Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

29 March 2013

Bila Kuasa Sultan Diperkecilkan

Bhai.... Sori aaaa gua lama tak update... Baru jer solosai training... Pack punya training.... Dari pagi sampai ke malam.... Penat ooooo.... Lepak plak kat hotel area Jalan Klang Lama.... Bersebelahan dengan tempat gua training...

Jadi memang gua tak sempat nak tulis mender padai pentadbiran demokrasi negara.... Hahaha... Aper-aper pon nih gua nak tulis something buat bacaan lu orang...

Gua nak citer tentang kedaulatan wilayah dan kawasan jajahan takluk sesebuah kerajaan. Camnie... Lu pon tau kan... Malaysia ditubuhkan atas satu kerjasama dan pakatan beberapa buah kerajaan negeri yang bersetuju pada dasarnya untuk membentuk satu pentadbiran yang kolektif...

Jadi dengan itu maka semua negeri-negeri dan kerajaan mereka bersetuju untuk membentuk Persekutuan Tanah Melayu dan akhirnya menjadi negara Makaysia....

Namun... Semua persepakatan dan pentadbiran ini hanyalah diperingkat pusat namun kuasa perogratif, soverign, kedaulatan serta pentadbiran terletak dibawah kuasa kerajaan negeri... Dalam banyak kes... Mengikut perlembagaan dan undang-undang sedia ada... Kuasa dan pengaruh Sultan dan Raja-Raja terhadap negeri yang dibawah kuasa dan jajahan takluknya agak kuat...

Tapi... Nampak gayanya sekarang ini....para Sultan dan Raja-Raja Melayu walaupun mempunyai kuasa di negeri dan jajahan takluk mereka... Telah menjadi takut, kecut dan menikus bilamana kuasa perogratif yang ada pada para Sultan dan Raja-Raja Melayu telah diambil alih oleh Perdana Menteri...

Malah Speaker Dewan Undangan Negeri dan para Menteri Besar juga nampaknya seperti sudah kena mandrem serta pengecut tiada telur walaupun untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri yang sepatutnya dibawah kuasa mereka...

Aper nak jadi la... Bila Najib Razak mempermainkan undang-undang dan perlembagaan negara... Maka nampak sangatlah ketidakperluan untuk dikekalkan Sultan dan Raja... Sebabnya Sultan dan Raja yang ada sekarang ini walaupun boleh dan berani menggunakan kuasa perogratifnya... Tapi terus tak berani nak mengata apa-apa...

Lu orang boleh lihat di DUN Negeri Sembilan... Bilamana Menteri Besar dan Yam Tuan Negeri Sembilan tak berani nak melawan Najib Razak dalam urusan membubarkan DUN Negeri Sembilan...

Begitu juga dengan MB Selangor yang jugak tak berani nak membubarkan DUN dan khabarnya masih menunggu greenlight dari Sultan Selangor tentang keputusan membubarkan DUN...

Takkan lah MB Selangor dari Pakatan Rakyat pon sama jugak takut dengan PM Najib Razak... Takkan la Sultan Selangor pon tak berani nak buat keputusan dier sendiri....

Hahaha... Sori... Tak larat nak tulis lagi nih... Kalu ikut memang akan jadi panjang.... Tapi mata sudah mengantuk... Dan sambil gua menulis kat tepon nih... Mata sudah terlelap banyak kali..... Hahahaha

Babai....

3 comments:

  1. bhai... SPR dah ckp yang ngundi Parlimen n Negeri akan dibuat serentak. kalau bubar awal ke lambat ke tetap undi tarikh yang sama dgn parlimen. kalau DUN dah bubar, status kerajaan yang ada hanyalah kerajaan sementara. jd, baik lah tunggu je Parlimen bubar, baru bubarkan DUN. Kalau negeri pakatan minta utk bubar awal, bg gua satu tindakan bodoh la.

    ReplyDelete
  2. terigt satu skrip dlm salah satu filem dr Allayarham Tan Sri P Ramlee.."hassan penakot...hassan penakot..hassan penakot.." khakhahahahahaha.

    ReplyDelete
  3. najib bini rosmahMarch 31, 2013 at 1:23 AM

    kalau kasyaf p ramlee dulu,
    mesti dia tukar nama watak jadi sarjan najib...
    muahahaha....

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja