Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

08 March 2014

Harap Apak Dapat Baca (Episod 1)

Apak,

Assalamualaikum.... Maaf pasai awak tak sempat nak mandikan jenazah apak pagi tadi... Awak lambat sampai dari Kemaman... Patut semalam awak dah gerak... Tapi tak tau la... Semua memang salah awak sendiri...

Ingat lagi... Last skali awak mandikan apak kat Kemaman siap awak basuhkan berak cirit apak... Abis kena kain pelikat sebab lampin pakai buang apak bocor... Ala apak ... Malam yang awak buat barbeku kat luar rumat tue... Lepas kiter balik ngan Yeop dan Osman dari Kuala Terengganu...

Dulu awak masa kecik apak la yang mandikan dan basuhkan berak awak.. Kalo mak takder @ sibuk... Apak la yang buat... Walaupun apak memang garang layan kami adik beradik...

Awak caj tepon kat luar bilik... Jadi tak perasan la ader mesej masuk awal pagi... Awak cadang nak pegi opis harinih lewat skit sebab cadang nak ke market dulu... Tapi biler awak tengok mesej dari Kak Long bagitau yang apak dah dijemput bertemu Allah Taala, Tuhan Rabbul Jalil pada pukul 7.40 pagi... Awak tak terkata apa... Kelu... Terus semua plan lari...

Apa yang awak dapat buat masa tue cuma awak sujud dan berdoa kepada Allah Taala akan rahmat untuk apak...

Apak tau tak... Semalam masa nyah antar mesej bagitau ader orang masuk bilik apak dari Ipoh pasai sakit kaki dalam sekitar pukul 11... Awak dah dapat rasakan bahawa yang datang tue aderlah Malaikat Maut untuk berziarah... Tapi ntah kenapa awak tak tergerak hati nak gerak juga malam tadi... Maaf yer apak...

Apak tau dak... Sepanjang jalan dari Kemaman pagi tadi awak bawak kereta langsung takder penat... Anak-anak buat bising dalam kereta pon awak tak marah macam biasa... Awak banyak tersenyum... Ingat kembali masa apak layan awak masa kecik-kecik...

Awak ingat lagi apak selalu beli roti kepala lutut kalo apak ader duit lebih masa balik dari keroje... Awak tau apak bukan kerja gaji besor... Apak kerja lombong bijih timah jer... Lepas kaki apak kena timpa dengan besi kat lombong dulu... Apak kena tukar kerja oleh syarikat omputih tue jadi jaga...

Walaupun apak belajor setakat darjah 5 sekolah omputih... Apak pastikan kami adik beradik semua belajor elok-elok terutamanya matapelajaran Matematik, Sains, Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu... Alhamdulillah apak... Kami adik beradik semuanya berjaya... 

Oh yer apak... Masa awak sampai tadi... Awak terus pi ke Tanah Perkuburan kat kampung kita nih... Senang benar nak cari kubur apak... Lokasi terbaek la apak... Terus awak anak beranak sedekahkan Al Fatihah dan Ya'asin kepada apak...

Tak lama lepas tue Yeop, Mak, Un dan yang lain sampai ... Kami baca lagi sekali... Tadi Yeop ader cerita... Semua urusan untuk apak berjalan dengan mudah... Dari urusan hospital... mandi jenazah...  van jenazah sampailah kepada urusan di Masjid...

Ramai yang cakap apak nampak senyum jer masa dikafankan... Alhamdulillah apak... Urusan dunia apak semuanya telah selesai ngan baik... 10 tahun dulu apak dah selesaikan urusan berkaitan wasiat dan waqaf... Awak ngan Yeop semua akan jaga baik-baik amanah apak dalam semua bentuk... InsyaAllah rumah yang ader kat Kampung nih nanti mungkin kami wakafkan...

Tadi nyah ader cakap yang apak ader tanya dier kenapa siling hospital ader tulisan jawi... Nyah terkejut sebab kat siling mana ader aper-aper... Kipas pon takder... Awak cakap kat nyah yang Allah Taala mungkin dah bukakkan hijab untuk apak.... Alhamdulillah.... Syukur kepada Allah...

Apak tau dak... Masa jenazah apak ader kat rumah tadi sebelum dikebumikan... Takder lalat pon dalam rumah nih... Malah lauk pauk pon takder kena dikerjakan oleh kucing kita yang banyak tue... Semuanya pandai duduk kat luar rumah...

Apak tau dak... Ramai yang datang solatkan jenazah apak... Jemaah Masjid dan orang kampung.... Oh yer lupa nak cerita... Tanah kubur apak cukup banyak berlebihan... Siap boleh bagi timbun kat kubur orang lain lagi... Alhamdulillah...

Apak jangan riso aaa... Yang datang soal siasat apak kat kubur tue aderlah makhluk Allah Taala macam kita juga... InsyaAllah mereka akan ehsankan apak dengan keizinan Allah Taala... Apak jawab baek-baek aaa...

Okeh la... Esok pagi awak akan datang lawat apak kat kubur yer... Apak tunggu yer... Awak datang lagi... Dan insyaAllah ... Sedikit ilmu agama yang apak ader bagi kat awak akan awak gunakan untuk kebiakan umat manusia dan awak sendiri...

Awak nak tido dulu ... Esok awak cerita lagi.... Assalamualaikum apak... 

4 comments:

  1. sayu bhai aku baca entry ko kali niiii !!!!

    ReplyDelete
  2. ramai orang lupa akan mati bila ada kematian 1 macam punya tekejut

    ReplyDelete
  3. Salam takziah

    aymy8888

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja