Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

24 June 2013

Syiah Vs Sunni

Bhai..... Okeh.... gua sajer nak tulis artikel kasi bakar nih.... hahahaha... so... sebelum nak baca ke aper ker... istigfar dulu... lepas tue kontrol emosi lu orang.... hahahaha.... Berhujjah dengan emosi samer macam orang UMNO .... samer bangangnyer... okeh... hahaha

Okeh....

Orang Sunni (ASWJ) dok kata orang Syiah sesat... kafir....
Orang Syiah pulak dok kata orang Sunni (ASWJ) sesat ... kafir....

Last-last berbunuh macam yang berlaku kat dunia nih..... kat Syria utamanyer.... lepas tue kecoh sampai ke Malaysia cerita-cerita betapa kejamnyer pembunuhan yang berlaku kononnya dibuat oleh orang Syiah.... Yang lagi best tue... orang kat Malaysia di momokkan macam-macam cerita oleh Al Jazeera..... dan Al Arabiya.... hahahaha

Walhal.. Al Jazeera dan Al Arabiya tue kedua-duanyer aderlah media manipulatif yang didanai oleh puak-puak Wahabi yang pro Zionis .... hahaha... yang ini tak ramai orang di Malaysia yang tahu.... Hahaha... Diorang akan cuit sana... cuit sini... kasi dua-dua puak berlaga...

Orang Islam nih.... tambah jenis yang taksub kepada puak dan suku... memang tabley pakai... nama jer Islam... tapi hukum Allah main tinggal jer... contoh ... dalam kes berperang berbunuh sesama sendiri.... walhal Allah dah larang berperang dan berbunuh sesama sendiri tambah lagi sesapa orang yang berimankan kepada Allah...

Orang Islam nih macam-macam jenis taksubnyer... taksub kepada puak... taksub kepada suku.... taksub kepada guru... taksub kepada pemimpin.... tapi ketaksuban tue semuanyer lebih hebat dari ketabsuban kepada Allah Taala...

Diorang berani bergaduh berparang sampai mati kerana parti dan pemimpin diorang.... tapi berapa kerat jer sebenarnya yang berani berjuang berjihad kerana Allah Taala.... cer cerita....

Masa perang di Afghanistan dulu.... yang berjuang berperang berjihad... mostly orang dari mazhab syiah   ..... berapa kerat jer orang dari mazhab Sunni yang terlibat..... tak payah citer banyak la..... berapa ramai orang yang hebat dalam ceramah pasai Sunnah Wal Jamaah nih yang pernah pi berjihad di Afghanistan dulu.... hampeh.....

Same goes to masa kat Ambon.... kat Kashmir..... kat Balkan dulu..... yang ramai pergi berjihad aderlah dari mazhab Syiah dan sebagainyer... malah kaki-kaki tarikat pon ramai yang pi berjihad..... maner aaa pergi pemuka-pemuka ASWJ (Sunni) yang kecoh bising pasai Mazhab nih...

Kalu lu orang nak tau..... sepanjang gua berkhidmat di beberapa kawasan bergolak dulu.... peratusan puak Sunni terlibat dalam kerja perang jihad tue sekadar tak sampai 40%.... tapi... yang kecoh kononnyer diorang la yang betul aderlah puak Sunni nih....

Sori... gua takder taksub dengan mazhab.... malah gua tak jumudkan diri gua kepada Mazhab Syafie jer... malah gua terima pakai Hambali, Maliki dan lain-lain....  Gua tak kesah pon aper lu orang nak tuduh gua.... gua takder hal... cuma satu jer....  sekali lu orang kata mazhab itu tak betul... mazhab lu jer yang betul... maknanyer lu sudah samer macam Yahudi...

Yahudi pon ader banyak mazhab la bhai..... dan masing-masing kata mazhab diorang la yang paling betul dikalangan mazhab-mazhab Yahudi yang lain.....

Bhai... kalu lu nak tau.... itulah jugak taktik yang berlaku di Selatan Thailand... hehehe... yang ini nanti ader masa gua storykan..... Hahahaha... the real input on what's going on in Southern Thailand.... hahahaha.... fresh dari ladang....

20 comments:

  1. Syiah VS Sunni ni yang wa tahu masalah yang melebihkan Saidina Ali lebih dari Nabi Muhammad S.A.W sendiri.. dan jadi teruk bila yang fanatik ni sampai melabelkan para sahabat Nabi sesat etc.

    Pasal Mazhab, Gua pun pelik bhai bergaduh pasal mazhab pasa doa qunut, pasal talkim pasal baca Yasin pun boleh bergaduh hahaha..

    Padahal Imam Mazhab takda pun gaduh2. Allah berikan kita nikmat tu untuk kita pilih bukan suruh berpecah-belah bergaduh.

    Ontah la memang kita suka gaduh kot lebih2 lagi ditiupkan syaitan supaya bergaduh berpecah belah.. Iblis Syaitan ni suka je tengok orang bergaduh..

    ReplyDelete
  2. Bro c++,
    Cer citer kat kami n wa specifically..syiah yg mana yg betui2 islam? As long puak syiah tuh percaya kpd imam 12 lebih berbanding RASULULLAH n yg mengidolized kan Sayidina Ali .x sesat ker?

    Geez..wa nih tertinggai kapal terobang ker? As fir me..klu ASWJ yg poyo memang wa balon..! N for wahabi's..haaa..kalau wa yg solat subuh x baca qunut tu jadik wahabi ker? Lagi satu wa..jenih yg x buat tahlil pd malam pertama kemeninggalan ahli keluarga..so wahabi ker?
    agreed al jazera n al arabiya tuh suma agen zionis n nwo..but..to blanket sunni worse than syiah in terms of jihad..wahlauweh..adakah lu kasyaf? Bro..jamil misai kontot pon ASWJ but dia sunni yg sekular..wa balon..ttp adakah semua yg kat jakim tuh sekular? Yg opportunist banyak la..ttp klu kita kata syiah bagus...duhhh..ada sikit berat untuk wa digest kan. Cer citer semua..kasi pencerahan!

    Cheers

    ReplyDelete
  3. Bro c++,
    Cer citer kat kami n wa specifically..syiah yg mana yg betui2 islam? As long puak syiah tuh percaya kpd imam 12 lebih berbanding RASULULLAH n yg mengidolized kan Sayidina Ali .x sesat ker?

    Geez..wa nih tertinggai kapal terobang ker? As fir me..klu ASWJ yg poyo memang wa balon..! N for wahabi's..haaa..kalau wa yg solat subuh x baca qunut tu jadik wahabi ker? Lagi satu wa..jenih yg x buat tahlil pd malam pertama kemeninggalan ahli keluarga..so wahabi ker?
    agreed al jazera n al arabiya tuh suma agen zionis n nwo..but..to blanket sunni worse than syiah in terms of jihad..wahlauweh..adakah lu kasyaf? Bro..jamil misai kontot pon ASWJ but dia sunni yg sekular..wa balon..ttp adakah semua yg kat jakim tuh sekular? Yg opportunist banyak la..ttp klu kita kata syiah bagus...duhhh..ada sikit berat untuk wa digest kan. Cer citer semua..kasi pencerahan!

    Cheers

    ReplyDelete
  4. 2:120. Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)". Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu.

    9:30. Orang-orang Yahudi berkata: "Uzair itu putra Allah" dan orang Nasrani berkata: "Al Masih itu putra Allah". Demikian itulah ucapan mereka dengan mulut mereka, mereka meniru perkataan orang-orang kafir yang terdahulu. Dilaknati Allah-lah mereka; bagaimana mereka sampai berpaling?

    hai manusia tetap teguhlah beriman kepada Allah.

    ReplyDelete
  5. betul tu bro... aku ada bertekak dgn pasal ni kt syria care. aku kondem mereka sebab memperkecilkan golongan syiah dan tuduh bagai. sekali aku kena tuduh syiah. ramai pulak golongan fanatik duk hentam n kluar ayat bagai. susah main dgn mereka yg fanatik.

    p/s: BRO mohon update bankami.blogspot.com kpd > http://bankami.net dalam bloglist. Dah tukar pada domain sendiri. Upgrade skit. hahaha

    ReplyDelete
  6. ANDA TAU SYIAH DARI MANA? DARI KITAB SUNNI? ATAU DARI BUKU BARAT? KALAU NAK TAU SYIAH, DAN AKIDAHNYA BELAJAR LA DARI KITAB SYIAH SENDIRI BUKABN DARI KITAB SUNNI YG TENTU MEMUSUHU SYIAH. BEGITUJUGA SEBALIKNYA. KALAU NAK TAU AKIDAH KRISTIAN ATAU YAHUDI, KENA BELAJAR DARI SSUMBER ASAL AGAMA ITU, BUKAN DARI PEHAK KETIGA YANG MENJADI MUSUH AGAMA TERSEBUT.....DAN KITA DIBERI AKAL UNTUK MEMPERTIMBANGKAN BENAR ATAU SALAH SESUATU AJARAN TERSEBUT. JANGAN JADI ISLAM KETURUNAN. SEMUA AGAMA KATA MEREKA LAH YANG BERADA DIPEHAK YANG BENAR. JADI, BELAJAR DAN KAJI LAH UNTUK MENCARI KEBENARAN, BUKAN MENCARI KESALAH SESUATU FAHAMAN YANG SEAKIDAH NGAN KITA. BARU LAHA AKAL ITU DIMULIAKAN MARTABATNYA.....BUKAN IKUT EMOSI FAHAMAN SENDIRI.

    ReplyDelete
  7. Saya berpandangan dengan bro C++ bahawa video2 kekejaman di Syria yg dilabelkan sbgai kekejaman Syiah ada unsur2 propaganda.

    Tapi saya berpandangan Syiah adalah sesat. Saya juga satu aliran kefahaman dgn Dr MAZA dan Ustaz Halim Hassan.

    Kenapa Syiah sesat? Bagi saya tidak apa menghormati Ali RA kerana beliau adalah sahabat, juga antara orang yg dijanjikan syurga. Tidak apa juga hormat Ahli Bait. Sbb mereka adalah manusia dan juga saudara kita.
    Tetapi ketaksuban yg melampau, sampai mengangkat Ali RA lebih2. Menghina Umar RA, Abu Bakar RA, Usman RA, bukan kah itu sifat orang yang melampau?



    إنَّ أبا بكر وعمر كانا كافرين , الذي يحبهما فهو كافر أيضاً

    Maksudnya : “sesungguhnya Abu Bakar dan Umar adalah kafir, orang yang mencintai keduanya adalah kafir juga”. [al-Majlisi, Haqqul Yaqin, m.s 522].

    Al-Majlisi telah mengarang Haqqul Yaqin, Khomeini sgt emngiktiraf buku tersebut. Apa lagi yg kita boleh kata?

    ReplyDelete
  8. bhai,

    kalau akar pun dah berselirat, apa perlunya bercerita mengenai batang, daun, cabang dan dahan?

    i beg to differ with your argument this time around. it's sounds fishy to me. my 2cents.
    ____________________________________________________

    to ulatbuku,

    please turn off your freakin' caps lock next time. it simply gave me headache to read whatever you wrote. the rest of us are not blind yet.thank you.

    ReplyDelete
  9. Salam,
    to all forumers here..korang sibuk mempertahankan syiah tu x sesat or masih lg islam..kan? So bg hujah..tang mana syiah nih x sesat? Asek ckp x sesat..tp xder hujahnya..n pastu xder bg bukti..apa bendanya? Ayah pin pon kata dia x sesat..rasul kahar pon..tetapi..ada diorang brani bg sebab musababnya?
    To ulat buku..hang nih..betui ka bukan islam keturunan! Aloo..kita xnak bincangkan tentang kunun syiah la yg berjuang lawan amareka ok..juz bgtau..apa intipati syiah itu sendiri..bulih? Kalau dok ckp pastu x bg bukti...bulih join ameno la yg sekular n assobiyah tu!!

    Penganut ASWJ pon belum tentu seorang mukminin ato mukminat..mungkin sekadar muslimin muslimat shj? But syiah..yg idolized Sayidina Ali..n in the same time mengkafirkan sahabat Nabi yg di jamin syurga..haaaa..syurga dunia je la!!

    Cheers

    ReplyDelete
    Replies
    1. 'Perumpamaan Ahli Baitku adalah seperti bahtera Nabi Noh. Sesiapa yang menaikinya akan selamat; sesiapa yang membelakanginya akan tenggelam."

      "Sungguh, aku tinggalkan pada kalian dua pusaka penting (tsaqalain): kitab Allah dan Ahlul Baitku. Sungguh keduanya tidak akan berpisah sehingga datang menjumpaiku di telaga al-Haudh.”

      Banyak hadis2 yg menceritakan keistimewaan Ahli Bait sengaja dihilangkan oleh penulis kitab aswj yg mungkin terpaksa berdepan dgn penguasa zalim dizaman mereka.

      Delete
  10. c++,
    ya memang betul, pejuang syiah hebat contoh Hisbullah Lebanon & Hamas.Gaza. Israel pun cuak dgn depa.

    ReplyDelete
  11. Tengok video syiah melayu pun terang2 azan sebut ali..solat bkepak2..

    Jika syiah x mnghina sahabat xpe bhai..
    Aku x setuju ngan ko kali nih..
    Sebab syiah jgak muawiyah abi sufyan r.a dicela

    ReplyDelete
  12. Bhai's,

    Selagi tak bersalahan dengan Quran dan hadis... buat jelah tak kira syiah ke ASWJ...kita suka sangat menghukum tapi diri sendiri tak kenal JAZAM... kita mengaku Islam tapi diri sendiri tak kenal Islam... tahu sejarah tapi tak pernah nak mengkaji sejarah Islam... Bhai C++, betul kata lu... punca sebab taksub tanpa Ilmu... Islam mesti dikenali, kemudian kena pegang, lepas tu peluk kuat2, dah peluk kena bersatu... hahaha... bukan sebab Bapa, Ibu atau Tok nenek kita Islam, kita pun jadi Islam...

    Sebelum kita nak hukum Syiah ke ASWJ tak betul... cuba renungkan perkara ni... Siapa Islamkan diri Kita... kalau kafir nak masuk Islam kena p pejabat Ugama dan jalankan akad... habis kita ni siapa yang Islamkan...camna ngan anak dan Isteri kita dan keluarga kita...

    ReplyDelete
  13. Dri mata kasar, ce tengok mcmana pemimpin2 Iran, maksud gua presiden Iran contohnya, mmg sempoi giler cara hidup dorang. Tapi kalau tengok Pemimpin Sunni....huh..tapi syiah mana yg sesat, tu yg jadi persoalan. Dlm bab peperangan menetang kuffar, ok, gua tau kisah hizbullah di Lebanon. Tapi apa yg berlaku di Palestine, Afghanistan, Balkan dan lain2 pelosok benua, ihklas, ni 1st time gua dengar mereka ni puak2 syiah. Less then 40% sunni...emmm..

    ReplyDelete
  14. kt syria..... bila org bunuh dn perangi kita nk duduk diam atau pertahankn diri?

    ReplyDelete
  15. tu dia..melingkup bahana..so hang di islamkan oleh siapa? ckp berkias mcm hang pastuh berbelit beli dok kata syiah x sesat..ttp x bg hujah..apa ke lan? bab akidah x kuat n betui2 faham..nk citer pasal benda lain! yo..hangoa tau dak cerita mana syiah wujud? aku lebih rela berkawan dgn manusia yg bukan islam dan tdk menentang islam dr pecahan dari islam yg melawan dan memburuk burukan islam! itu pasal dlm islam yg murtad wajib di bunuh!
    cheers

    ReplyDelete
  16. Salam tuan rumah dan para pembaca,

    Celah mana pula syiah jadi mazhab dalam Islam? Ambil contoh dekat sudahla, tengok ja dialog sunni - syiah dalam Malaysia kat youtube. Dari situ boleh digest lebih mudah daripada nak pergi belajar dari sumber/tempat syiah sedangkan ilmu ASWJ dalam diri sendiri begitu dangkal. Berapa ramai yg goyang iman baca buku syiah yg penuh dgn manipulasi hadis2 ASWJ, pasal xde ilmu hadis bersanad di dada.

    Buat apa lah nak kmbangkan syiah di dlm negara Sunni, pergilah Islamkan Siam ka, sami Myanmar ka. Apa ke hal nak tarik Sunni2 bengap masuk syiah.

    Perselisihan sesama empat mazhab dalam ASWJ tak kalut mana pun, isu kecik2 ja. Tidak melibatkan akidah. Tp agama syiah ni tak pakai kitab2 hadis imam Sunni yg sahih, sebab mereka tidak percaya kepada perawi2 awal di kalangan sahabat. Bolehkah Sunni berlapang dada menerima fahaman sebegini sbg sebahagian drpd saudara seagama. AlQuran dan Hadis pegangan Sunni (yg betul2 mengamalkan lah.. )

    Lagipun imam2 besar sunni dah lama cakap pasal syiah, masih sama syiah dahulu dan sekarang samada taksub atau tidak. Siapalah kita nak memperlekehkan ijtihad imam2 besar tersebut.

    Bila sebut amalan sunnah syiah, yg disebut dalam kitab2 karangan Al-Majlisi dan sebagainya, seperti taqiyyah, kahwin mut'ah.. boleh pula mereka jawab itu bukan kitab kami.. malas lah nak kawan mcm ni. Adakah sunni mcm aku dikira taksub??

    Lihatlah sokongan rakyat Palestin ke atas Hizbusyaitan, apakah masih sama setelah tembelang syiah pecah di Syria?

    ReplyDelete
  17. Kite berpegang pada ajaran Rasulullah S.A.W. Bukan kpd sayyidina Ali. Mazhab syiah tidak dianggap sebagai mazhab. Syiah memang sesat. Kita sbg ASWJ berpegang pada Alquran yang jelas menunjukkan perutusan terakhir bagi umat islam adalah Nabi Muhammad. Ajaran Syiah sangat didominasi oleh perkataan-perkataan yang katanya berpunca dari Fatimah, Ali, Hasan, Husein, dan anak keturunan mereka. Kalau Syiah benar-benar mencintai Ahlul Bait, seharusnya mereka lebih mendahulukan Sunnah Nabi, bukan sunnah dari Ahlul Bait beliau. Syiah memuliakan Ahlul Bait kerana mereka memiliki hubungan dekat dengan Nabi.
    Muslimkah seorang syiah sekiranya mereka sendiri mencaci maki sahabat nabi S.A.W?

    sikap ideologi kaum Syiah lebih dekat kepada kemusyrikan, kerana mereka lebih mengutamakan pendapat manusia (imam-imam Syiah) daripada ayat-ayat Allah. Padahal dalam Surah An-Nisaa 'ayat 59 disebutkan, jika berlaku satu saja pertikaian, kembalikan kepada Allah dan Rasul-Nya. Itulah sikap Islam, bukan melebihkan pendapat imam di atas perkataan Allah.

    Syiah adalah ajaran yang menyesatkan. Memang betul ASWJ belum tentu muslimin/mat sejati, tetapi kita ambil konsep general tentang ajaran ASWJ dan SYIAH. Jelas sekali di situ mana sesat mana yang tak. Tak perlu kita label diri kita ni dari fahaman mana. Saya sgt tidak bersetuju dgn bro C++..

    Jangan pandang pada fizikal atau luaran sesuatu puak, tetapi dalami initipati dan intisari sesuatu ajaran tu samada berlandaskan ISLAM atau tidak. Siapa yang berjuang menentang kezaliman sila letak tepi dahulu sebab skrg ni jelas issue ni tentan fahaman Sunni VS Syiah iaitu INTIPATI/INTISARI/IDEOLOGI fahaman tersebut.

    Kita tidak mencela sahabat nabi tetapi kita mencela pengikutnya yang telah membawa fahaman yang sesat. jadi jatuh kafir kita sekiranya bersetuju dengan ajaran syiah ini. Ingatla kita berpandukan ALQURAN..jadi kaji ALQURAN itu sendiri, dapatla jawapan.

    Senyum.. :-)

    ReplyDelete
  18. nak kenal islam maka kita kena dalami ajaran islam menerusi kitab2nya.

    begitu juga perbezaan mazhab kita kena belajar dari kitab masing2.

    maka nk kenal syiah kita kena belajar dan kaji ajaran mereka dpd kitab2 mereka. semua permusuhan mereka terhadap sunni termaktub dlm kitab2 mereka, bukan semata2 fitnah barat.

    keujudan dan kejahatan syiah telah bermula semasa zaman sahabat rdh lagi, takkan lah kita nk kata masa tu pun kerja amerika.

    yg pasti memang kerja yahudi dan kini zionis meneruskan keujudan syiah sebagai senajta ampuh menghancurkan islam.

    ReplyDelete
  19. syiah bukan mazhab tetapi agama lain kerana asas akidah mereka pun sudah terkeluar dpd islam. ini bukan momokan barat tp semua termaktub dlm kitab dn ajaran mereka.

    4 mazhab dlm Islam tidak pernah berbunuhan sepertimana kejahatan syiah terhadap Islam.

    mujahideen yg berjuang di bosnia chechnya dll terdiri dpd umat Islam sunni. hezbosyaitan hanya berperang sikit2 dgn israel utk mempertahankan wilayah dn bukan kerana Islam.

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja