Pengikut


Custom Search

IKLAN TEKS (Serendah RM0.35 Sehari)

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

11 September 2012

PDRM : Inside Story (Episode 1)

Bhai...  Artikel ini dutulis berdasarkan maklumat yang disalurkan oleh anggota PDRM sendiri yang berpangkat DSP (masih lagi berkhidmat didalam PDRM). Luahan hati ini disalurkan kepada gua dalam satu sesi temuramah santai sekitar 4 bulan sudah di Bukit Aman, Kuala Lumpur.

Banyak orang bertanya tentang status taraf pendidikan para anggota PDRM.  Ramai yang musykil kenapa anggota PDRM seakan beroperasi seperti robot. Hanya mengikut arahan walaupun arahan tersebut nampak kelakar mahupun bercanggah dengan norma hidup masyarakat Malaysia mahupun Perlembagaan Malaysia.

Saya akan dedahkan satu perkara yang boleh dikirakan sebagai situasi serius yang berlaku didalam perkhidmatan Polis Di Raja Malaysia atau ringkasnya PDRM.

Seperti yang anda semua sedia maklum, sebilangan besar anggota PDRM yang sedang berkhidmat adalah terdiri dari anggota bawahan (lain-lain pangkat) dan juga pegawai. PDRM mengkelaskan kakitangan mereka kepada dua bahagian iaitu anggota bawahan dan pegawai.

Untuk kelas pegawai, kebiasaannya ada dua cara untuk menaikkan diri anda menjadi pegawai didalam perkhidmatan PDRM. Pertamanya adalah dengan cara berkhidmat lama dan lulus beberapa ujian dan temuduga kenaikan pangkat. Namun bilangan yang naik dengan cara ini (iaitu dari anggota bawahan kepada status pegawai) adalah amat kurang atau boleh juga dikatakan disekat dan terlalu lama.

Kini ramai yang menjadi pegawai didalam perkhidmatan PDRM adalah terdiri daripada graduan (diploma mahupun ijazah) dari pelbagai bidang. Namun pegawai atasan PDRM sendiri seakan tidak mengiktiraf bidang kepakaran yang ada pada anggota tersebut.

Sebagai contoh dalam satu kes, ada seorang anggota PDRM yang berpangkai Inspektor baru sahaja diterima menyertai PDRM. Beliau mempunyai kelulusan akademik yang cemerlang (database and system development) pada peringkat Master. Walaupun PDRM mempunyai keperluan untuk ada satu sistem pangkalan data bagi memudahkan operasi harian (termasuk untuk unit risikan) namun anggota PDRM tersebut tidak dibenarkan untuk dikerah khidmatnya bagi merekabentuk dan menghasilkan satu sistem pangkalan data secara in-house. Pegawai tersebut diarahkan berkhidmat dibahagian pengawalan POS (sentry) disebuah pulau. Alasan yang diberikan oleh pegawai atasan adalah untuk memastikan pegawai baru dalam perkhidmatan bermula dari bawah

Bagi menyelesaikan isu pangkalan data ini, pegawai atasan mengarahkan anggota bawahan untuk mengguna pakai Microsoft PowerPoint dan Microsoft Excel..Sebab itulah walaupun dalam PDRM terdapat ramai pegawai dan anggota bawahan yang berkemampuan untuk membuat apa-apa sistem berkaitan dengan komputer secara in-house, namun pihak atasan PDRM tidak memandang akan perkara ini. Malah pihak atasan PDRM lebih suka menganugerahkan projek berkaitan komputer (walaupun yang agak mudah) kepada pihak luar yang biasanya akan mengenakan caj yang melampau.

Ini yang sebenarnya berlaku dalam perkhidmatan PDRM di Malaysia

(bersambung....)

PDRM : Inside Story (Episode 1)
PDRM : Inside Story (Episode 2) 

No comments:

Post a Comment

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Popular Posts

YouTube CipanTapirTenuk

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1