Untuk urusan mencari dan menyelamat, jika ianya berlarutan sampai dua minggu maknanya peluang untuk mangsa selamat adalah semakin tipis...
Begitu juga dalam kes tebusan atau tahanan... Jarang sangat tebusan atau tahanan yang dilayan dengan baik dan sempurna... Biasanya ianya adalah ala kadar..
Jika ader mangsa yang cedera.. Kemungkinan kecederaan itu akan melarat adalah tinggi... Ini aderlah senario biasa...
Tambah lagi kalu mangsa yang menjadi tebusan atau tahanan itu bukanlah aset penting kepada penjenayah... Bukan semua penjenayah akan menggunakan tebusan atau tahanan sebagai "bargaining chip" untuk kepentingan diorang..
Tambah lagi bagi kes dimana penjenayah tidak mengeluarkan apa-apa permintaan berbentuk kewangan atau timbalbalik.
Apa yang pasti ialah masa sudah semakin suntuk... Kiter tidak boleh membuang masa mencari pesawat MH370 dan mangsa-mangsa yang terlibat seperti ayam tiada kepala.. Lari ke sana kesini tanpa tujuan yang pasti... Memang membuang masa...
Sekejap ke Laut China Selatan, sekejap ke Selat Melaka, sekejap ke Lautan Andaman, sekejap ke Lautan Hindi, sekejap ke Teluk Benggala.... Pening dan bercelaru... Aper salahnyer jika siasatan dimulakan dengan lokasi dalam Malaysia terlebih dahulu... Sabah, Sarawak, Kelantan, Terengganu...
Seperti yang selalu gua katakan kat blog nih... gajah depan mata tak nampak... kuman seberang laut boleh pula nampak...
Siasata kena buat menyeluruh... Bukan sekadar pilot, co-pilot dan krew... Tetapi semua yang terlibat dengan pesawat MH370 sebulan atau dua bulan sebelum tarikh kejadian... Malah jangan ditinggalkan semua sekali waima termasuk syarikat yang menyediakan sajian atas pesawat..
Dan yang penting sekali... Semak juga kakitangan bahagian pemeriksaan keselamatan di pintu berlepa serta ground crew takut-takut ader yang bersekongkol dengan "hijackers" ...
Kepada skot yang jaga radar militari pada masa kejadian... Lain kali alert skit... Jangan cuai... Gua tau aper yang berlaku kat bilik radar tue... Tapi malas la nak sebut kat sini... Lu sendiri tau aper yang berlaku..... Dan lu pikir-pikirkan la... Ini nasihat dari gua...
awat bro C++? depa buat taik mata kat dalam bilik kawalan radar tu ke? ke depa main daun sat?
ReplyDeletegua nak tanya ni? top eksekutif malaysia terlibat ke? assultan malikul terlibat tak?
baru2 ni wa berdebat kedai kopi dgn sorang engineer elektrikal ni..dia kata kapten kita ni diperlukan untuk satu tugasan. Kira dia ni wanted la by some organization to do some bad things..dan dia cakap kapten ni pandai cilok untuk elak dikesan radar masa melintas semenanjung tanah melayu..wa cakap hiway plus ni dari selatan ke utara, takkan lah sebijik kereta pun tak nampak kapal tu cross hiway plus...kan kapal tu dijangka terbang dalam altitud rendah untuk elak dikesan radar..hahhahah.. boleh pakai tak hujah gua??kikiki..
aymy8888
hmm masalahnya pihak yg berwajib nak ke 'jumpa' ke sengaja lengah2 supaya tk 'jumpa' or dah 'terlambat' bila dh jumpa.
ReplyDeletedown betei baca info2 kat sini bila fikir nyawa jadi taruhan.
Salam bro, lu rasa bangkai kat Australia tu betul ker kita punya? sure tak kan? kalu betul bangkai tu kita punya, habis ler lu, tapi kalau tak, as always 150% with you, hahhahaha
ReplyDeletesalam bro, nk tanya ni abg k tader ke info yang terbaru bagi kt bro klao ader pas2 la kat kiotrg nii.tgk berita duk ulang bnda yg sama jer boringgggg, kalo boler yg masih panas di pasarann bro hehehe.
ReplyDeleteapa yg berlaku kat bilik tu bhai...citerlah....
ReplyDeleteBhai, dah banyak hari dok tunggu sapa yang nak sebut benda ni tapi hari ni lu dah sebut. Elemen penting jugak ni, sajian makanan tu masuk dalam angle siasatan ka?
ReplyDeleteDer, sian la family anak kapal. cepat2la cari n rescue. lantak p la gomennye konspirasi. penat tunggu ni. kate kene sorok jin la, meletup la, ape la. xkan sehebat2 SB, elit2 forces xleh counter. aaaa...sengal2.
ReplyDeleteBhai C++,
ReplyDeleteSimpatilah kat skot yg manned our radar time tu, depa dah buat kerja... dah kalu superior suruh ignore nak buat lagu mana...kalu bukit putera terlepas , kuantan pun terlepas takkan la bukit barat pun terlepas...kalu ops kata stand down kena stand down la ... 21 sqn dah terketaq ketaq nak pi hambat time tu tapi kalu nadoc kata tak pa... nak buat buat lagu mana...kalu semua ikut kepala sendiri.. habislah semua CO lost command...bab depa buat apa kat radar room gua x boleh nak komen pasai gua tatak dengar or nampak...ha ha ha
kata terbang rendah radar x leh kesan.klu dah pusing malaysia 4jam bolih ke terbang rendah? dah masuk dlm gua banjaran titiwangsa kot
ReplyDelete