Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

07 June 2013

Jambatan Bukit Kuang Juga Berbahaya

Bhai... tadi gua ader tanya sorang kawan nih... dier nih seorang Jurutera Awam (Inseniur - Ir) bertauliah...  gua cuba korek pandangan dier tentang Jambatan Bukit Kuang yang dibawah dana dan inisiatif ECER ...... yang dibuat oleh syarikat kontraktor yang sama (Cergas Murni Sdn Bhd) dengan projek Jambatan Kedua Pulau Pinang yang runtuh semalam....

Member gua nih bagitau....  kalu ikut aper yang dier tahu dan pelajari selama nih.... Jambatan Bukit Kuang juga berbahaya.... ini kerana struktur Jambatan Bukit Kuang di Kemaman nih tidak selamat.... sebab aper tidak selamat... sebab pembuatan dan rekabentuk jambatan tidak mengikut spesifikasi kejuruteraan struktur.....

Dier tunjukkan kat gua yang teknik membina jambatan secara "levitate" adalah bahaya... kerana kekuatan sokongan pada konkrit jambatan pada kawasan diatas sungai adalah tidak bersamaan dengan kekuatan struktur yang diasaskan secara stress beam.....

Pembinaan jambatan konkrit secara sedikit-sedikit macam nih mengundang simptom "kegagalan ricih" pada bila-bila masa... Itu sebabnya jambatan biasanya  menggunakan "stress beam" yang mana besi bertetulang dalam konkrit itu ditarik (di stresskan) terlebih dahulu sebelum konkrit itu "setting" dan kemudian barulah dipasang pada support column....

Dalam kes Jambatan Bukit Kuang nih.... tetulang besi yang digunakan pada struktur jambatan tidaklah besar mana dan nampak seperti macam membina rumah biasa sahaja..... dan dalam kes Jambatan Bukit Kuang... teknik yang digunakan mengundang bahaya jika berlaku "kegagalan ricih" pada rasuk utama jambatan yang merintangi sungai.

(Gambar struktur jambatan akan gua amik biler keadaan hujan lebat nih solosai)

So.... gua berharap janganlah nanti Jambatan Bukit Kuang nih pon ader masalah runtuh.... sebab ini adalah jambatan yang gua gunakan hari-hari... tambah lagi rumah gua cuma 300 meter jer dari jambatan tue... Aiyark..

Harap takder la jadi insiden macam nih...





5 comments:

  1. bhai,

    jejambat MRR2 yang kecoh retak dulu tu pun masih takde penyelesaian.kalau lu lalau bawah jejambat tu, lu masih boleh nampak 'sisa tinggalan' dulu. agak seriau kalau lalu kat bawah tu sangkut time jem...

    pas tu 2 kejadian melibatkan kehilangan nyawa dekat projek laluan lrt di jalan lpangan terbang subang. gua lalu situ almost everyday, lu nmpak tiang besar gedabak and lu compare ngan kete lu yang lalu kat bawah...alahai....

    nanya pada Mu ya ALLAH tempat aku memohon perlindungan.

    ReplyDelete
  2. Bhai,

    Gua pun selalu balik kat Bkt Kuang sbb bapa mentua tinggal kat Pengkalan Cicar. Setiap kali melintas kat jambatan lama rasa geli juga tengok design macam tu. Kenapa tambah VO pulak kat jambatan tu? sampai kedai makan selalu gua lepak dah tenggelam! Satu lg, ada pulak susur baru dibina pd hal tak masuk pelan asal. Kenapa tak buat macam Kuala Ibai punya design lebih kukuh!

    ReplyDelete
  3. manusia suka terburu buru nak untung
    bila dah jadi baru nak nak menung

    ReplyDelete
  4. bhai,

    jgn tak percaya, papagomo sudah bergelar SIR! kahkahkah memang perangai setan, ujub dengan diri sendiri. kahkahkah

    ReplyDelete
  5. bhaii...
    aku berani bertaruh yang design jambatan tu tak salah.tapi kontraktor terpaksa cut kos sebab banyak sangat belanja 'kopi' member...
    lagi satu beam biasanya tak gagal sebab ricih(shear) tapi sebab bending(lentur)...

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1