Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

08 January 2013

SONAMU : Apa Yang Dirahsiakan Oleh Kerajaan?

Bhai.... ribut tropika Sonamu nih agak hebat gak.. Vietnam dah kena.... Filipina dah kena... walaupun tak kuat ... Tapi... ribut tropika Sonamu nih dah menuju ke Malaysia dan Thailand... Soalan yang bermain difikiran gua... apa yang dirahsiakan oleh Kerajaan Malaysia ...

Ribut Tropika Sonamu nih dijangkakan sampai ke Malaysia (Kelantan, Terengganu dan Pahang) pada hari ini bermula lewat tengah malam... dan dari aper yang gua dapat maklumat... takder amaran awal tahap jingga yang dikeluarkan kepada semua penduduk di pantai timur... even orang kat Sarawak yang jugak mungkin kena tempiasnya tak tau pasai benda nih...

So... kenaper ianya dirahsiakan oleh Kerajaan... Apa salahnyer amaran jingga dikeluarkan supaya rakyat lebih bersedia menghadapinya... terutama yang duduk berhampiran pantai...  Macam rumah gua... walaupun dekat dengan pantai... tapi ader bukit yang menghalangnya...

Gua pernah tengok kesan ribut tropika nih satu masa dulu... Lu ingat tak lagi ribut tropika Greg yang melanda Sabah satu masa dulu... kesannya agak dahsyat... teruk... So... please la... tolong kuarkan amaran jingga wahai pihak yang berkenaan.... tolong aaa....  Orang kat Malaysia nih jarang kena malapetaka dahsyat... diorang tak tau camana nak bersedia... tolong aaa....

Bukan la gua nak kata dah semestinya Pantai Timur akan kena dengan Ribut Tropika Sonamu nih... cuma gua rasa Kerajaan Malaysia perlu kuarkan amaran dan nasihat agar elakkan pantai dan bersedia untuk terima kesan Sonamu.... bukan ker bersedia lebih baik dari dah kena....

Rujukan :
1. Cyclocane (Storm Tracker)
2. NASA
3. HurricaneZone


WDPN31 PGTW 072100
MSGID/GENADMIN/JOINT TYPHOON WRNCEN PEARL HARBOR HI//
SUBJ/PROGNOSTIC REASONING FOR TROPICAL DEPRESSION 01W (SONAMU)
WARNING NR 18//
RMKS//
1. FOR METEOROLOGISTS.
2. 6 HOUR SUMMARY AND ANALYSIS.
TROPICAL DEPRESSION (TD) 01W (SONAMU), LOCATED APPROXIMATELY 290 NM SOUTH-SOUTHEAST OF HO CHI MINH CITY, VIETNAM, HAS TRACKED SOUTHWESTWARD AT 04 KNOTS OVER THE PAST SIX HOURS. ANIMATED INFRARED SATELLITE IMAGERY (IR) SHOWS A PARTIALLY EXPOSED LOW LEVEL CIRCULATION CENTER (LLCC) WITH FLARING CONVECTION ALONG THE WESTERN AND SOUTHERN PERIPHERIES. THE INITIAL POSITION IS BASED ON THE IR LOOP AND IS EXTRAPOLATED FROM A 071433Z ASCAT PASS WITH FAIR CONFIDENCE. THE INITIAL INTENSITY IS ASSESSED AT 30 KNOTS BASED ON DVORAK ESTIMATES FROM RJTD AND PGTW RANGING FROM 30 TO 35 KNOTS AND THE ASCAT PASS SHOWING 25 TO 30 KNOTS IN THE WESTERN PERIPHERY. UPPER LEVEL ANALYSIS INDICATES TD 01W REMAINS IN A MODERATE TO HIGH VERTICAL WIND SHEAR (VWS) ENVIRONMENT (20 TO 30 KNOTS) AND DIFFLUENT FLOW INTO THE WESTERLIES TO THE NORTH. SEA SURFACE TEMPERATURES (SSTS) IN THE AREA ARE MODERATE (AROUND 26 DEGREES CELSIUS) FOR FURTHER INTENSIFICATION. TD 01W IS CURRENTLY TRACKING SOUTHWESTWARD ALONG WITH THE LOW-LEVEL NORTHEAST FLOW.
3. FORECAST REASONING.
A. NO CHANGE TO THE FORECAST PHILOSOPHY SINCE THE PREVIOUS PROGNOSTIC REASONING MESSAGE.
B. TD 01W IS FORECAST TO REMAIN IN A WEAK STEERING ENVIRONMENT, PREDOMINANTLY CONTROLLED BY THE LOW LEVEL ENVIRONMENTAL WIND FLOW. TD 01W WILL BEGIN TO TURN TO THE SOUTH IN THE NEXT 36 HOURS AS A LOW- LEVEL RIDGE BUILDS IN. TD 01W WILL SLOWLY DETERIORATE AS DRY AIR ENTRAINMENT, HIGH VWS AND DECREASING OUTFLOW DISSIPATE THE SYSTEM IN THE NEXT 36 HOURS. DYNAMICAL MODELS REMAIN IN FAIR AGREEMENT WITH THE SOUTHERN TRACK, BUT SOME MODELS ARE STARTING TO INDICATE A TRACK TOWARDS THE MALAYSIAN COAST IF THE STORM CAN MAINTAIN INTENSITY. THE OFFICIAL FORECAST IS NOW IN VERY CLOSE AGREEMENT WITH THE CONSENSUS OF AVAILABLE MODEL GUIDANCE, AND DISSIPATES THE SYSTEM BY TAU 36 DUE TO THE ENVIRONMENTAL CONDITIONS. DUE TO THE GOOD AGREEMENT AMONG THE FORECAST AIDS, THERE IS HIGH CONFIDENCE IN THE JTWC FORECAST.//
NNNN








4 comments:

  1. Thank You for your information ...!!! Ni Ribut atau Topan punya pasal ... bukan nak buat main-main .... pehhrr ... gua cakap lu ... lebih baik bersiap sedia dulu sebelum ia datang melanda ...!!! Tu sebab gua kata gua cukup sayang kekawan especially lu ... cipan !!!

    Jebat: Kalau Takut Ombak Dan Badai Jangan Berumah Ditepi Pantai ... Tapi Kalau Libut Betoi Mali Gua Pun Lali loooooo....!!!

    ReplyDelete
  2. Bhai Jebat...

    Nih kat Kemaman sudah mulai gelap... hujan sudah mau turun... harap takder ribut atau topan la....

    Kalu ader pon cuma Pasaraya Topan jer yang kat Klang tue... hahahaha

    ReplyDelete
  3. lebih baik dok kat jepun
    walau bukan negara islam
    tapi sgt menjaga kebajikan pendduk negaranya
    semua diberi kemudahan yang terbaik
    dan tercanggih

    ReplyDelete
  4. Bhai/DeeDee Anonymous...

    Tue la pasai... diorang kalu bab alam sekitar dan bencana nih cukup prihatin... tue yang pelik... walhal diorang bukan Islam pon...

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja