Pengikut


Custom Search

PERINGATAN !!!

Bhai/DeeDee Sekalian.

Sila baca slow-slow dan fahamkan betul-betul artikel dan komentar gua dalam blog nih...... Tolong jangan baca skali lalu... Sebab kat sini gua banyak menulis secara indirect.... gua banyak berkias... gua banyak bermetafora... ayat gua bukan ayat skema SPM ker STPM ker... jadi tolong guna kapla... jangan membaca guna kapla lutut aaa..

Dan kalu lu bengap sangat tak paham aper yang gua citerkan... sila bertanya ... jangan main terjah sembrono jer... hahaha... karang tak pasai-pasai lu gak yang malu... hahaha .. Tolong jangan jadi bodoh... cukup la dah ramai pemimpin politik yang bodoh... lu jangan menambahkan korum... hahaha

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang.... ader paham ka???

Lagi satu... kat sini gua takder menghasut atau memfitnah serta mendajai sesiapa... jadi kalu lu orang terhasut ker, terfitnah ker, terdajai ker mender... itu masalah lu orang... hahaha... bukan masalah gua...... Hahaha... Untuk geng-geng Cawangan Khas... tak payah la buang masa baca blog gua... baik lu folo jer Anwar Ibrahim tue... hahaha... ader gak pekdah...

19 May 2013

Pusat Pungutan Zakat Bakal Dirombak

Bhai.....  Aper pandangan peribadi lu dengan Pusat Pungutan Zakat (PPZ) nih...  cer bagi komen skit.... hahaha...... Dibawah nih gua nak bagi pandangan peribadi gua.... hahaha... baca aaaa jangan tak baca....

Pusat Pungutan Zakat sepatutnya dirombak dan ditukar namanya.... Ini kerana nama yang sedia ader tidak melambangkan ketinggian Institusi Zakat itu sendiri.....  Hahaha.... Sepatutnyer... Pusat Pungutan Zakat (PPZ) dirombak dan ditukarkan namanyer kepada....

Pusat Pungutan dan Agihan Zakat (PPAZ) ....

Sebab.... yang menjadikan masalah selama nih kat Pusat Pungutan Zakat aderlah... dier cuma banyak berfungsi menjurus kepada pungutan dan kutipan zakat..... memang dari tahun ke tahun ... bermacam cara dan teknik diadaptasikan untuk memastikan pungutan dan kutipan zakat dapat dibuat .... dari secara pembayaran online... sampailah kepada pembayaran guna SMS.... hahahaha

Tapi.... hehehehe..... biler bab agihan Zakat..... hancuss..... duit zakat banyak tersimpan dalam bank-bank Islamik (hanya pada nama sahaja sedangkan sistem tidak Islamik) ... sampaikan simpanan jadi berkepuk banyak beratus juta.... walhal sepatutnya... duit zakat yang dikutip hendaklah diagihkan dengan seberapa segera kepada semua asnaf yang berhak.... Jamil Khir Baharom bukan asnaf yer.... hahahaha

Tambah lagi biler ader alasan yang selalu gua dengar ... iaitu tak cukup kakitangan nak memproses dan menyemak agihan... malah dalam semua kes... PPZ lebih menunggu orang datang melaporkan dan mengisi borang untuk mendapatkan bantuan zakat...   Kalu lu tak percaya... ader masa lu singgah-singgah la pi mana-mana pejabat PPZ... lu boleh tengok camana diorang beroperasi.... hahahaha

Tak percaya kalu... sila baca pendedahan kat sini.... hahaha

6 comments:

  1. Pastinya Kerajaan BN kena tukar Slogan "Siddiq; Amanah; Fatonah; Tabligh selamanya."

    ReplyDelete
  2. bhai..PPZ mmg keje dier kutip duit jer, ygn agih Baitulmal, negeri lain gua xtau la cmner..heeee

    xdak cash dlm urusan byr bantuan tu, sume msuk bank penerima..klu ada pun cash ada bantuan kecemasan n ada limitation dia..org bwh xleh watpa, org ats terutama pak menteri la kene naikkan jumlah bayaran,and pebaik birokrasi tu, org kt kaunter ari2 kene maki jer..hahahaha..pastu weekend opis ttp, so kene improvekan bnda ni..gua prnh dok training dlm tu dulu...

    ReplyDelete
  3. CTT..

    bagus la kalau rombak..pastu hasil banyak masyuk..tapi jgn la pulak puak kat baitul mal..sana kasi tiris..sana sini,bayar yuran guaman la(jika berkaitan la hehe)..bagi peguam lawatan keluar negara kononya prog ngan pelajar(????)..dllllllllllllll...heheheh..

    agensi perlu penambahbaikan yang berkesan dan telus..ni duit zakat dan pengharapan ramai org..di luar sana...amanah kena jaga memolek

    MG

    ReplyDelete
  4. askm ctt
    setuju cadangan ctt
    kerani2 ppz memang mcm sial kalau berurusan dgn dia org
    mcm mintak duit mak bapak dia org je.
    bila jumpe boss besar bleh pulak
    yg yeanya kurang keimanan utk membantu org tau kerja dpt gaji je
    kalau org datang ke kaunter kira bawak masalah pd mereka

    tapi memang semua kaunter pej mcm sial...

    ReplyDelete
  5. Hahaha betul tu Bhai.. Mereka hanya bertangungjawab mengutip aje tapi tidak bertangungjawab mengagihkan dengan betul.. sehinga banyak kes orang Islam tidak dapat dibantu dan memalukan intitusi Islam.

    Lebih kurang LHDN kutip hasil je kerja pusat zakat ni..

    Banyak orang miskin papap kedanan tak dapat bantu..

    Alasan yang salu dikeluarkan ialah duit bukan duit mereka dan tangungjawab kena salurkan betul2.. tapi menteri leh pulak pakai duit zakat untuk kes guaman? Apehal pulak?

    Kalau nak ikut bukan ada ada bahagian untuk pusat zakat supaya pusat zakat adakah satu bahagian yang bertangungjawab mengenalpasti menyiasat dalam membantu mengagihkan zakat ni.. Supaya tiada unsur2 menipu dalam tuntutan zakat?

    Badan agama patut lebih aktif dalam benda ni Dana baitulmal ada zakat ada patut digunakan dalam berdakwah juga membantu orang yang memerlukan dalam meningikan lagi syiar Islam.. Tapi selama ni kita nampak macam sistem Islam ni sendiri tidak membantu orang Islam..

    Sedih Bhai..

    ReplyDelete
  6. bhai...

    boleh tak masa kita bayar zakat tu, time baca doa tu... kita tambah...
    '... Ya Allah, seandai wang zakat ku ini disalah gunakan atau disalah uruskan, engkau laknatilah mereka dan keluarga mereka di dunia dan di akhirat bermula dengan amil nie (kerani PPZ)... Amin'...

    COBOL

    ReplyDelete

Nak komen kat sini kena ader telor skit la bhai ... Kena letak nama identiti.. Kalu guna anonymous jer... maap cakap la... gua tak layan.. sori aa...

Err... gua takder masalah nak lepaskan komen lu orang kat sini... tapi gua tak bertanggung jawab atas komen lu orang... so sendiri mau ingat lar..... ader paham ka???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BERSIH

Carta Rasuah

Carta Rasuah
Malaysia Nombor 1

Panduan Mengundi

Panduan Mengundi
Hanya sesuai bagi kes satu lawan satu sahaja