,

    Sekiranya ada salah tolong tegur n perbetulkan

    ReplyDelete
  5. Akhir zaman, Riba boleh jadi halal dan halal se halal-halalnya. Kau nak membantah dan tulis atikel kewangan Islamlah ada unsur-unsur kesusahan kat ummat, nanti ada ustaz-ustaz yang pakar kewangan Islam kalau dah kalah hujah nanti tanya balik kau ni belajar setakat mana so diam-diam saya PHD, MA bla,bla,bla.........

    ReplyDelete
  6. ulama tak ramai yang ramai ialah Alamak! masyukkkk! lebih2 dahsyat lagi yang masuk tv..serban pon bolih tanggal

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja