Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

24 June 2013

Syiah vs Sunni (Bahagian 2)

Bhai... Sori pasai tinggalkan artikel tadi tergantung skit.... Hahaha... Sabor-sabor.... Tujuan gua menulis artikel nih bukanlah nak mempertahankan Syiah atau Sunni... Tapi sekadar satu wacana minda... Kita kena melihat sesuatu tue diluar dari kotak pandangan..

Okeh... Gua dari dulu lagi berpandangan... Kalu kita nak membicarakan tentang sesuatu kumpulan tue.. Kita kena duduk dan berada dalam jamaah tue.. Contohnya macam nih... Kalu kiter nak belajar tentang kimia organik... Takkan la kiter nak mendengar hujah dan pandangan dari seorang professor ekonomi...

Mestilah kita mencari professor kimia organik... Baru la betul ... Sebagai contoh... Selama nih kita mendengar macam-macam hujah dari guru Sunni tentang Syiah...  Ader tidak mungkin sentimen peribadi (benci dan amarah) menjadi satu penyebab maklumat berkenaan Syiah itu kita dapat hanya dari sudut pandang benci dan amarah..

Jadi sebaiknyer la.. Kalu nak tau tentang Syiah ... Gua rasa kiter semua kena dengar hujah orang Syiah dengan hati yang terbuka... Begitulah juga bila kita nak tahu tentang Al Arqam... Dengar la hujah dari orang Al Arqam sendiri.. Jangan lah suka mendengar dari pihak ketiga yang "kononnya" lebih  mengetahui.. jangan bhai..

Jangan lah pula mendengar dari bekas ahli... Sebab biasanya bekas ahli ini akan menceritakan hanya yang buruk-buruk sahaja...

Tentang persoalan pembuktian kesesatan Syiah... Errr ... Macam gua bagitau tadi la... Kena dengar hujah diorang tanpa di letakkan persepsi lebih awal...

Macam nih la... PAS itu okeh... Tapi puak pentaksub jenis tidak berakal sahaja yang menyebabkan PAS jadi macam la nih... Sampaikan Presiden PAS yang buat fitnah pon itu hari dianggap maksum oleh pentaksub PAS... Begitu juga UMNO... Pentaksub UMNO lah yang telah menjahanamkan UMNO...

Same goes to PKR dan DAP... Hancuss..

So... Dalam mana-mana agama, puak dan suku... Pentaksub dan pelampau lah yang memporak perandakan... Islam tue bukan suka-suka jer membunuh orang bukan Islam ataupon orang Islam lain serta melabelkan sesat dan kafir... Tapi pentaksub dan pelampau sahajalah yang membusuhkan agama Islam itu sendiri...

Aper nak jadi aaa...

16 comments:

  1. Gua pun tak tau yg mana sesat yg mana tidak. Yang gua tau Islam tu addin. Gua pun bukan jenis orang baik pun. Tapi at least gua kenal mana baik mana buruk walaupun kadang2 gua tak boleh terlepas dari melakukan keburukan.

    Yang gua nampak puak sunni pun sesat jugak. Boleh makan rasuah juta2, boleh bunuh ppuan mongolia, boleh kata orang suply phil kudha. Nak pegi demo pun takut dengan macam2 alasan... lepas tu nak cerita pasal jihad? Piiii rahhh mabuk.

    Pada gua mengamalkan apa yang Islam suruh. Cuba buat satu sistem ke arah kebaikan, berdakwah agar manusia mengenal Islam then baru nak cerita pasal hukum itu ini.

    ReplyDelete
  2. saya perhatikan komen komen di Syiah v Sunni 1,semuanya mempertahankan puak puak sendiri. Apa yg admin c++ cuba ketengahkan iaitu: kalau nak pelajari sesuatu,pergi ketempat dimana ianya bermula.semua komen komen disini lari dari tajuk...semua pentaksub.....

    ReplyDelete
  3. Bhai's,

    Pada gua semua yang ada sesat... tak kiralah Sunni ke Syiah ke AWSJ, Wahabbi ke atau mahzab lain... kalau sapa yang tak sesat dia takkan baca surat Al Fatihah...pada gua yang masih sesat dan masih mencari jalan yang lurus... datang tau nak balik tak tau...

    ReplyDelete
  4. Cuba tengok video sedikit kajian berkenaan dengan syiah dan temubual dengan tok guru syiah melayu

    http://www.youtube.com/watch?v=wITvjXfHkaw

    ReplyDelete
  5. Pengalaman gua dgn syiah nih secara face to face, mereka takbur. Jgn sesekali pegi berdakwah dgn mereka. Mau di halaunya. Jika tersalah masuk masjid syiah dan mendirikan solat secara solat sunni maka kalau tengah sujud pun dorang angkat campak kuar...hahaha....apa pun gua reserve komen gua ttg sesat nih. Mcm Al Arqam gak. Ye le, bab takbur nih, org sunni pun ada yg mcm tu. Nature human being kan. Gua bkn org alim dan gua xde kelayakan nak mengatakan org tu sesat atau mcm2. Dan gua ttp sunni. hahaha...Mcm syiah, dlm syiah pun ada pelbagai mazhab...Tapi gua ttp yakin dgn sunni.

    ReplyDelete
  6. manusia yang Islam masih ramai lagi yang asas pun tak lepas gebang jauh jauh dalam dalam. berapa ramai yang boleh uruskan jenazah keluarga sendiri jadi imam solat ibu ayah bila ada kematian .nak buat doa tahlil pun ramai yang merangkak cari orang minta tolong .hai manusia

    ReplyDelete
  7. Bhai,

    Tanya sama itu HUD HUD... sapa boleh conform puak dia tergolong dalam puak yang boleh sampai ke satu pintu dari 73 pintu...hahaha...
    kena yakinlah bhai semua... kalau tak yakin dan masih was was...lebih baik lu olang jangan mengaku ooo...Islam kena yakin...ni tidak... mengaku Hamba Allah... tapi tak buat apa yang disuruh...macam macam alasan... nanti kena buang kerjalah... tak boleh makanlah, tak boleh bela anak binilah... tapi takut kat manusia lebih dari takut kat Allah Taala... lepas tu mengaku Hamba Allah... csm gampang...

    Syiah ke Sunni ke Wahhabi ke semua sama je selagi dok menyekutukan Allah Taala...

    Takkan ambik yang Nyata je tapi tolak yang Ghaib... semua setakat tau dan belajar yang nyata je... yang ghaib takmau alasan takut sesat... memang dah sesat dah pun... tapi tak mau ngaku...tapi dok minta Doa supaya Allah tunjukkan Jalan Yang Lurus dan bukan jalan yang sesat... kalau dah tak sesat dok minta doa apa lagi... bangangya manusia semua ni...

    Yang tak tau kena tau, camna nak tau kenalah p mencari, dah jumpa baru boleh tau...ini tidak, ramai yang dok menghukum tanpa ilmu...

    hang kata aku tak betoi, aku kata hang tak betoi... dua dua pun tak betoi... yang betoi sapa dia... kenalah cari...hahaha

    Pada gua golongan yang berjaya adalah golongan yang berjaya membunuh TUHAN-TUHAN dia...

    ReplyDelete
  8. nak tau psl syiah tanya Khalid Ismeth la...

    ReplyDelete
  9. wa xyah masuk join oas..kat kuar pon dah banyaknyg terer bagi hukum! tetapi kita nak ikutvhukum manusia ker hukum ALLAH? dlm Quran dah sebut..org islam boleh menjadimmurtad sebab apa..jadi syirik sbb apa..jd kufur sbb apa..jd munafik sbb apa! ikut yg hat kayu ukur tu la..buat apa ambil yg lain. kalu syiah x sesat kerana mengidolized kan sayidina husin dan menghina keputusan ALLAH..so kita yg menolak hukum ALLAH Pon x sesat ka?
    adoii..org melayu nih terlebih pandai kan..depa dok ingat assobiyah itu cuma penganut umno shj..sesiapa yg berassobiyah dgn puak2 mereka..sama lah juga mereka berassobiyah. dan assobiyah ini bukan daripada golongan umat Nabi Muhammad!

    cheers

    ReplyDelete
  10. Bhai/DeeDee sekalian...

    Relaks... jangan panas.... baca balik aper yang gua citerkan tue.... sebenarnya ... yang merosakkan semuanya aderlah pentaksub... dan penjumud....

    Sebab kalu Syiah tue asasnyer betul... Al Arqam tue asasnyer betul... ASWJ pon asasnyer betul... PAS Rusila pon asasnyer betul... tapi biler dah masuk pentaksub dan penjumud... jadi la karut marut...

    Dalam aper pon... asasnyer aderlah betul... cuma pengakhiran dan pembawakan jer yang jadi hancuss.... semua pasai pentaksub...

    Gua bawak citer pentaksub ASWJ... diorang pon dok hina Muawiyah Bin Abu Sufyan.... diorang kata Muawiyah tue jahat... Muawiyah tue tipu Syaidina Ali ... Sampai sekarang nih pon puak ASWJ cukup tak suka kat Muawiyah Bin Abu Sufyan......

    Even tok guru tok guru ternama ASWJ macam ader sorang ostad yang glamer tue pon tak suka malah menghina dan mengeji Muawiyah Bin Abu Sufyan...

    Mereka nih lupa ker yang Muawiyah Bin Abu Sufyan tue aderlah perawi hadith???

    Saper kata dalam ASWJ takder pentaksub..... ASWJ banyak kali kepoh dan kecoh pasai bab furu' .... pasai Qunut pon geng ASWJ sepanjang masa nak jadikan isu...

    Gua bukan menentang ASWJ... tapi gua menentang penjumud dan pentaksub yang ader didalamnya....

    Aper-aper pon... relaks... Ader sebab Allah Taala jadikan Islam itu bermazhab-mazhab.... supaya kita semua berfikir dan kembali kepadaNYA...

    ader 73 kumpulan... cuma satu jer yang masuk syurga.... dan Nabi tak citer pon kumpulan yang mana satu... melainkan Nabi citer yang mana yang ikut Allah dan Rasulnya sajer... so fikir-fikirkan lah...

    ReplyDelete
  11. bhai,

    sebatang pokok itu tegak subur merimbun apabila akarnya sihat dan lurus,justeru memberi tempat untuk berteduh pada sesiapa yang berlindung di bayangnya.

    kalau akar pun dah berselirat, apa perlunya bercerita mengenai batang, daun, cabang dan dahan?

    ReplyDelete
  12. Takyah la gaduh2 kalau islam kembali kepada 2 Kalimah Shahadah. Apa kita lafaz tu kita buat Insya'Allah kita takan sesat tapi kalau sesat juga ada yang tak betul atau memang ditakdirkan sesat la tu..

    Pertama kita mengucap mengaku Allah tu tuhan kita satu-satunya yang disembah maknanya kita kena jauhkan diri dari menyembah segala sesuatu yang bukan Allah. baik segi pangkat dunia duit harta benda anak pinak dan sebagainya.

    kedua kita mengaku Nabi Muhammad S.A.W tu pesuruh Allah maka kita kena ikut segala apa yang diajar oleh baginda baca quran solat mentatati perintah Allah.. termasuk la juga memafkan orang berbuat baik tidak menipu tidak makan rasuah tidak memaki orang dan sebagainya..

    Kalau dah tak ikut ikrar kita tak kira la suni ka syiah ke sape pun agak-agak camna? tak malu ke? mengaku Islam? :) tepuk dada tanya iman..

    Setiap hari kita berikrar kalau korang jaga solat la tapi sejauh mana kita ambil berat atas setiap sumpah dan ikrar kita semasa mengadap tuhan Allah. S.W.T? Kalau kita sedar tu betapa berat janji ikrar kita setiap hari insya'Allah kita akan sentiasa berwaspada setiap masa..

    ingatan buat hati dan diri sendiri serta para sahabar semua..

    ReplyDelete
  13. Sori lar Bro C++ kalo bunyi macam over offensive kpd Syiah tapi mereka mmg jenis kepala masuk air.

    Bro tanya mereka, adakah mereka menerima kitab besar mereka dari Al-Majlisi iaitu Haqq-ul-Yaqeen? Apa pandangan mereka pada khomeini?

    Kagum dgn revolusi Iran satu hal, kagum dgn Khomeini satu hal yg lain.

    Adakah mereka yg mengaku syiah ni nak kata Imam Bukhari, Imam Muslim, Imam Shafie, Imam Malik dan lain-lain Imam besar dari ASWJ tidak amanah dalam memajukan Islam selepas Nabi Muhammad SAW?

    Jika mereka menerima Imam2 besar nih, kenapa tak tinggal kan Syiah dan pergi ke ASWJ? Imam mana yang mereka ikut? Imam 12? Jgn takut utk mengatakan sesuatu golongan telah sesat apabila nyata kesesatan mereka. WA.

    ReplyDelete
  14. Nusan wrote:

    Apa ni bhai, takkan hal ini pun lu tak berapa nak clear. Geng2 sunni yang dok makan rasuah, bikin susah semua bukan berpandukan kitab al-quran mahupun hadits Rasulullah SAW. Itu salam individu, bukan salah mazhab. Individu yang bengap kerana sumber agamanya melarang benda2 bathil.

    Lain pula dengan syiah, takkan lu tak tau depa ni kena bertaqiyyah baru beriman. Bhai, lu mau org bertaqiyyah jadi askar sebelah lu? Depan2 mengaku sanggup tahan peluru dari kena lu, belakang2.. jauh dah dia lari dulu bhai.

    Depan2 cakap nak bersatu dgn sunni, belakang kalu kasi deal sama kafir, set time, hantam sunni Malaysia kasi jatuh. Ini semua dah berlaku di byk negara bhai, angkara syiah.

    Itu baru satu bhai..

    Lepastu lu kena tgk balik sejarah la sudah berapa kali syiah tikam umat Islam Sunni dari belakang. Sudah berapa banyak perang syiah bergabung dengan kafir untuk perangi Sunni? Patut cerita perang lu lagi pandai la. Lu kena igt, ada hadits: Diriwayatkan dari Ibnu Abbas katanya "Aku mendengar Rasulullah saw bersabda "Akan muncul satu golongan di akhir zaman yang dinamakan Rafidhah. Mereka menolak Islam tetapi mendakwa Islam. Bunuhlah mereka kerana mereka adalah golongan musyrikun" (Ibnu Qutaibah, Ta'wilu Mukhtalifi al-Hadith, hal 56)

    Bhai.. lu kena jelas, ini bukan soal taksub lagi dah, ini soal aqidah.

    ReplyDelete
  15. Imam az-Zahabi telah mengemukakan satu riwayat daripada Saidina Ali sebagaimana dinukilkan oleh Ibnu Hajar al-Haithami bahawa Saidina Ali berkata Rasulullah saw bersabda "Akan muncul didalam umatku di akhir zaman nanti satu golongan yang dinamakan Rafidhah. Mereka menolak Islam". Imam ad-Daraqutni mengemukakan hadis ini dengan sedikit tambahan iaitu Rasulullah saw berkata kepada Ali "Sekiranya kamu menemui mereka hendaklah kamu bunuh mereka kerana mereka adalah golongan musyrikun. Ali berkata "Aku bertanya Rasulullah saw "Apakah tanda yang ada pada mereka? Baginda bersabda "Mereka terlalu memuji-muji engkau dengan sesuatu yang tidak ada pada engkau dan mereka memburuk-burukkan para Sahabat" (Imam Ibnu Hajar al-Haithami, as-Sawa'iqu al-Muhriqah, hal 102)

    Jelas tak? Tapi berselindung dgn taqiyyah, Syiah Malaysia menafikan mereka mencela para sahabat. Sekarang makin kuat, esok dah kuat barulah keluar tembelang seperti di Iran, Iraq dan Syria.

    ReplyDelete
  16. MASALAHNYA PENTAKSUB DALAM PAS YG BERFIKRAH SYIAH DN KHAWARIJ ADALAH
    PEMIMPIN NO.1 DAN BALACI2NYA

    YG BAWAHAN WALA MEMBUTA TULI AJE.. DEMI MENDAPAT SYURGA

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja