Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

03 October 2012

Hudud @ Hududullah

Bhai... Hudud @ Hududullah nih adalah arahan jelas dari Allah Taala... tiada dolak daliknya tentang hukuman yang berkaitan dengannya.. Ianya jelas diterangkan didalam ayat-ayat Al Quran.... Malah ada juga beberapa ayat didalam Taurat dan Injil yang berkaitan dengannya.. Cuma bagi Bible... banyak yang sudah diselewengkan..

Ada pihak yang memperlecehkan tulisan gua berkenaan dengan hudud nih pada keluaran yang lalu.... malah ada yang kononnya mengaku pejuang Islam.. keras dengan sikap nak melaksanakan hudud secara mendesak tanpa memberikan pendidikan sewajarnya...  Betul gua setuju hudud kena dijalankan tanpa tangguhan... cuma.. seperti mana yang lu orang semua tahu... Islam adalah agama yang rasional... Islam berkembang bukan dengan mata pedang... Islam berkembang kerana sikap umatnya yang zuhud kepada Allah dan mengikut acuan yang digariskan oleh Rasulullah.. Islam bukan ditegakkan dengan sikap umatnya yang samseng, sombong, ujub, riak dan taqabbur.....

Gua tegas mengatakan bahawa perkara pertama yang perlu dilakukan dalam melaksanakan hudud @ hududullah adalah pendidikan... Jika orang Islam sendiri pun masih keliru tentang hudud... jika pejuang Islam dikalangan ahli PAS pun masih keliru tentang hududullah... tentulah yang kafir dan bukan Islam lebih lagi keliru...  Hudud bukan hanya untuk orang Islam... Hudud adalah untuk semua... Ini termasuk juga tentang Qisas dan Ta'azir ...ianya untuk semua...

Jadi sebaik-baik jalan adalah dengan mendidik semua... memberikan penerangan sebaik mungkin ... demi untuk mengelakkan orang bukan Islam menganggap bahawa Hudud, Qisas dan Ta'azir menekan dan tidak berlaku adil... Kita kena memastikan bahawa bukan sahaja orang Islam... tetapi orang bukan Islam juga dapat melihat keadilan daripada Hudud, Qisas dan Ta'azir ..... kita tidak mahu manusia mengatakan bahawa Hukum Allah ini kejam dan tidak berperikemanusiaan... Hukum Allah adalah sebaik-baik hukuman bagi umat manusia....

Sebab itulah perlaksanaan dan penguatkuasaan Hudud, Qisas dan Ta'azir perlulah dilakukan dengan teliti dan penuh berhemah serta dimulakan dengan pendidikan.... Sebab itulah gua mencadangkan ianya dibahagikan dengan 3 fasa..... Fasa pendidikan, fasa demonstrasi.. dan fasa perlaksanaan...

Sebagai seorang Islam... kita kena sentiada menunjukkan contoh terbaik dikalangan umat manusia... Kita adalah sebaik-baik umat... jangan kerana kita rasa kita hebat berserban besar, berjubah labuh dan berilmu agama... maka kita memandang leceh dan memperlekehkan manusia lain... Sikap sebegini amatlah bercanggah dengan Islam... Ingat.... Allah sentiasa akan menggantikan umat manusia dengan umat manusia lain yang lebih baik...

Jangan kita lupa bahawa sikap keras kita hanya mengundang umat manusia lain untuk menjauhi Islam... kita mesti tunjukkan bahawa Islam adalah agama yang rasional...

7 comments:

  1. Yang takut dengan hudud nih penjenayah. Yg tak buat salah, tak perlu takut.

    ReplyDelete
  2. Salam semua...

    Yes la... la ni banyak penyamun walaupun Index turun...

    Kurang jenayah, index naik ke???

    ReplyDelete
  3. salam,

    Betul tu bro, itulah dr MAZA cakap, hudud belum sesuai dilaksanakan, sbb xcukup informasi/penddikan ler, knp parti pejuang Islam xmendidik? dah brp puluh tahun? kena sergah bru keluar ebook tu pun dah nk dkt pru, Ke hudud ni modal pilihanraya je kot?! >_<

    KLIK dah balun bonus minta lagi pengecualian cukai!!!

    ReplyDelete
  4. Laksanakan dahulu kepada umat Islam,jangan duk kalut paksa Non-muslim terima Hudud ni coz sampai mati dorang tak akan terima.

    Kalau sistem pendidikkan masing2 boleh berbeza,kenapa tidak hukum islam ini? biarlah non-muslim dengan Mahkamah Konvensional,kita dengan sistem hudud.

    Tak timbul soal square tak square..sekiranya seorang islam ditangkap mencuri dengan seorang kafir..Apakah kita mahu mengatakan Mahkamah konvensional tidak adil setelah 55 tahun kita mengamalkan undang2 barat ini?sebab seorang islam tadi dipotong tangan dan kafir tadi hanya dipenjarakan..sebab itu ia dikatakan tidak adil dan menyebabkan sistem hudud ini menjadi isu tertangguh sekian lama?

    Kita sebenarnya semua tak faham soal hudud..jumud terlampau!

    Ok,Kita persoal.di Zaman khalifah dahulu..orang2 kafir mengikut undang2 islam ini..fikirkan KENAPA?kenapa orang2 kafir mengikut dengan rela hati undang2 islam?sebabnya mudah!Mereka TAKUT!Mereka adalah minoriti!mereka tidak berkuasa!mereka dibawah pemerintahan islam yang sangat berkuasa!

    So adakah kita sebagai umat islam Malaysia memiliki ciri2 seperti di zaman Khalifah atau seperti di zaman Nabi?

    Tak ada BEB!ekonomi pun kita masih mengemis dengan non-muslim..

    ReplyDelete
  5. gua berharap sgt agar satu forum di antara ulamak2 x kira parti atau bersifat individu di adakan secara berterusan. Terbuka kepada semua masyarakat x kira bangsa atau agama. Bkn berlandaskan sentimen politik tapi Al Quran.

    ReplyDelete
  6. Bhai/DeeDee Anonymous...
    Memang pon benar aper yang lu cakapkan tue...

    Bhai Alias Bin Hasan...
    Hahaha... memang banyak penyamun tarbus la nih.... hahaha

    Bhai New Hope...
    Lu tunggu artikel gua yang akan datang pasai nih... gua akan dedahkan... hahaha

    Bhai Zack (The Original)
    Tunggu gua punya artikel yang akan datang pasai tajuk nih.. dan lu akan tau aper jawapan pada persoalan nih...

    Bhai BunBinBan...
    Setakat nih gua tak nampak la akan ader forum nih... hahaha.. tapi takper.. itu kena diusahakan... tak gitue..

    ReplyDelete
  7. I think this iѕ onе of the most important infoгmаtion for
    me. And i am glad reading your аrtiсle. Βut wanna
    remark on some general things, The ωeb ѕite
    stylе iѕ great, the аrticles is rеally grеаt :
    D. Good jοb, сheers Full Posting

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja