Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

29 January 2013

Kita Marahkan Mubaligh Kristian Berdakwah

Bhai... Dah dekat dua minggu gua kena hantam sana sini "kununnya" gua pro kepada Mubaligh Kristian.... Hahaha... Macam-macam tohmahan yang gua dapat... Macam-macam cercaan yang gua dapat... Macam-macam tuduhan yang gua dapat... Bab yang paling best skali aderlah sampai satu level mengatakan gua sudah tersesat.... murtad.... Hahaha.. NauzubillahiminZaliq...

Takper... Takper...

Nih gua nak citer samer lu... Aper yang gua nak citer nih.. Hanya berkisar dengan orang Melayu... Bukan orang Islam secara keseluruhan... Tetapi cuma orang Melayu Islam (baka) nih... Okeh...

Rata-rata orang Melayu Islam Baka nih... Adalah orang Melayu yang lahir dalam keluarga Melayu Islam yang juga baka.. Jadi secara otomatiknya diorang nih rasa diorang nih lebih Islam dari orang lain... Lebih keIslamannyer dari orang yang muallaf... Hahaha... Sindrom nih Melayu jer yang ader...

Jadi dek sebab diorang nih dilahirkan dari baka Melayu Islam... Maka pada diorang... Diorang dah cukup ilmu tentang Islam... In and out... Luar dan dalam tentang Islam dah ader dalam diri dan kapla otak diorang... Sebab itu la rata-rata ramai dikalangan Melayu Islam Baka nih jarang yang belajar agama...

Abis kuat pon setakat dengar ceramah dan kuliah agama... Bab membaca malas... Mengkaji jauh sekali... Hahaha ... Malah jenis Melayu Islam Baka nih la yang kalu bab mengaji Al Quran nombor satu... Tarannum dan Siqah mesti chanteq... Lagu kena mantop... Bacaan secara tartil yaamat hebat... Malah ader ramai yang hafal Surah Ya'sin cair... Sampaikan setiap kali solat Maghrib dan hari Khamis malam Jumaat... Mesti baca Ya'sin tanpa missed...

Cuba lu tanya diorang... Pasai diorang dah hafal Surah Ya'sin tue dalam hati... Cuba tanya diorang aper makna dan tafsirnya Surah Ya'sin tue... Hahaha ... Kalu dalam 10 orang yang lu tanya ... Maybe 11 orang yang tabley jawab... Hahahaha... Okeh la... Tak payah susah-susah tanya pasai Surah Ya'sin... Tanya pasai Al Fatihah atau Al Ikhlas pon dah kira okeh.... Hahaha

Ini kira basic nih... Okeh berbalik kepada tajuk artikel gua nih... orang Melayu Islam Baka nih sebok bising kononnya para mubaligh Kristian sekarang nih dah bergerak berdakwah dengan hebatnyer... Dah memang kerja mubaligh ... So logik la diorang kuat buat kerja dakwah agama diorang...

Ini yang kita nih... Melayu Islam Baka nih... Ader ker buat kerja mubaligh nih... Kerja dakwah nih... Ala... Tak payah la nak sembang deras bagi kaki yang kepoh pasai Isu Kalimah Allah tue... Pendakwah Tabligh datang kerumah diorang pon diorang menyorok... atau berlakon konon akan datang pi dengar kerja dakwah para Tabligh nih... Hahaha... Tanya diri lu orang sendiri la wei... Berapa kaki lu dah pergi dengar kerja tarbiyah Tabligh nih... Berbanding ngan lu menyorok atau sajer takmo nak pergi... Hahaha

Kita marahkan Mubaligh Kristian berdakwah... Tapi kita sendiri pon tak pernah nak buat kerja dakwah... Lagi mau bising ka... Kiter marah orang Kristian bagi Bible kat orang Melayu.. Tapi ader ker kita bagi terjemahan Al Quran kepada orang Kristian... Hahaha

Cuba tanya diri lu sendiri... Takder perasaan malu ker biler tengok orang Kristian kuat berdakwah... Tapi lu orang sendiri tabrani dan tak buat kerja dakwah.... Hahaha .... Takkan la lu orang sumer takder kawan yang bukan Islam... Yang itu pon lu orang tabley nak tarbiahkan... Jangan sembang la nak marah kat mubaligh Kristian.... Hahaha

12 comments:

  1. Pendapat yang cukup Bernas sekali dan kemungkin beberapa ekor 'burung' berjaya ditembak berdasarkan pendapat ini.

    Melayu Malaysia ini Mazhad Islam Melayu .. depa pikir lahir terus Islam maka agak sifat hasat hiperbola tu high sikit berbanding yang masuk islam daripada mengkaji keindahan islam (Mualaf)itu sendiri dan memahaminya.

    Maybe Bangsa Melayu Malaysia ini belum berkenalan dengan rakan - rakan sebangsa Melayu yang menganuti agama lain kristian dan budhha di Singapura dan Thailand dan juga Sabah serta Sarawak. Melayu sana bebas mengamalkan Agama lain-lain.. kerana Melayu itu hanyalah satu Bangsa .

    ReplyDelete
  2. ADA MELAYU MANGKUK RELA TENGOK MUBALIGH KRISTIAN BERDAKWAH DARI MELIHAT DAKWAH DARI JEMAAH TABLIGH ! SAMPAI ADA MENGHALAU JEMAAH ! LAHANAT MEMANG DEPA ITU ! ABU JANGAN LUPA !

    ReplyDelete
  3. setuju sgt,

    puak yg mahu jln mudah dan makan free asyik salahkan org dalam semua perkara.

    Mereka terpekik terlolong nak bakar kitab org dsb tapi tidak melihat masalah dtg dari mereka sendiri.

    Bila org sabah sarawak dan org asli jdi kristian mereka menyalak, tapi setiap tahun beribu-ribu ustaz ustazah yg Jqaf dan bukan dihantar ke kaw pendalaman, sampai disana bukan nak dakwah, isi borang minta balik ke celah ketiak mak dan celah kangkang isteri atau suami.

    mubaligh kristian sanggup belajar bahasa iban dan senai dan tinggal dalam hutan bersama org potong kepala untuk dakwah!

    tapi ustaz ustazah kita asyik mahu gaji inggi cuti banyak sekolah dekat kampung? WTF?

    Sendiri salah menyalak kat org lain.

    KLIK khutbah jumaat cuba lagakan antara agama

    ReplyDelete
  4. salam brader c++ ...
    dah dekat seminggu tak nampak ngko menjengah aku... merajuk ke? buruk brader tua2 merajuk... kah kah kah...

    tapi n3 brader pasal dakwah nih mmg best... kita dok marah diorang sebar agama diorang... tapi kita sendiri segan2 nak bukak mulut...

    ReplyDelete
  5. Bilamasa kita nak berdakwah....asyik bila cerita pasal cina dan india ajaaaa dah nak marah2 dan tuduh mereka macam2........jangan kata nak sampaikan cerita islam kp kaum2 lain, tunjuk contoh yg baik pun jauh sekali......hehehe

    yang syok tuuu bila dapat projek atau nak berniaga senang2 pulak berkawan dgn kaum lain dgn alasan mereka tuuu pandai berniaga konon.........itulah perangai orang kita......

    ReplyDelete
  6. &*@#%!@$$...

    "Hei "pengecut" ..sini alam ciber lu leh la cakap... lu & pembangkang usaha kerajaan & yg tak menghargai usaha polis adalah Pengkhianat!!"

    Tu dia la bhai, lu dah tengok berita tu? Seltan Harimau Selatan dah mengaum wa cakap lu. Kita semua dichop sbg pengecut, pengkhianat, bagai. Wah ! Ni macam menyirap darah kesatriaan wa cenggini. Wa takcaya olang macam dia memperjuangkan pra kemerdekaan, pengisian pasca merdeka?

    Apa daa ..Seltan kapla agama Islam kat negara ni? Us. Na$ha tu simbol perpaduan ummah (UG)? Berani ker dia olang kalu didakwah/ditegur salahlaku kepimpinan dia olang, dia olang tak leh sabar lagi melenting macamolang takda cukup akal?

    Such is life in this Messy-ia !

    ReplyDelete
  7. Nampaknya makin berapi kt sini, sabar, sabar.. Kita ketepikan seketika pegangan politik. Sebenarnya gua dh mls nk post kt mana2 lg, ingat mlm td last tp gua terpanggil juga untuk bg pandangan alternative... Mungkin jodoh kot... Bleh eh bhai SysOp?

    Kata2 lu mmg btol, x salah pn mmg melayu mcm ni, dah biasa disuap, lahir dah islam, melalak je lebih bila tabligh dtg lari lintang pukang.. Gua mls nk ckp pasal tabligh ni lebih2 sbb gua penah skolah tabligh, arqam semua sbb mak gua nk gua jd al-hafidz tp x jd jugak, mungkin bkn skrg kot.. Gua kenal sgt tabligh ni
    Tp kita simpan dulu la..(sbb tu la mungkin gua slh sorang yg lari dulu kot, waahaha)

    Seperti yg gua ckp, mmg xde salah ape yg lu tulis, benar belaka lu mmg bkn nk sokong mubaligh cuma sedih dgn bangsa sendiri, x gitu? TP INI BUKAN MASANYA! Kenapa gua ckp camtu? Bayangkan kita sebagai negara yg alpa tgh berperang dan kita diserang oleh negara yg ingin menjajah kita. Ada satu golongan yg "marah, melenting apabila diserang dan cuba mempertahankn negara kita sedangkn dulu golongan ni lagho, x sedar impian negara lain sedangkan dulug asyik mengeluh kenapa kita nk takluk kita" at least dia pertahankn jugak negara dia walaupub dulu dia x pernah pn sedia untuk oerang. Dan terdapat satu lg golongan asyik salahkn bangsa sendiri apabila diserang dgn berkata" haa tula dulu asyik rilek je skang org sibuk nk jajah kita, sepatutnya kita jajah diowand dulu, ni x rilek je blablabla bebel salahkn bangsa sendiri" PADAHAL NEGARA TGH DISERANG NI? Apa yg kita dpt dr golongan kedua ni? Xde pape bhai dah sah2 kita kalah. Bg gua ketepikan dulu ngomel tu, bukan skrg masanya. Pertahankn dulu kalimah Allah untuk kita, dh berjaya nanti (untuk sementara kerana musuh islam x pernah putus asa) barula nk bising2.. At least time tu insyaAllah ramai yg akan ikut lu sbb mereka dah hampir kehilangan sesuatu yg bernilai..
    Jgn nanti kita yg berparang bila ank2 kita yg tetpengaruh dgn dakyah kristian ni ( gua andaikn lu 3 series cm gua gk) time tu dh terlambat bhai SysOp... Sementara kita masih menjadi aole owner kalimah Allah ni jagalah elok2... Jom bersatu x kira apa pn pegangan politik pertahankn hak kita dulu sampai berjaya ( kecuali lu tergolong di kalangan melayu si kitol yg sanggup buat apa saja demi putrajaya)... Na'uuzybillaahi min zaalik. Sekian,peace!









    ReplyDelete
  8. ntah..bila ada grup nak bedakwah pasal islam, sibuk kena permit la, watikah la, apa ke benda lagi. Bila kristian dtg dakwah sibuk hiruk pikuk satu malaya nak marah kononnya. Sesetngah ustaz tu plak tak yah ke pendalaman sabah sarawak hantar..kg org asli kat semenanjung ni pun bagi alasan bagai. Busuk la apa la...Mungkin pegangan Islam dorang semudah ni je...kita org islam lambat laun masuk syurga gak nnt...tu ayat dri puak2 yg hidupnya siang mlm buat maksiat, fitnah, kaki mabuk...ingat neraka mcm dok penjara sg buluh apa..

    ReplyDelete
  9. Bhai/DeeDee semua...

    Aper yang gua tuliskan tue banyak yang kiasan... metafora... hahaha... jangan baca sesajer jer... baca kena ader ilmu .... hahaha

    Gua tetap berpandangan... kerja dakwah nih semua orang "wajib" buat... tambah lagi yang jenis ader kawan yang bukan Islam... dah jatuh hukum wajib... sebab takut nanti kat Akhirat... diorang salahkan kiter pasai taknak dakwahkan diorang..... bahaya wei...

    Silap-silap diorang masuk syurga... kiter plak kena humban dalam neraka...

    ReplyDelete
  10. hello

    boleh kurangkan sikit perkataan "ha ha ha"?

    mcm tak serius plak, dan saya pening membacanya berulang kali

    terima kasih.

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja