Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

26 September 2012

Sikap Bodoh "Pejuang Islam"

Bhai....  kalu ader masalah dengan sesapa pon... kekerasan bukanlah caranyer... hujah mesti berbalas dengan hujah.... kalu orang bawak fakta dier.. lu pon bawak la fakta lu... aper kejadahnyer buat kerja bodoh sampai melakukan kekerasan dan jenayah...

Macam contoh ni la.... kes Aduka Taruna dibelasah di Masjid Rusila dulu tue oleh ahli PAS Geng Rusila.... AdukaTaruna bawak hujah dier... yang ahli PAS Geng Rusila yang bangang pi belasah dier tue pasai aper... Kenaper tak lawan jer hujah AdukaTaruna tue... kenaper perlu melakukan kekerasan... Ingat Rasulullah suka ker orang yang melakukan kekerasan tanpa sebab rasional nih...

Bhai... kalu nak dikira penghinaan terhadap Islam... Zaman Rasulullah dulu tue lagi teruk... tapi takder pon orang Islam membuat kerja bodoh membalas penghinaan tersebut dengan kekerasan... melainkan dalam kes berperang.... itupon setelah semua usaha diplomasi oleh Rasulullah gagal diterima oleh puak Kafir Quraisy...

Siap dalam satu kes Umar nak balas penghinaan seorang Yahudi tue keatas Nabi... tapi Nabi larang ... pasai Nabi kata... jangan dilawan orang yang takder akal... Nabi suruh deal secara diplomasi....

Bagi kes Gopinath Jayaratnam nih.... gua terus terang bagitau kat sini yang gua tak setuju langsung dengan tindakan puak-puak yang mengaku "kununnya" pejuang Islam.. sampai melakukan kekerasan jenayah kat mamat nih... bukan pasai gua nak defend mamat nih... tapi... sebagai orang Islam yang berilmu... hujah kena lawan dengan hujah lar...

kalu sikit-sikit hujah dibalas kekerasan... satu hari nanti kekerasan tue akan berbalik kepada orang yang berbuat kekerasan pada mulanyer... dan ini adalah lumrah dan fitrah dari Allah... tolong aaa jangan memalukan Islam atas kebodohan lu orang.... jangan jadi bangang.....

8 comments:

  1. Bhai, dalam ramai2 yang mengaku Islam, ramai juga yang bangangnya... termasuklah para ustaz dan ustazah... hahaha...

    ReplyDelete
  2. betul...sokong sangat statement neh...lawan dgn cara berdiplomasi...

    ReplyDelete
  3. Salam semua...

    The problem with the world is that intelligent people are full of doubts while the bodo ones are full of confidence.

    confidence betul & boleh menang belasah orang???

    ReplyDelete
  4. Cipan, tolong beri balik ulasan kome di blog teman. Silap tekan da.. dah hilang....

    ReplyDelete
  5. Bab nih gua setuju dgn Anwar...umat Islam cepat emosi dan marah bila agama Islam di hina tapi perangai dan tingkahlaku dorang x mengambarkan kemurnian Islam tu sendiri lebeh2 lagi bila di campur aduk dgn budaya dan adat sesuatu bangsa. Errrr...salah ke pendapat gua nih...?

    ReplyDelete
  6. Bhai ISA...

    Nak buat camana... itulah ketentuanNYA ...

    DeeDee Alieavea..

    Itulah yang sebaiknyer... diplomasi.. baru nampak cool...

    Bhai Alias Bin Hasan...

    Hahaha... good point... hahaha

    Bhai Mazwandi Mustaffa...

    Aiyark... gua dah tak ingat aaa aper yang gua tulis semalam... sori aaa....

    Bhai BunBinBan...

    Yusuf Islam (Cat Steven) ader cakap... nasib baik dier kenal Islam lebih dulu daripada kenal orang Islam... hahahaha

    ReplyDelete
  7. A'kum

    Tadi ada baca di freezon Terengganu. Marah benar saudara kita tu.

    Tapi pada saya hanya senyum dan gelak sorang jerlah...

    Saya ni lama juga di Terengganu dan kenal benar perangai orang Terengganu. Dari segi cakap dan semangat sepatutnya sudah lama Terengganu di terajui PAS. Tapi malangnya semangat tak sama dengan buat. Haji Hadi sempat jadi MB Terengganu hanya sepenggal dan dalam tahun 60'an YB. Samad jadi MB tak sampai pun sepenggal, terguling!

    Gedebe pun cam tu gak. berani pada mulut dan aekiranya mereka ramai. Jangan marah orang Terengganu, terimalah hakikat!

    ReplyDelete
  8. Bhai MountDweller..

    Hahaha... nak buat camana... nak berhujah diorang tak berapa pandai... jadi terpaksa la guna kekerasan...

    Tentang dier kata tader video yang diupload dalam Internet... hahaha... ini satu lagi masalah dengan puak-puak nih... semua maklumat nak kena feed... tak reti nak cari... walhal benda dah lama dah pon diupload dalam Internet... Boleh tengok kat dalam media sosial... hahahaha

    Kiter bukan nak marah mender... cuma nak peringatkan... kalu la Islam ditegakkan dengan kekerasan... gua rasa aaa... pengaruh empayar Islam takder la sampai ke seluruh dunia...

    Lagi satu .. dari aper yang FZT tuliskan tue.. nampak sangat la dier tak paham kenapa Rasulullah tak bagi Umar membalas penghinaan orang Kafir Musyrik kepada Rasulullah... dier kena belajar balik ... pegi menuntut balik...

    Islam kuat bukan kerana kekerasan tapi kerana zuhudnya umat Islam... itu jer....

    Aper-aper pon.. takper la... bagi chan la kat FZT mengamuk .... hahaha... dah peelnyer camtue...

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja