Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

19 April 2013

Nilai Pampasan Cuma RM25 Ribu

Bhai... Semalam gua lepak ngan sorang kawan gua yang boleh kata lama dah tak jumpa... Kitorang berborak dari pukul 10 malam sampailah dekat pukul 1 pagi.... Hahaha... Macam-macam isu... Dari bisnes... Kerjaya ... Sampailah kepada isu berkaitan politik....

Satu soalan yang menyebabkan gua terpikir sampaikan gua tabley nak tidor walaupun sampai pukul 3 setengah pagi.... Hahaha....... Nak tahajjud tabley sebab belum dapat tido pon...

Tetiba jer soalan "berapa bayaran pampasan kematian operatif cuma RM25 ribu jer" terpacul dari mulut member gua tue... Dier kata lagi "bukannyer Malaysia sedang terlibat dalam kancah perang yang ramai operatif, agen dan anggota keselamatan terbunuh" .... Takkan la Malaysia tak mampu nak bayar lebih kot...

Dier utarakan soalan nih selepas gua citerkan rate nilai pampasan yang biasa keluarga anggota keselamatan (operatif) dapat selepas operatif tersebut terbunuh didalam tugasan tanpa mengira lokasi.... Habis baik pon cuma dapat duit dan bendera... Operatif jarang yang dapat pingat... Bukan takder tapi jarang... Kemudahan untuk anak-anak operatif yang terbunuh biasanya dapat sampai umur 18 tahun...

Member gua bagitau... "Mangsa yang terbunuh dalam kes logi Petronas meletup baru-baru nih pon dapat RM5 juta manakala syarikat pembekal tenaga kerja tersebut iaitu HYUNDAI-PFCE dapat RM3 juta"..... Takkan la tabley operatif kiter dapat pampasan yang agak relevan...

Gua mati akal nak jawab... Sebab setahu gua la... Itulah rate yang biasa ditetapkan oleh Perbendaharaan Malaysia... Tak pernah lagi dengar lebih dari RM30 ribu...

So aper pandangan lu orang lar... Patut ker keluarga operatif yang terbunuh dalam operasi (luar dan dalam negara) sama ada operasi biasa atau black ops mendapat pampasan lebih dari RM25 ribu.... Berapakah nilai selayaknyer keluarga operatif dapat.... Sudah la operatif nih "un-sung heroes".... Orang awam tak tau pon keujudan mereka dalam memastikan keselamatan dan kestabilan serta keamanan negara terjamin...

Kalu gua meninggal semasa operasi... Agak-agaknyer berapa aaa yang patut keluarga gua dapat dalam meneruskan hidup dimasa mendatang... Kos sara hidup, perubatan, pendidikan dan lain-lain sahaja untuk 4 orang anak dah berapa.... Pergh...

Kalu PR jadi Kerajaan Persekutuan nanti... Errrrr... Boleh tak rate nilai RM25 ribu nih dinaikkan kepada yang selayaknya..... Mmmmmmm... Boleh la yer...

5 comments:

  1. Sepatutnya operatif ni dpt pampasan yg lebih tinggi dari yg terkorban di Lahad Datu kelmarin. Sekurang-kurangnya bantuan utk keluarga seumur hidup atau pampasan yg sewajarnya . Cth, berikan tanah sawit 10 ekar utk sara hidup keluarga yg ditinggalkan.

    Pelajaran percuma sehingga ijazah pertama memang telah ditawarkan oleh PR. Kita mesti sokong PR utk perubahan semua rakyat yg dah lama tertindas.

    umno/bn hanya mementingkan kroni dan kekayaan diri sendiri.

    ReplyDelete
  2. Pandalela terjun Olimpik separuh bogel pun dapat beratus ribu.

    Sial.

    ReplyDelete
  3. bhai,

    25k? it only last for a couple of months, if u ask me! with the rising cost of living especially if u staying in a big city. just doesn't make sense at all.

    i dare to say, it should start with min of 500k. respect to people who willing to sacrifice themselves for the sake of others. not everyone's favourite job, isn't it?

    what say you?

    ReplyDelete
  4. najib bini rosmahApril 19, 2013 at 4:57 PM

    rega nyawa seorang pejuang...
    Takdak nilai.. Mahal lagi myvi anak lelaki bapak gua... Gua estimate patut start dari harga sebijik porsche... Ok la 5 beranak...

    ReplyDelete
  5. Memang patut banyak ni ketua operatif kena mintak la justify tahap dan risiko.. orang2 atas ni bukan tau menilai.. jaga poket depa sendiri tau le.. takda insurans ke Bhai cover operatif..?

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja