Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

05 May 2018

Analisls Minggu Terakhir Kempen PRU14

Bhai/DeeDee semua...

Sepanjang minggu terakhir kempen PRU14 nih... kita dapat lihat beberapa insiden yang menyebabkan berlakunya peralihan sentimen pengundian yang agak drastik..

Seperti yang kita sedia maklum, dengan dana dan jentera kempen yang agak besar mengambilkira agensi-agensi kerajaan Persekutuan yang dipergunakan... sudah tentu kempen Barisan Nasional menjadi berskala mega... ditambah lagi dengan taburan janji-janji dan wang ringgit yang turun mencurah bagaikan hujan tropika... lebat dan mencurah-curah....

Walaupun begitu... kekuatan sentimen pengundian tidak langsung refleks dengan dana yang dicurahkan... kemerosotan sentimen pengundian agak kronik dan menyesakkan..

PAS pula dalam keadaan biasa ... agak berubah-ubah sentimen pengundiannya... ada kala terlalu kuat.. ader kala langsung tidak kelihatan... sentimen pengundi PAS di Kelantan agak menyulitkan manakaka di Terengganu agak stabil... kemungkinan  besar PAS akan kalah teruk di Kelantan adalah tinggi... manakala di Terengganu.. PAS hanya dijangkakan akan dapat memegang kerusi DUN sebanyak 5 kerusi sahaja... itu pun di kawasan PAS tegar... kubu kuat PAS...

Pakatan Harapan pula agak kukuh penguasaan mereka di Kuantan (beberapa lokasi di Pahang), Selangor, Perak, Melaka, Negeri Sembilan, Kedah dan Johor... Kedah dan Pulau Pinang akan mendapat tentangan yang kuat dari BN dan GAGASAN SEJAHTERA... Namun tiada kerusi yang dijangkakan terlalu selamat buat Pakatan Harapan... dan BN serta Gagasan Sejahtera juga tidak akan mendapat Kerusi yang majoriti di Kedah dan Pulau Pinang...

Perlis punya akan menyaksikan buat pertama kali beberapa kerus DUN dan Parlimen dikuasai oleh Gagasan Sejahtera dan Pakatan Harapan...

Bagi kerusi Parlimen Langkawi, Mahathir Mohamed akan berdepan laluan sukar untuk mengesahkan bahawa beliau akan memenangi kerusi tersebut... Namun dijangkakan Mahathir Mohamed akan menang di kerusi tersebut dengan majoriti bawah 300 ...

Okeh la... ngantuk lar pulak.. nanti gua sambung.. hahaha

7 comments:

  1. Kuantan BN dan Pas menang bendera saja. Silent voters dia ramai di Paya Besar. Walaupun sebelah tapi jurang ekonomi pengundi sangat besar. Itu pasal yang duit cash kena banyak mau tarik undi. Pengundi yang kelas economy bukan kisah kes ubah wang haram 1MDB dan skandal Felda. Depa ni jenis nak duit masuk bila calon YB datang. Duit tak masuk protes. KAHKAHKAH!

    ReplyDelete
  2. salam bang, nati bagi carta vsr utk hari selasa 8 mei, nk tgk parti mana yg da pi jauh ke depann

    ReplyDelete
  3. yg aku nak tau parlimen temerloh. Sbb keputusan di temerloh akan bagi impak yg cukup besar dlm ternakan ikan sangkar. Kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kahkahkah Kahkahkah Kahkahkah

      Delete
  4. Tq bro..
    Rajin rajin update selalu analisa PRU
    Tertanya tanya seat parlimen Pagoh,Permatang Pauh,Marang dgn Kota Baru.analisa DUN Cempaka mcm mana ?
    Tq again bro cipan.
    - NM -

    ReplyDelete
  5. BN guna duit begitu banyak utk beli undi dan rasuah. Siapa yg sponsor? SPR dan SPRM tak pernah soal. Kedua2nya alat BN semata2

    ReplyDelete
  6. Pada pendapat saya pas bole amik dun Terengganu dan win slim majority kat kelantan.

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja